Avatar billede nilleman Nybegynder
13. juni 2000 - 11:19 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Ingen baggrund i Windows

På et skolenetværk med ca. 30 elevmaskiner, vil jeg gerne fjerne muligheden for at ændre baggrund/opløsning/farver (alt) med hensyn til useendet på brugerfladen, jeg havde først fjernet desk.cpl (skærm i kontrolpanel), men man kunne stadig ændre baggrunden med Internet Explorer (højreklik | anvend som tapet på skrivebordet) Og mit spørgsmål er nu:

Hvordan fjerner man muligheden for dette permanent?

Der har flere gange være problemer med at de større elever satte pornografiske billeder på, det er ikke så heldigt i en folkeskole hvor alle eleverne fra 0. til 10. kl. bruger maskinerne.
Avatar billede johnnybrian Nybegynder
13. juni 2000 - 11:37 #1
Bruger du Windows NT 4.0?
Avatar billede nilleman Nybegynder
13. juni 2000 - 12:13 #2
Hvis jeg gjorde, havde jeg nok oprettet spørgsmålet der.....:)))
Det er Windows 98 1. version

Serveren er en NT 4
Avatar billede prodic Mester
13. juni 2000 - 13:19 #3
PolEdit, der har du muligheden for at deaktivere Skærm, så eleverne ikke kan lave deres tricks. Det virker fint nok her.

Mere info kan jeg ikke lige give dig nu, da man selv skal finde ud af hvad eleverne må og ikke må.

Poledit, kan du skal du lave på en 98 maskine, og så ligge på serveren bagefter, så henter 98 selv de indstillinger, man kan bruge og ikke bruge.

Husk hvis du laver en Pol.fil, at folk har forskellige retigheder, det bøvler jeg selv med i øjeblikket, men baggrunden kan kun jeg ændre indtil videre.
Avatar billede prodic Mester
13. juni 2000 - 13:20 #4
laver lige et svar, hvis du kan bruge det.
Avatar billede Slettet bruger
13. juni 2000 - 14:25 #5
Ja indtil eleverne finder ud af, at de kan ændre bgrunden via Paint. På den måde kan de køre deres valgte baggrund indtil næste gang win98 startes op.
Avatar billede nilleman Nybegynder
13. juni 2000 - 14:33 #6
kharder, det er også det problem der er, de kan ændre alle mulige steder i windows og diverse programmer....
med hensyn til poledit, så synes jeg kun at det virker halvt, f.eks. kører fildeling som det skal, men uanset hvad man gør i pol filen vil den ikke slå skærm fra, men så snart det er reg. databasen virker det fint....
hvad kan man sige: MicroSucks
Avatar billede prodic Mester
13. juni 2000 - 14:45 #7
hmm, vil det sige, at poledit kun virker halvt. Så skal jeg da have kigget lidt nærmere på min maksiner.
Avatar billede rfogh Nybegynder
13. juni 2000 - 14:58 #8
Ikke for noget, men kan man ikke under installationen af windows vælge om man vil installere understøttelse af baggrundsbillede???

---ved ikke om det virker---

//ozone
Avatar billede Slettet bruger
13. juni 2000 - 15:07 #9
poledit virker under win95/98. Har ikke set polidet i forbindelse med NT server på et net. Rettighederne gives via NT?
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
13. juni 2000 - 15:10 #10
<< nilleman >>

Nææ... (MicroSucks).. Windows 98 er bare ikke lavet til det. Brug i stedet (et kan jeg sagtens sige, det er ikke mig der skal betale :)) Windows NT Terminal Server på serveren og Windows NT Terminal Edition (mener jeg den hedder) der kan du bestemme ALT! Jeg gik på slagelse handelsskole hvor de havde det system på nogle af de gamle computere.
Avatar billede prodic Mester
13. juni 2000 - 15:36 #11
kharder : man definere rettighederne på en win 98/95 maskine. så ligger man pol-filen på serveren(på nettet/LAN), så henter 95/98 maskinerne selv filen, hvis den ligger det rigtige sted. Det fungerer på samme måde som med pol.filer til NT-work.
Avatar billede Slettet bruger
13. juni 2000 - 16:38 #12
Aha sku da mærkeligt, at der hvor jeg har arbejdet med klientmaskiner med win95/98 var bagrunden på skrivebordet netop låst, så man ikke kunne ændre den.
Avatar billede prodic Mester
13. juni 2000 - 19:08 #13
kharder : find ud af hvordan de gjorde, og vi har løsningen.
Avatar billede nilleman Nybegynder
15. juni 2000 - 11:37 #14
Det lyder ikke til at der er nogen umiddelbar løsning, jeg lader spørgsmålet stå åbent lidt endnu, hvis nogen skulle gå hen og komme i tanke om noget. Indtil da må jeg jo se om jeg kan få poledit til at huske alle indstillingerne...:))
Avatar billede halifax Nybegynder
17. juni 2000 - 04:27 #15
Jeg har læst om følgende løsning på problemet: Filerne Internet Explorer Wallpaper.bmp samt Netscape Wallpaper.bmp - begge i c:\windows - skal markeres som Read-only. Når filerne ikke kan overskrives kan tapetet ikke ændres fra browserne. Opret filerne først, hvis de ikke findes i forvejen. Ændringen kan få Netscape til at gå ned, siges det - men pyt! hvis der alligevel kun bruges MSIE.
En kvik elev kan vel nok fjerne skrivebeskyttelsen igen, men det er vel forsøget værd? - Desværre er jeg ikke selv på netværk, så jeg har ikke efterprøvet rådet.
halifax
Avatar billede nilleman Nybegynder
17. juni 2000 - 18:22 #16
Jeg fandt selv ud af det.
Det er en af skabelon filerne i poledit. Hvilken det er kan jeg dog ikke helt præcist huske, men det var noget med desk eller lignende.
Avatar billede nilleman Nybegynder
17. juni 2000 - 18:24 #17
Tager nogle af pointene tilbage, da jeg selv fandt ud af det, men prodic var også rigtigt på den da han sagde at det var poledit man skulle bruge....

Med hensyn til restriktionen, så er det alle progs, inklusive internet explorer, paint acdsee (ALLE)