Avatar billede tbolding Nybegynder
28. marts 2002 - 20:44 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Linux har crached min disk...

Efter at have forsøgt at installere Red Hat Linux 7.2 på min computer kan jeg ikke længere reboote i Windows.
Jeg har på disk 1 installeret win2k og ville gerne installere Red Hat 7.2 på disk 2. Under installationen kom en fejlbesked vedr. dev/sda1 (disk 1) hvorefter installationen afbrød.
Efterfølgende kan jeg heller ikke boote i Windows da maskinen hænger ved "Verifying DMI Pool Data". Tilsynaladende ser det ud til at Linux har ændret på diskens cyl/hd/sec opsætning! Hvad kan jeg gøre? Har forsøgt at køre fdisk/mbr.
Mvh.
Thomas
Avatar billede johnstigers Seniormester
28. marts 2002 - 20:48 #1
boot på win2000 cdrom - vælge repair  - manual repair - skriv fixboot.
Avatar billede hub Nybegynder
28. marts 2002 - 21:33 #2
Linux har rapporteret en fejl i den "fysiske" opsætning af disken. Selve bootsectoren fejler muligvis ikke noget. Før du prøver john stigers forslag, skulle du måske lige prøve at autodetecte dine drev i BIOS
Avatar billede tbolding Nybegynder
28. marts 2002 - 21:36 #3
det er 2 scsi diske så autodetect er vist ikke en mulighed?
Avatar billede johnstigers Seniormester
28. marts 2002 - 21:39 #4
tbolding> lidt feedback er altid godt!!!
Avatar billede hub Nybegynder
28. marts 2002 - 21:40 #5
Kender ikke så meget til SCSI, men bliver diskene ikke detectet af BIOS?
Avatar billede tbolding Nybegynder
28. marts 2002 - 21:43 #6
jo, jo prøver dit forslag men lige nu kan win2k installationen ikke gennemføres da der ikke er 212mb ledig plads på diskene =:O Disk 1 er på 36gig men trashed af linux, disk 3+4 hver på 10gig sidder i et raid0 og kan heller ikke findes. Så lige nu fedter jeg med disk2 også på 36gig for at lave en fat32 partition som win2k installationen kan bruge...
Avatar billede tbolding Nybegynder
28. marts 2002 - 21:48 #7
mht BIOS så nej så vidt jeg kan se. Diskene detekteres og administreres via controller kortet og den tilhørende software hvor jeg ikke kan "autodetecte". Sandsynligvis autodetecter controller kortet men af uransagelige årsager rapporterer disken en forkert struktur (cyl/hd/sec)
Avatar billede hub Nybegynder
28. marts 2002 - 21:50 #8
OK, trækker mig--der er sikkert mange der ved meget mere om SCSI end mig :-))
Avatar billede tbolding Nybegynder
28. marts 2002 - 21:52 #9
under alle omstændigheder så tak for hjælpen - selv om det nok ikke er dig der render med de 200 point :-)
Avatar billede digitalan Nybegynder
28. marts 2002 - 22:20 #10
Linux ændre partioneringen af diskene. Du er nødt til at bruge et 3. partsprodukt som PartionMagic for at fixe dem igen.
Avatar billede tbolding Nybegynder
28. marts 2002 - 22:26 #11
er der så et sted jeg kan se de for windows korrekte indstillinger? kan jeg antage de er præcis de samme for den anden scsi disk på samme størrelse?