Avatar billede hyldgaard Nybegynder
29. marts 2002 - 19:39 Der er 56 kommentarer og
1 løsning

Computer vil ikke boote

Hej

Jeg har samlet en computer med et Chaintech 7VJDA bundkort, AMD 1700+ CPU, 256 Mb DDR RAM, ATI grafikkort.
Alle dele er testet i en anden computer, og bundkortet har været sendt ind til leverandører og test OK. Jeg har også prøvet med en anden strømforsyning.
Computerens blæser, samt CPU blæser, starter som det skal, der er også lys i powerlampen. Men der udover sker der ikke noget, skærmen kommer ikke med, og der forsøger ikke at boote.
Jeg er ved at være temelig fustreret, da jeg syntes at have prøvet alt.

Please help me.
Avatar billede francke Nybegynder
29. marts 2002 - 19:41 #1
Ingen beeb i opstart??
Avatar billede hyldgaard Nybegynder
29. marts 2002 - 19:43 #2
Nej
Avatar billede francke Nybegynder
29. marts 2002 - 19:43 #3
Prøv at sætte skærmen til onboard skærmkort hvis der det på!!!
Avatar billede hacicambaz Nybegynder
29. marts 2002 - 19:43 #4
gå ind i bios og klarer sagen der fra... :))
Avatar billede francke Nybegynder
29. marts 2002 - 19:45 #5
Det bliver svært når skærmen ikke er med!  :=)
Avatar billede forcedesigner Nybegynder
29. marts 2002 - 19:46 #6
Jeg har også haft den problem og problemmet var Mr. Ram så prøv at check ham af.
Avatar billede hyldgaard Nybegynder
29. marts 2002 - 19:48 #7
Jeg har prøvet at tage RAM'en ud, og der gav den nogle beep, men efterfølgende har jeg prøvet at tage det ud igen, men der sagde den ikke beep, og jeg har ikke ændret på forbindelse til den interne højttaler. Jeg har også faktisk også haft et billede fremme på skærmen en gang, men nu har jeg prøvet at starte den op 100 gange siden uden at den vil noget.
Avatar billede hyldgaard Nybegynder
29. marts 2002 - 19:49 #8
RAM'en har jeg testet i en anden maskine, der fungere det fint, jeg har prøvet at sætte det i alle de 3 slots og alt hvad man nu kan, så jeg mener at det sidder OK.
Avatar billede francke Nybegynder
29. marts 2002 - 19:51 #9
Efter hvad jeg kan læse rundt om, er den kun komplitable med 1500+ cpu!!
Avatar billede hyldgaard Nybegynder
29. marts 2002 - 19:52 #10
Jeg ved ikke om det kan være noget med blæseren, der stå i brugsanvisningen til bundkoeret at blæseren skal køre med mindst 4000 omdr./min. Kan det have noget at sige?? Der sidder jo også en temp. føler under CPU kan det vise at CPU er for varm og hvis der er tilfældet, skulle der så ikke alligevel være en BIOS billede på skærmen??
Avatar billede hyldgaard Nybegynder
29. marts 2002 - 19:53 #11
Francke - Leverandører siger at de har teste den med en 1900+ og der skulle den efter hvad de siger køre OK.
Avatar billede hyldgaard Nybegynder
29. marts 2002 - 19:54 #12
Francke - Der er ikke on-board skærmkort.
Avatar billede francke Nybegynder
29. marts 2002 - 19:56 #13
Jeg har prøvet det med blæseren! Men der startede den hver op gang og gik ud igen!!
Avatar billede hyldgaard Nybegynder
29. marts 2002 - 20:00 #14
Ja, det har jeg også prøvet på min egen maskine. (MSI Bundkort)
Avatar billede retaxes Nybegynder
29. marts 2002 - 20:00 #15
tag alle unødvendige dele ud, HDD - floppyen, pil alle de ledninger der kan undværes ud, undtagen den der starter menageriet og den indbyggede højtaler, pil netkort ud, kort sagt alt undtagen 1 ramblok og grafikkortet.
reset for en sikkerheds skyld også bios og start den så, lyt efter om den beeper.
Avatar billede hyldgaard Nybegynder
29. marts 2002 - 20:02 #16
Jeg fatter simpelthen ikke hvad der er galt, den har som sagt været oppe en gang, men selvom jeg ved at alt er det samme endnu, så vil den igen ting, der er meget mærkeligt, jeg har aldrig været udsat for så svær en nød at knække, og jeg har trods alt samlet en del computere.
Avatar billede hyldgaard Nybegynder
29. marts 2002 - 20:04 #17
retaxes - alt det du skriver har jeg gjort.
Avatar billede francke Nybegynder
29. marts 2002 - 20:05 #18
De fleste gange hvor der ikke har været nogen beep har det næsyen altid været min CPU!!!
Hjemmesiden sige ikke engang hvor meget den understøtter!!
http://www.chaintech.dk/Products/SocketA/7vjda.htm
Avatar billede hyldgaard Nybegynder
29. marts 2002 - 20:12 #19
Francke - Jeg har prøvet med 3 forskellige CPU, også en med lavere clock frekvens...lige lidt hjælper det.
Avatar billede francke Nybegynder
29. marts 2002 - 20:16 #20
Der er ikke en skid der siger noget ud over blæsere??  Ikke bare en lille brummen fra HD eller andet??  :=)
Avatar billede hyldgaard Nybegynder
29. marts 2002 - 20:19 #21
Nej desværre ikke andet en CPU og Strømforsyningsblædere.
Avatar billede francke Nybegynder
29. marts 2002 - 20:21 #22
Da den var oppe og køre det øjeblik, var det første gang du startede??
Avatar billede hyldgaard Nybegynder
29. marts 2002 - 20:25 #23
Nej det var lige efter at jeg havde fået bundkortet tilbage fra leverandøren, fordi jeg troede at det var det som var i stykker. De havde prøvet at starte det mange gange, og de havde ikke nogen problemer, så fik jeg det hjem, og kunne som sagt starte det en gang, så var jeg glad og montere det hele i kabinette, og så ville den igen ting, så tog jeg den ud igen og prøve kun med de helt basale ting lige som da jeg havde får liv i den, men intet skete.
Avatar billede hyldgaard Nybegynder
29. marts 2002 - 20:27 #24
Der må jo være et eller andet som er i stykker, men jeg kan bare ikke finde ud af hvad. Jeg er snart klar til den lukkede afdeling.
Avatar billede francke Nybegynder
29. marts 2002 - 20:28 #25
Resettede du bios efter den havde været oppe??? Forstår ikke en skid! Jeg har da også samlet et par stykker!!
Avatar billede retaxes Nybegynder
29. marts 2002 - 20:28 #26
har du mulighed for at komme til at måle spændingerne på din strømforsyning?
Avatar billede hyldgaard Nybegynder
29. marts 2002 - 20:31 #27
Francke - Nej der gjorde ikke. Levrandører påstår også at de bare kørte med den unden at rette på noget....Jeg fatter heller ikke noget :-)
Avatar billede hyldgaard Nybegynder
29. marts 2002 - 20:33 #28
retaxes - Jeg har målt alle spændingerne på bagsiden at bundkortet (lodningerne under power stikket), og de er alle korrekte.
Avatar billede francke Nybegynder
29. marts 2002 - 20:34 #29
Hvis de har haft en anden "indmad" i er det måske værd at prøve!
Avatar billede francke Nybegynder
29. marts 2002 - 20:35 #30
Selv om den har været oppe!!  ;=)
Avatar billede hyldgaard Nybegynder
29. marts 2002 - 20:38 #31
....da jeg 20 gange efter mit eneste heldig forsøg ikke kunne få liv iden så prøvede jeg at resette BIOS, men altså uden held.
Avatar billede retaxes Nybegynder
29. marts 2002 - 20:39 #32
vanskelig sag du har fået på halsen ;o(
Avatar billede retaxes Nybegynder
29. marts 2002 - 20:40 #33
måske skulle du bede dem om at overvære seancen med afprøvning af mobo!
Avatar billede francke Nybegynder
29. marts 2002 - 20:41 #34
Jeg fik et bundkort som "retaxes" havde "ødelagt" til at køre ved bare at lægge det på bordet, og tilslutte det mest nødvendige! Kan jo være noget der kortslutter!!
Avatar billede francke Nybegynder
29. marts 2002 - 20:42 #35
retaxes> Husker du???
Avatar billede hyldgaard Nybegynder
29. marts 2002 - 20:44 #36
Jeg har også tænkt det samme, så jeg har bare samlet det mest nødvendige på kassen som følger med bundkortet, så der skulle ikke være kortslutninger, da det jo er pap.
Jeg har tumlet med det bundkort i en uge...og som sagt jeg er klar til den lukkede.
Avatar billede hyldgaard Nybegynder
29. marts 2002 - 20:45 #37
Der er vel ikke nogen er jer der bor i nærheden af Aalborg?
Avatar billede francke Nybegynder
29. marts 2002 - 20:47 #38
Vi må håbe der komme andre med gode ideer! :) Man kan blive helt tummelumsk af det!!
Avatar billede retaxes Nybegynder
29. marts 2002 - 20:47 #39
francke> ja, jeg kan godt huske det ;o)

Ellers kunne det være en ide, som francke skriver, at lægge den på bordet oven på noget antistatisk materiale, f.eks. den pose man får mobo i.

Det kunne tænkes at være et stykke metal der kortslutter en eller fler baner, det undgår du ved at lægge den på bordet.
Avatar billede retaxes Nybegynder
29. marts 2002 - 20:47 #40
nej, francke og jeg bor på Sjælland!
Avatar billede francke Nybegynder
29. marts 2002 - 20:48 #41
retaxes> For sent IGEN!! Jeg er fra KBH og retaxes syd for!!
Avatar billede francke Nybegynder
29. marts 2002 - 20:49 #42
Nu var jeg for sent! :=)
Avatar billede hyldgaard Nybegynder
29. marts 2002 - 20:50 #43
Når, men vi må nok hellere slutte her...men tak for hjælpen, og så må i MEGET gerne skrive til mig hvis i kommer på nogle gode ideér. Min e-mail er: mail@hyldgaarddata.dk
Mange tak :-) og god påske
Avatar billede retaxes Nybegynder
29. marts 2002 - 20:52 #44
nu blev det en længere smøre, men havde du prøvet med et andet grafikkort?
Avatar billede retaxes Nybegynder
29. marts 2002 - 20:53 #45
francke, det er dog på Sjælland vi bor på ;o)
Avatar billede hyldgaard Nybegynder
29. marts 2002 - 20:54 #46
Ja, jeg har prøvet med et andet grafikkort.
Avatar billede francke Nybegynder
29. marts 2002 - 20:57 #47
Hvad CPU køler bruger du??
Avatar billede retaxes Nybegynder
29. marts 2002 - 20:57 #48
check lige at cpu er iorden (ingen revner eller noget der er knækket) og at den sidder helt nede i soklen.
Avatar billede hyldgaard Nybegynder
29. marts 2002 - 20:59 #49
Jeg bruger en Molex 37165-0008, men jeg har også prøvet med den som sideer i min egen maskine, som også er en 1700+ og kører fint.
Avatar billede francke Nybegynder
29. marts 2002 - 20:59 #50
retaxes> Han har prøver 3 forskellige!!  :=) Har jeg læst!!
Avatar billede hyldgaard Nybegynder
29. marts 2002 - 21:02 #51
Nå jeg bliver nødt til at smuttet, men jeg vil blive meget glad hvis i finder på noget. :-)
Avatar billede retaxes Nybegynder
29. marts 2002 - 21:02 #52
kender du ikke nogen i nærheden, hvor i kan prøve det mobo?

som minmum skulle du ha' lov til at overvære at de tester dit board, hvis de da ikke bor i den anden ende af landet.
Avatar billede dauer Nybegynder
29. marts 2002 - 21:04 #53
Det kan godt være det lyder lidt dumt, men er du sikker på at du har sat processoren ordentlig fast? Jeg har engang haft det samme problem som dig, og det var fordi processoren ikke sad ordentlig fast.
Avatar billede dauer Nybegynder
29. marts 2002 - 21:05 #54
ups, undskyld. retaxes har har forslået det
Avatar billede francke Nybegynder
29. marts 2002 - 22:22 #55
dauer> Jeg tror at vi har foreslået alt!!  Men bliv bare ved!!  :=)
Avatar billede pf_uncle Nybegynder
01. april 2002 - 00:07 #56
Hej Hyldgaard - Der er endnu et par småting du evt. kan forsøge, jeg ved det lyder galt - men har du kontrolleret at dit harddisk kabel vender korrekt dvs. rød line til pin 1 både på mobo og harddisk? Prøv at tage dine ram ud, brug evt. lup og lommelygte for at kontrollere at du ikke har beskadiget ramsoklerne (det kan ske at man presser ram-moduler forkert ned og de forårsager kortslutning mellem nogle ben i soklen). Herefter som retaxes skriver, kobl alt fra, således at kun dit motherboard er connected med alle kabler, dernæst sæt grafikkortet i - ved start her skulle der gerne kunne genereres et skærmbillede - dernæst sætter du de resterende komponenter i/til en ad gangen - det skulle gerne kunne udelade evt. fejlbehæftede komponenter eller lokalisere fejlen på anden vis.
Hvis der stadig intet sker, men din cpu blæser virker, strømforsyning og køler her virker - så er jeg alvorlig bange for at de der har testet mobo ikke har gjort det godt nok!
Kontroller som det sidste, at der ikke er en kortslutning mellem mobo og kabinet på en eller anden måde evt. ved skruerne til fastholdelse. Check også pci soklerne for evt. kortslutninger.

Hvem har leveret dit mobo? firma/forretning, af rent nysgerrighed.

Jeg er rent faktisk i Aalborg kommende uge, onsdag og torsdag - jeg har tidligere samlet adskillige hundreder PC-er og gør stadig meget i hardware og netop problemløsning på PC.
Du kan fange mig på e-mail: pfr@tdcadsl.dk

Mvh.
Peder
Avatar billede dauer Nybegynder
18. januar 2003 - 19:21 #57
takker for point - selvom jeg vist ikke var den første der foreslog det :)