Avatar billede ziron Nybegynder
27. marts 2002 - 21:10 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Linux server istedet for tdc router???

jeg har en linux server som jeg gerne vil have istedet for min tdc router. men så kommer det problem, med hvilke opsætninger jeg skal have, og det kunne jeg godt tænke mig lidt hjælp til? jeg prøver at ringe til tdc her tirsdag for at høre om de kan hjælpe, men regner ikke med det det er jo bare nogen hoveder som sidder derinde...

/ZIRON
Avatar billede thomasledet Nybegynder
30. marts 2002 - 09:01 #1
det, du skal bruge hedder iptables.

kig her:
http://www.samba.org/netfilter
http://www.sslug.dk/linuxbog
http://www.braindump.dk/dk/wiki/?wikipage=IpTables

her var lidt at komme i gang med...
Avatar billede kashin Nybegynder
01. april 2002 - 16:12 #2
Du kan snildt bruge ip masqerading til det foremål brug to netkort i din linux konfigurer det ene til at være det eksterne eks. eth0 80.62.225.225

plug det i dit linie modem konfigurer det andet netkort til dit interne netværk eks. 192.168.1.1 og plug det i dit interne netværk.

# ipchains -P forward DENY
# ipchains -A forward -i eth0 -j MASQ
# echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward

sæt alle din klient maskiner op til at bruge 192.168.1.1 eller hvilken ip du nu bruger som gateway.

når du requester ip adresser ude på nettet vil dine klienter smide pakkerne til linuxen som slapper ip headeren af og smider den eksterne ip header på og sender dem ud på internettet det samme sker når de kommer tilbage.

Du kan også gøre det med modem og på den måde koble så mange klienter til som du vil tdk vil altid kun se en ip i brug på den måde
Brug nu ip masqerading :
Avatar billede thomasledet Nybegynder
02. april 2002 - 00:33 #3
kashin> ipchains teknologien er forældet... hvorfor ikke bare bruge iptables?
Avatar billede ziron Nybegynder
02. april 2002 - 08:26 #4
okay det ser jo godt ud, men det var faktisk lidt mere med hvilke opsætninger den skulle have på netkortet ud af, altså for at komme på nettet. men det er vist pga. at jeg skal have sat det sat fra atm til 10bt.

jeg skriver når jeg har snakket med teledanmark...

/ZIRON
Avatar billede kashin Nybegynder
02. april 2002 - 15:47 #5
thomasledet > Nu ved jeg jo ikke hvilken linux ziron bruger

om ipchains er forældet tja det er den vel men det fungerer og er rimelig nemt at bruge der skal stort set ikke tilføjes mere end de syntaxes du ser oven over så kører det
Avatar billede ziron Nybegynder
03. november 2002 - 12:49 #6
hey hey igen. tor bare vi glemmer det, der var meget i vejen. men det funger nu :)

/ZIRON