Avatar billede turbodrengen Nybegynder
31. marts 2002 - 03:42 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

hvad er iso format?

Hvad er det der iso format som jeg kan hente redhat i?
og hvad skal jeg gøre med det?
det kan vel ikke puttes direkte på en skive???
fuld hjælp=fuld point!!
Avatar billede krylle Nybegynder
31. marts 2002 - 03:44 #1
iso er en billede fil alså lidt som en zip fil en fil der skal udpakkes hvori der er en masse andre filer
Avatar billede melcos Nybegynder
31. marts 2002 - 03:44 #2
Jo.. Det kan det.. De fleste brænder programmer kan skrive det til en CD..
Avatar billede fiskesuppe Nybegynder
31. marts 2002 - 04:54 #3
En ISO fil kan opfattes som et "billede" af en hel CD der er lagt ned i en enkelt fil. I princippet kan man arbejde med en ISO som med en ZIP fil. Man kan altså pakke den ud til harddisken eller man kan lægge den ned på en CD, så alle mapper og filer ligger de rigtige steder.

I dit tilfælde skal du åbne et almindeligt brænderprogram (Nero, Easy CD Creator, Fireburner etc.) og vælge Burn Image/Burn ISO. Klik Ja hvis du bliver spurgt om Cd'en skal finalizes.
Avatar billede resten Nybegynder
31. marts 2002 - 07:33 #4
Dette er sakset fra hjælp i nero burn.

Vi viser dig trin for trin hvordan du skal bruge Nero for at skabe og brænde en CD-ROM (ISO)
Vi vil bibeholde alle funktioner med deres standardindstillinger.
Introduktion
Normalt skriver Nero ISO-spor med CD-sektorformatet "Metode 1". Fra og med version 3.0.1 understøtter Nero også "Metode2/XA"-formatet. XA-formatet er en forlængelse af ISO-strukturerne og kan kun skrives i CD-sektorformatet "Metode 2". Hvis du læser Metode2/XA-CD'er med en PC, DOS/Windows og et moderne CD-ROM drev kan både Metode 1 og Metode2/XA CD'er bruges. Du vil ikke se nogen forskel på Metode 1 og Metode2/XA CD'er.

Følg instruktionerne nøje. Held og lykke!

1.    Klik på CD-ROM (ISO) ikonet i Ny Kompilering dialogvinduet, som åbner når du har startet Nero. Hvis du allerede har åbnet Nero, kan du finde dette dialogvindue gennem ikonet for Ny kompilering. Multisession-kortet er øverst på egenskabsarket.
2.    Ved at åbne egenskabssiden Filegenskaber kan du skifte mellem Metode 1 og Metode2/XA. Disse metode-opsætninger findes i det øverste højre hjørne på denne side. Hvis disse opsætninger virker dæmpede/slået fra kan de ikke ændres lige nu. Det kan for eksempel være hvis du har lavet en ISO CD Metode 1 og vil fortsætte ved at bruge Metode 2. En CD der er blevet brændt med et anderledes ISO- eller sektorformat kan være ulæselig!

3.    Klik nu på Ny-knappen til højre.

Det tilsvarende blanke kompileringsvindue til CD-ROM åbner.
4.    Ved at bruge træk&slip skal du nu kompilere filerne til CD'en ved at klikke på de ønskede filer i Filgennemsøgeren med musen og derefter trække dem over på kompileringsvinduet.

Hvis Filgennemsøgeren ikke er åbnet endnu, kan du nu gøre det ved at gå ind i VIS>Ny Filgennemsøger-kommandoen eller ved at klikke på Filgennemsøger-ikonet.
5.    Nu skal du åbne Skriv-dialogen. Den nemmeste måde at gøre dette på er at klikke på Skriv CD-ikonet på værktøjslinien. Du kommer da til Skriv CD dialogboksen, som garanteret virker bekendt for dig: det er den samme boks som du så ved oprettelsen af en ny kompilering, nu blot med Brænd egenskabsarket vist på toppen.

Du ser nu adskillige bokse, af hvilke nogle allerede er valgt. Alle egenskaber kan nu undersøges og ændres om nødvendigt.

Husk: Hvis du ønsker at lave en CD-ROM som en enkelt session, skal du klikke på Færdiggør CD boksen. Klik ikke på denne boks for at få en session af en multi-sessions CD, medmindre det er den sidste session. CD'en er skrivebeskyttet efter dette.

6.    Du kan nu bekræfte ved at klikke på Skriv-knappen. Alle valgte trin vil finde sted i sekvens, inklusive brændingsprocessen. Et statusvindue med de forskellige trin vises, så du kan følge med i hvad der sker.

Som det sidste trin vil du se en besked som "Brænderproces gennemført med 12x(1800 KB/s)".
7.    Til sidst vil CD'en blive skudt ud.
8.    Du kan nu selv efterse hvad der er skrevet på din nye CD ved at genindsætte CD'en og klikke på CD info-ikonet.
Avatar billede retaxes Nybegynder
31. marts 2002 - 11:51 #5
krylle> hvordan pakker man en iso-fil på harddisken?
Avatar billede retaxes Nybegynder
31. marts 2002 - 11:51 #6
rettelse:

krylle> hvordan pakker man en iso-fil UD på harddisken?
Avatar billede resten Nybegynder
31. marts 2002 - 12:47 #7
Retaxes man kan pakke en isofil ud på sin HD med winiso eller man kan bruge et program som simuler op til 4 ekxtra cdrom drev så man ikke behøver side og brænde en masse cder.
Avatar billede retaxes Nybegynder
31. marts 2002 - 12:59 #8
resten> ok
Avatar billede fiskesuppe Nybegynder
31. marts 2002 - 14:04 #9
retaxes og andre med interesse for ISO-filer ->

Kender I det program der hedder "Daemon Tools"? Med programmet kan man vælge en ISO-fil på harddisken, og programmet får så Windows til at tro, at der er kommet et helt nyt drev inde i Denne Computer, så det faktisk fungerer 100 % som hvis man havde brændt ISO'en ned på en CD. Autorun starter og man kan gå ind på "Cd'en" som normalt. Det er et lille smart program :)

Men hvis man skal brænde f.eks. Linux ned på en CD, så går det nok ikke at bruge dette trick, da det vel kræver en ren installation (dvs. den ikke kan foregå inde fra Windows...?).

http://www.daemon-tools.com/daemon_tools.htm
Avatar billede retaxes Nybegynder
31. marts 2002 - 14:10 #10
fiskesuppe> tak for oplysningen, jeg har allerede fået fat i den og installeret den, men ikke testet den endnu.
Avatar billede ztuff Nybegynder
01. april 2002 - 03:11 #11
Du kan også bruge CDSpace og mange andre programmer til den slags, og det er faktisk meget nyttigt hvis du har downloadet en ISO eller BIN-fil fra nettet, og ikke ved om den virker. Det er jo ikke altid værd at spille en skive på den før du ved om det virker...
Avatar billede resten Nybegynder
20. maj 2002 - 08:48 #12
:-)