Avatar billede aaboe_panther Nybegynder
30. marts 2002 - 19:08 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Opsætning af webserver under D-Link 804 med TDC Bredbånd

Jeg har TDC adsl med fast IP adresse, en D-Link 804 router og 3 computere i lokalt netværk bagved routeren. Sådan her:
Internet
  |
Dlink 804--------------------------------
  |                |                    |
PC 1              PC 2                  PC 3

DLink har ip 192.168.0.1
PC1 har 192.168.0.100
PC2 har 192.168.0.101
PC3 har 192.168.0.102

Den ene af disse pc'ere, PC1, skal køre som en webserver med Apache og ftpserver med WarFTP.

Problemet er at serveren ikke kan ses udenfor det lokale netværk. Der er intet problem med at forbinde til internet fra nogen pc, men en hjemmeside kan ikke ses udefra.

Vi har testet at netværket lokalt og globalt kører på samme subnetmask, for at se om det gjorde forskel. (det gjorde det ikke)
Vi har ændret routeren fra at køre som DHCP server til at pc'erne nu har fixed 102.168.0.x adresse. Hverken før eller efter var der nogen forskel.

Serveren kørte i begyndelsen (februar måned) med Linux, men det er grundet problemerne her ændret til NT4, vhor vi har større kompetence.

Før i tiden kørte webserveren under Cybercity med enten 1meg modem eller Cisco router, og der var ingen problemer. Siden vi fik TDC har webserveren stået stille.

Vi har prøvet at opdatere firmware på routeren, gjorde ingen forskel. Reboot af routeren heller ikke.
Routeren er konfigureret til at holde port 21 og 80 åbne for den bestemte maskine, ingen forskel.

Dette sidste ser sådan ud nu:

NAT Port Redirection Configuration Table:

Index  Service Name      Protocol  Public Port  Private IP        Private Port
1    WebServer                6          80  192.168.0.100              80
2    FTPServer                6          21  192.168.0.100              21
3                              0            0                                0
4                              0            0                                0
5                              0            0                                0
6                              0            0                                0
7                              0            0                                0
8                              0            0                                0
9                              0            0                                0
10                              0            0                                0

Protocol: 0 = Disable, 6 = TCP, 17 = UDP

Nogen forslag???

Aaboe
Avatar billede hologram Nybegynder
30. marts 2002 - 23:04 #1
Og du er sikker på de ikke kan ses udefra?
Har du prøvet at få en anden person til at telnette dig på port 80/21 for at se om der er noget reply?
Avatar billede aaboe_panther Nybegynder
31. marts 2002 - 13:01 #2
Vi har ændret et par småting nu... bl.a. fjernet alt hvad der hedder DHCP. Nu kan både ftp og http ses udefra. Vi har også fintunet det lokale netværk med MS Loopback Adapter, så hele det lokale nu er synligt lokalt.

Dog stadig et par spørgsmål fra vores side... hvorfor SKAL vi have en person udefra til at checke om noget virker? Hvorfor kan vi ikke selv checke det?

til hologram: hvis du giver et "svar" får du nogle af pointsene, da du gav noget af det endelige svar.
Avatar billede hologram Nybegynder
31. marts 2002 - 17:19 #3
Svar :)

Hvordan opdaterede I firmware?
Jeg har et seriøst problem med min DI-804, den har så gammel en firmware, at man ikke kan opdatere via webinterfacet... =(
Jeg kan ihvertfald ikke finde frem til stedet hvor det skal gøres.
Firmwaren er v2.00B7
Avatar billede hologram Nybegynder
31. marts 2002 - 17:20 #4
Det med at det skal checkes udefra kan jeg ikke svare på med sikkerhed i mine ord, men så vidt jeg har forstået er det noget med hvordan det NATtes... Jeg forstår meget lidt af det, men har fået at vide, at sådan er det bare... :|
Avatar billede hologram Nybegynder
31. marts 2002 - 17:33 #5
Ej, 100 points er da vist for meget for det...
Vil du ikke lige have de 70 tilbage?
Avatar billede aaboe_panther Nybegynder
31. marts 2002 - 17:34 #6
Kunne ikke ændre point antal, så du fik det hele :)

Vi opdaterede firmware via D-link's cd som kom med routeren. Der er en ny version på D-Link's engelske hjemmeside, men den får routeren til at gå i kage. Information om hvordan det skal gøres forefindes også på cd'en.
Avatar billede hologram Nybegynder
31. marts 2002 - 17:39 #7
Ok, den nye version du snakker om er 4.67?
Gå lige ind på http://www.eksperten.dk/spm/192093 og få nogle points tilbage ;)
Avatar billede aaboe_panther Nybegynder
31. marts 2002 - 17:48 #8
Nej, det var 2.02rc4 fra ftp.dlink.co.uk
Avatar billede hologram Nybegynder
31. marts 2002 - 18:17 #9
Hmmm...
Den jeg kigger på er den der ligger på ftp://ftp.dlink.com/Gateway/di804/
Der er den nået helt op til v4.67!
Avatar billede aaboe_panther Nybegynder
31. marts 2002 - 18:30 #10
Der er forskel på de europæiske og de amerikanske firmware og hardware versioner. Godt råd... hold dig til de europæiske.
Avatar billede hologram Nybegynder
31. marts 2002 - 19:09 #11
Synes det giver nada mening.
Hvad er ideen i det?