Avatar billede elm Nybegynder
29. marts 2002 - 22:27 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Køb af HD til ældre bundkort.

Jeg har et ASUS P2B bundkort og jeg står og skal ud og købe en ny HD, det jeg skal bruge en 60 GB , jeg har hørt meget godt om Maxtor, men når der står Ultra DMA/133 (IDE), jeg ved godt at IDE er porten på mit bundkort, men hvad betyder det andet, understøtter mit bundkort det.
Jeg er ikke intereseret i IBM, men er der andre gode bud på en HD som kan køre på et bundkort som mit.

Hilsen

Erik
Avatar billede rasmus_h Nybegynder
29. marts 2002 - 22:36 #1
Ultra DAM/133 er den hastighed som harddisken overfører filer med, men alle harddiske er bagud kompitable så du kan sagtens køre med den harddisk. Jeg har selv et Asus P2B bundkort, og jeg kører med en harddisk der hedder Ultra DMA/100 og den kører uden problemer...

- Rasmus!
Avatar billede rasmus_h Nybegynder
29. marts 2002 - 22:37 #2
Harddisken vil dog kun overføre med enten Ultra DMA/66 eller Ultra DMA/33, alt efter hvad bundkortet understøtter (kan ikke lige huske det!)

- Rasmus!
Avatar billede elm Nybegynder
29. marts 2002 - 22:45 #3
Jeg kan se at mit MB, understøtter UDMA 33, ville jeg overhovedet kunne mærke forskel.

Erik
Avatar billede neo100 Nybegynder
29. marts 2002 - 22:58 #4
Næsten alle HD idag kan overføre mere end 33MB/s så ja du vil ikke kunne udnytte din nye disk optimalt. Jeg vil lige påpege at en Ultra DMA/133 HD ikke betyder at den kan overføre 133MB/s men at den understøtter standarden. Ingen HD kan overføre så meget. Jeg tror at de hurtigste IDE diske idag kan overføre omkring 50MB/s.
Avatar billede rasmus_h Nybegynder
29. marts 2002 - 23:36 #5
Hvis man skal kunne udnytte Ultra DMA/133 el 100 skal man jo også ha' kabler med 80 ledere...

- Rasmus!
Avatar billede gpa Nybegynder
29. marts 2002 - 23:57 #6
Du kan få et kontrollerkort til denne hd
Avatar billede zuul_greve Nybegynder
30. marts 2002 - 23:58 #7
Ja dit bundkort understøtter det. Det er dog ikke sikkert at dit bundkort kan udnytte harddisken fuldt og for at løse dette problem kan du anskaffe dig en harddisk kontroller (PCI). Jeg vil anbefale at du køber en kontroller der understøtter Ultra DMA/100, da harddisken ikke kan komme op og undnytte Ultra DMA/133 fuldt (også selv om hardisken har Ultra DMA/133).
Angående harddisk så ville jeg købe en Seagate, da disse diske er frem for alt MEGET lydløse (Man høre den faktisk ikke), men også hurtige og billige. Jeg har selv en Seagate og nogle af mine venner har også Seagate og vi har ikke haft problemer med dem endnu. Jeg har også hørt at Western Digital harddiske skulle være udemærkede. En harddisk du bestem ikke skal købe er IBM, da mange af deres serier af harddiske er ustabile og fuldstændige utilregnelige!!!

Så alt i alt er svaret at du godt kan bruge nye harddiske, men at det nok ville være en god ide at købe en harddisk controller og at jeg ud fra mine erfaringer godt kan anbefale en Seagate harddisk (Barracuda IV)
Avatar billede intel4004 Novice
31. marts 2002 - 11:17 #8
Jeg mener faktisk at Seagate Barracuda IV kan overføre lige knap 70mb/s, altså kan man udnytte ATA100-interfacet lidt med denne harddisk-familie.

Men mon ikke nogle SCSI drev kan overføre mere...

INTEL4004
Avatar billede neo100 Nybegynder
01. april 2002 - 18:17 #9
Jeg har selv Seagate Barracuda IV og den overføre ikke knap 70 mb/sec, men nærmere 40-45. Dette link til Tomshardware viser at IDE diske er nået knap 50 mb/sec. i data transfer rate: http://www4.tomshardware.com/storage/02q1/020305/index.html