Avatar billede jd Nybegynder
14. juni 2000 - 12:39 Der er 15 kommentarer og
6 løsninger

dele harddisk?

Hejsa,

Jeg skal til at formatere min harddisk for at installere win2k. Jeg vil gerne dele harddisken, så jeg senere ikke behøver at formatere hele harddisken, men kun den halvdel hvor windows, og øvrige programmer ligger på.
Så jeg vil gerne have en præcis vejledning i hvordan det gøres...

/Jon@z
Avatar billede netsrac Praktikant
14. juni 2000 - 12:42 #1
Du kan få fat i et program som hedder Partion Magic, som kan klare arbejdet, eller du kan som jeg bruge FDISK til at fikse det. FDISK ligger på din win98 startdiskette

:)
Avatar billede jimsim Nybegynder
14. juni 2000 - 12:45 #2
Ja fdisk kan bruges... prøv at kigge på dette spm.
http://www.eksperten.dk/spm.asp?id=16921
Avatar billede jd Nybegynder
14. juni 2000 - 13:01 #3
takker...men er der ikke en der kan komme med en "præcis vejledning" (citat mig selv) til hvordan det gøres i fdisk? Så jeg ikke behøver at bakse med det selv?? Helst hurtigst muligt...

/Jon@z
Avatar billede jimsim Nybegynder
14. juni 2000 - 13:20 #4
Synes det står meget godt i spm'et... men jeg kan da godt skrive det af :o)
Avatar billede exposure Nybegynder
14. juni 2000 - 14:09 #5
Når du går igang med at installere Win2k kan du få windows til at lave en partition med NTFS, hvor så windows ligge på.

Med FDisk.
1. Sørg for at der ikke er noget du ikke vil af med på din disk.
2. Start Fdisk
3. Vælg vilken hardisk du skal lave partition på. ( jeg mener det er 5)
4. Der er sikkert en Primær partition. Du lave så en Secondæ partition.

Jeg kan ikke helt huske om det er helt sådan, men du kan prøve dig frem, måske ikke helt så meget. Husk at have win98 startdisk, hvis det går galt.
Avatar billede Slettet bruger
14. juni 2000 - 14:59 #6
Partion Magic 5,0 til en "*listepris*" på usd 70,00. Et suverent godt stykke software, som gør et godt stykke arbejde. Er utroelig nemt at bruge. Har prøvet at komme til at slukke en maskine, men programmet var ved at formatere fra fat32 til fat. Ikke heldig. Det fik jeg også at vide bagefter, da jeg prøvede at omformatere igen. Det var programmet ikke villi til. Så formaterede jeg disken i stedet og endte med fat, som jeg skulle. Et godt program ikke?
Avatar billede jd Nybegynder
14. juni 2000 - 21:26 #7
jeg var igang med at installere win2k..

1: jeg kunne ikke oprette en ny partition på c-drevet ved at trykke O som der stod!??

2: jeg blev spurgt om jeg ville konvertere til NTFS (eller hva det nu hedder), konvertere til fat (er nu fat32), om jeg ville konvertere partitionen til fat, eller om jeg ville lade det være som det var...jeg at lade det være...-rigtigt?

3: Men da der så senere i installationen skal oprettes en mappe(\winnt) for jeg at vide at den ikke kan oprettes!??-så det ender med at jeg bliver nødt til at afbryde og der skal genstartes...

Jeg bixer lidt med det, men det ender igen med at jeg skal genstarte. Nu vil jeg formatere "lortet" og prøve på ny, men jeg kan ikke gøre noget da den hele tiden vil have bootdisken, ligemeget hvad..?

Håber i gider hjælpe hurtigst muligt, da jeg gerne vil have det op at køre i aften!

/Jon@z
Avatar billede jd Nybegynder
14. juni 2000 - 21:28 #8
2: jeg VALGTE at lade det være... ;o)
Avatar billede Slettet bruger
14. juni 2000 - 23:59 #9
"1: jeg kunne ikke oprette en ny partition på c-drevet ved at trykke O som der stod", Hvor stod det? Det er ikke Partion Magic du taler om, for så skulle det ikke gerne give problemer.
Avatar billede tbach Nybegynder
15. juni 2000 - 16:09 #10
Du sætter din Win98 startdisk i ( Hvis du velogmærket bruger Win98 )..
Ellers kan du godt bruge Bootdisken fra WIn98 alligevel ;))
Du sætter den i dit diskdrev, gestarter og trykker F8 ligefør Win98star billedet kommer.. Så vælger du "Kun komandoprompt" og så skriver du bare A: ... Og så "fdisk"...
Så følger du bare guiden og trykker nogle forskellige tal som du vælger fra listen..
NB: Du >SKAL< formatere både før og efter du kører FDISK ...
Jeg kender ikke Partion Magic, så der kan jeg ikke hjælpe dig..
Jeg har selv gjort det på den her måde.. og så kan du jo altid indtallere Win2k efter du har lavet en deling af din harddisk ! ;))

- Thomas
Avatar billede jd Nybegynder
15. juni 2000 - 17:20 #11
jeg har først et lille irriterende problem før jeg kan komme videre...for som nævnt ovenover, har jeg leget lidt med at få det (win2k) installeret, men der er nu installeret lidt!-derfor kan jeg ikke få en kommando prompt!??-jeg får først at vide at det er en ugyldig disk, jeg skal så trykke F1 for at begynde installationen, hvilket jeg ikke vil, men hvis jeg gør det, (trykker F1) kan jeg heller ikke gøre noget!!??-hvad gør jeg for at få adgang til kommandoprompt?-så jeg kan formatere og prøve igen.
Jeg fik en fejlmelding om at der er fejl på disken som ikke kan repareres, under installationen af win2k, hvilket der ikke er!-derfor vil jeg formatere!

Please hjælp hurtigt!

/Jon@z
Avatar billede jd Nybegynder
15. juni 2000 - 20:17 #12
jeg har løst ovenstående problem... ;o)

/Jon@z
Avatar billede kenan Nybegynder
15. juni 2000 - 22:03 #13
>> khander
Er du intraserret i Partion Magic (then chek)http://home.pchome.com.tw/computer/fwap5501/powerquestpartitionmagicpro5.html
Avatar billede kenan Nybegynder
15. juni 2000 - 22:04 #14
Svaret er til >>jd<< ikke >>khander<<

mvh
k
Avatar billede Slettet bruger
15. juni 2000 - 23:16 #15
Hi jeg tror det link, som jeg har sendt til jd er bedre kenan, kunne du også tænke dig det, så mail eller ICQ
Avatar billede Slettet bruger
15. juni 2000 - 23:17 #16
Og dog <;o)
Avatar billede jd Nybegynder
16. juni 2000 - 12:44 #17
jeg takker for alle svarende, og jeg har nu delt harddisken i 3!-men jeg har et lille problem...jeg gjorde følgende:

1.gik ind i fdisk og slettede den primære partition (hele hd'en), og oprettede en ny på 3500 mb.

2.jeg oprettede en udvidet partition, og valgte resten af harddisken.

3.jeg oprettede et logisk drev på den udvidede partition.

4.jeg formaterede del 1 (c:), del 2 (d:), men så kommer problemet da jeg vil formatere e:
For det første "findes" drevet kun hvis jeg isætter bootdisken og og vælger start windows med cd-rom, og når jeg så har gjort det, opdager jeg at nogen af filerne fra bootdisken er kopieret over på e: Men jeg kan ikke formatere e: som man skal for at der virker!-jeg har også installeret win98 på c: men jeg kan kun se c:, d: og e:(som nu er cd-rom drevet fordi den tredje del af hd'en ikke findes)i stifinder...det virker fint bortset fra at de sidste 4 gb er "blevet væk!??-hvad gør jeg?

Point uddeles når dette er besvaret!!

/Jon@z
Avatar billede Slettet bruger
16. juni 2000 - 13:11 #18
Jeg tror der er ged i din Bios. :o)
Avatar billede Slettet bruger
16. juni 2000 - 13:18 #19
Hømm bruger du fat eller fat32.

Det lyder som noget ligende det jeg har været udsat for, som nævnt tidligere. Prøv med det jeg har sendt dig Jd. Det er et forsøg værd er lettere end fdisk.

Hvad er det for en PC'er du har?
Det oprindelige styresystem?
Avatar billede jd Nybegynder
16. juni 2000 - 23:56 #20
jeg har igen løst problemet!! ;o) -neeejjj hvor er det lærerigt!!! ;o)

-så der er ikke ged i min Bios!

point uddeles...

/Jon@z
Avatar billede halifax Nybegynder
23. juni 2000 - 02:54 #21
Til jd m.fl. (jeg er lige hjemkommet fra ferie, hvorfor mit indlæg kommer lidt sent) Altså: du har kun fået opdelt din disk i to, drev c og drev d. Drev e (næste ledige bogstav) optræder kun når der startes fta bootdisketten, fordi den opretter en ramdisk, et virtuelt drev som kun findes i RAM og IKKE findes fysisk på din disk. Smart, ikk? Derfor kan du heller ikke formatere drev e!! som forsvinder igen, når du booter på normal vis, hvorved dit CD-ROM drev får betegnelsen e. (og ved start fra bootdisken hed det f, ikke?) For at undgå for megen forvirring om drevbogstaver kunne du vælge at tildele dit cd-rom drev et fast bogstav længer inde i alfabetet, f. eks. drev h. Derved ville cd-rom drevet altid hedde det samme, også når du boottede fra diskette/win cd-rom, som jo skal bruge et ledigt drevbogstav til den nævnte ramdisk. Du kan vælge at tildele et fast bogstav til cd-rom drevet inde fra Enhedshåndtering.
Good luck, halifax