Avatar billede machholdt Nybegynder
30. marts 2002 - 13:00 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Flere harddiske

Hvordan kan jeg få flere harddiske sat til, uden at skulle have scsi. har hørt noget om noget raid controller eller noget nogwen der kan forklare noget om det!!!
Avatar billede kny Nybegynder
30. marts 2002 - 13:14 #1
Standard bundkort understøtter normalt 4 IDE enheder - de vil så normalt være fordelt på harddiske, cd/dvd drev og måske flytbare IDE enheder som zip-drev etc. Det er efterhånden ikke helt ualmindeligt at finde RAID controllere på nye bundkort. De har to fordele: dels kan man have flere diske (2 extra pr extra stik i bundkortet, normalt er der 2 mere), og dels kan man udnytte det, som RAID egenligt er lavet for, nemlig hastighed og datasikkerhed. RAID står for "Redundant Array of Independent Disks". Ved at koble flere ens harddiske på et RAID array kan man få dem til at arbejde som en enkelt harddisk. Disse vil så have noget, der nærmer sig den dobbelte båndbredde med (næsten) den samme søgetid. Hvis man har 3 eller flere diske på kan man vælge at køre RAID 4 eller 5, hvilket sørger for, at data ikke går tabt hvis en af diskene skulle gå i stykker. Bruger man RAID 0 vil alle data på alle drev gå tabt hvis bare en enkelt disk går i stykker. Efter min mening er RAID 0 fornuftigt hvis man kun har 2 diske, og RAID 4 eller 5 bør benyttes hvis man har mere end 3 diske i sit array.
For mere info, se http://www.enhance-tech.com/t/raiddef.html .
Avatar billede echsphilee Nybegynder
30. marts 2002 - 16:28 #2
kny>>lav det som et svar. det var jo et godt et af slagsen :-)
Avatar billede zuul_greve Nybegynder
30. marts 2002 - 23:38 #3
Som kny skriver har et bundkort normalt plads til 4 ide enheder. Hvis dette ikke er nok kan man anskaffe sig et controller kort, som skal sættes i en pci slot. Normalt kan man tilkoble 4 enheder til en sådan controller og den virker ligesom de controller der sidder på bundkortet. Dette betyder altså at du kan sætte flere harddiske til din computer, hvis du benøtter et sådan kort. Ofte er disse controller kort hurtigere end den kontroller der sidder på bundkortet og kan derfor kan du ofte få udnyttet hastigheden på din harddisk en del bedre. Hvis du tænker på at anskaffe dig en controller så er Promise controllerne et godt valg. Her er en side der forhandler disse controllere http://shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=330046 , du kan også finde et større udvalg af forskellige controllere på følgende side: http://www.edbpriser.dk
Avatar billede kny Nybegynder
31. marts 2002 - 13:17 #4
echsphilee: ups :)
Jeg er ret ny her - ca 1 dags erfaring. Vidste slet ikke der var forskellige muligheder. Men så må jeg jo bare lære det. Ved ikke engang hvad de der point er for, men det finder jeg vel ud af en gang.
Avatar billede grinderslev Praktikant
31. marts 2002 - 13:27 #5
zuul qreve>> Hvordan fortæller man så maskinen hvilke parametre harddiskene på den externe controler skal have???
Avatar billede zuul_greve Nybegynder
31. marts 2002 - 14:54 #6
Hvad betyder parametre???
Avatar billede kny Nybegynder
31. marts 2002 - 16:11 #7
parametre er nogen oplysninger du giver til et eller andet (en funktion i et programmeringssprog er et standard eksempel), som så arbejder på dem.
Avatar billede zuul_greve Nybegynder
31. marts 2002 - 17:12 #8
Jeg forstår stadig ikke helt spørgsmålet. Det er nok bare mig der er dum, men prøv at skære det ud i pap for mig!!!!
Avatar billede kny Nybegynder
01. april 2002 - 01:41 #9
Zuul_greve: sorry, så ikke lige spørgsmålet over.
Går ud fra han grinderslev mener hvordan de kommer til at stå som fx "primary master" etc. Svaret er, at det gør man ligesom med dine andre diske. Du bruger bare bios'en hvis den er indbygget på bundkortet og biosen understøtter det. Ellers er der normalt en driver og setup program med til raid controlleren som bruges til dette.
Ellers kunne parametre jo betyde størrelse, cylinder tal etc. I så fald er svaret, at det autodetekteres hos langt de fleste ligesom for normale non-raid diske.
Avatar billede zuul_greve Nybegynder
01. april 2002 - 01:59 #10
jaa det er nok det der mnes med spørgsmålet. Kort sagt så er det altså ofte bare plug and play med disse kort.....eller også er det plug and pray...