Avatar billede kerteminde Nybegynder
27. marts 2002 - 19:46 Der er 49 kommentarer og
1 løsning

Harddisk

Hejsa.
Jeg har lige fået mig en harddisk på 125 GB.
Jeg har lige sat den i den anden maskine jeg har, jeg har sat FDISK til stor harddisk. Men den viser kun 52.26.89 MB (52 GB), det er faktisk kun ca. det halve af harddisken, maskinen ikke kan se.

Maskinen er en
Fujitsu Siemens Scenic eT
P III
750 Mhz
256 Mb Ram

Hvad kan jeg gøre ved det. ????

M.V.H
Preben
Avatar billede karstenlaursen Nybegynder
27. marts 2002 - 19:50 #1
Er den formateret som ntfs?? eller fat?
Avatar billede kerteminde Nybegynder
27. marts 2002 - 19:53 #2
Den er formateret som Fat32
Sikkert fra fabrikken.
Avatar billede Slettet bruger
27. marts 2002 - 19:59 #3
Du er nødt til at køre Win2000 eller xp, da disken SKAL formateres som ntfs.
Avatar billede kerteminde Nybegynder
27. marts 2002 - 20:05 #4
Jamen disken er tom nu.
Er det kun Win2000 og XP som kan understøtte så stor harddisk. ??
Avatar billede Slettet bruger
27. marts 2002 - 20:15 #5
Ja, da kun de 2 understøtter NTFS. Jeg har netop selv sat en 120GB disk i, og jeg har ikke fundet andre udveje end at installere 2000.
Avatar billede kerteminde Nybegynder
27. marts 2002 - 20:19 #6
Hvad nu jeg vil gerne have win89SE og WinXP sammen.
Så er jeg jo nød til at formatere en fat32 til win98SE og bagefter ntfs til Win XP
Avatar billede slyhn Nybegynder
27. marts 2002 - 21:34 #7
opdater din bios!!
Avatar billede kerteminde Nybegynder
28. marts 2002 - 00:10 #8
Slyhn:

Ja, det er fint du skriver "Opdater din Bios" hvad er din begrundelse for det ??

Jeg har ikke problemer med min bios.
Avatar billede mr.athlon Nybegynder
28. marts 2002 - 11:10 #9
Hejsa.....

Slyhn har ret........der er MEGET stor sandsynlighed for at din BIOS IKKE kan se så stor en disk. Ud fra din maskin-spec's skal du faktisk være heldig, hvis Fujitsu har lavet en BIOS opdatering til så store diske.

Mit gæt er, at uanset hvad, vil du højest sandsynligt kun finde en BIOS der kan se en 60 Gb. disk.......men men det kan jo være du er heldig....:-)

Den sidste BIOS opdatering de har lavet var 26-07-2001, og der var 125 Gb. diskene slet ikke kommet på markedet endnu......men kig selv her:

http://www.fsc-pc.de/support/softwareassist_e.asp
Avatar billede mr.athlon Nybegynder
28. marts 2002 - 11:12 #10
PS: Problemet er at Windows bruger de informationer den får fra BIOS, og hvis BIOS ikke kan se mere end 52Gb. på en HDD, så kan Windows heller ikke....:-)

Good luck

Mr.Athlon
Avatar billede prebenped Nybegynder
28. marts 2002 - 12:42 #11
Mr.Athlon:

OK, Når jeg formaterer HDD i Dos via. Fdisk formaterer den 52 GB, når det er gjort kan den se 117.005 GB.

Hvordan kan jeg se hvad det er for en Bios jeg har i maskinen. ??
Udyb venligst en god forklaring.
Avatar billede kerteminde Nybegynder
28. marts 2002 - 12:49 #12
Ja, jeg fik logget på med forkert brugernavn, men nu er jeg på med det rigtige.

Mr.Athlon:

OK, Når jeg formaterer HDD i Dos via. Fdisk formaterer den 52 GB, når det er gjort kan den se 117.005 GB.

Hvordan kan jeg se hvad det er for en Bios jeg har i maskinen. ??
Udyb venligst en god forklaring.
Avatar billede mr.athlon Nybegynder
28. marts 2002 - 13:42 #13
Det kan du se på det første opstarts billede du får på skærmen......der kan f.eks stå: AWARD BIOS Ver. xxxxxxxxx, og så nede i bunden af din skærm, står et laaaangt nummer og bogstaver kombineret....du kan evt. trykke på den tast der hedder: pause på dit tastatur, så bliver skærmbilledet stående......skriv de numre ned, og så gå ind på det link jeg har sendt dig. Der er nok nyere BIOS derinde, men læs lige først hvad de enkelte BIOS opdaterer.

Windows kan godt se størelsen på din disk, men hvis Windows ikke får info fra BIOS om der er mere end 52 Gb. så viser den heller ikke en disk med mere plads.....

Forresten så XP jo nogle prbs med at se store diske....jeg kigger lige efter en artikel jeg læste om det.....:-)
Avatar billede slyhn Nybegynder
28. marts 2002 - 14:10 #14
Du kunne jo også bare kigge i din manual til dit bundkort eller får man ikke sådan noget med til en Fujitsu Siemens  computer. I manualen står der hvordan du flasher(opdater) sin Bios.
Avatar billede kerteminde Nybegynder
28. marts 2002 - 17:16 #15
Det der står i Opstartsskærmen & Manualen.

PhoenixBIOS Version 4.06 Rev. 1.06.1170
Copyright 1985-2000 Phoenix Technoliges Ltd.
Avatar billede mr.athlon Nybegynder
28. marts 2002 - 17:32 #16
Ok, det hjalp en hel del...:-)

Den nyeste BIOS Fujitsu har lagt ud, er en Version 4.06 Rev.1.15.1107. Den kan du selvfølgelig godt hente, men jeg tvivler på at den kan se en 125 gig disk.....det højeste den kan se er nok en 80 gig....:-)
Avatar billede slyhn Nybegynder
28. marts 2002 - 17:34 #17
jeg tror jeg har fundet en opdatering til din bios
http://www.fsc-pc.de/support/drvupload.asp?DRV=23852&Info=Download
kig i din manual efter installings vejledning
Mvh Slyhn
Avatar billede slyhn Nybegynder
28. marts 2002 - 17:36 #18
-> mr athlon
jeg er meget sikker på at den godt kan se en 125 gb HD. den er jo fra 01.03.2002
Avatar billede mr.athlon Nybegynder
28. marts 2002 - 17:38 #19
Så fandt jeg den artikel......

http://www.comon.dk/index.php?page=news:show,id=10312
Avatar billede kerteminde Nybegynder
28. marts 2002 - 17:43 #20
Hvad er forskellen på BIOS Opdateringen

Det der undre mig er at der er to udgaver

D 1170 & D1188
Avatar billede mr.athlon Nybegynder
28. marts 2002 - 17:55 #21
Kerteminde> Det er de 2 samme typer inderfor din model af Scenic.

Slyhn> Ja den burde efter al sandsynlighed virke......ellers har de da slet ikke tænkt sig, da de lagde den op....:-)
Avatar billede mr.athlon Nybegynder
28. marts 2002 - 17:56 #22
om even.......

Jeg kiggede på den anden model.......har først lige set den korrekte model nu...:-)
Avatar billede kerteminde Nybegynder
28. marts 2002 - 22:16 #23
Hej.

Det er fint med opdateringerne, men problemet er bare at de skal køre under et windows-System. De kan ikke køre under opstartsdos.

Så det gavner mig ikke ret meget da jeg ikke har noget styresystem på maskinen nu.
Avatar billede kerteminde Nybegynder
28. marts 2002 - 23:02 #24
Jo de virker, jeg glemte bare at pakke exe-filen ud først.

Men min opstart er blevet utrolig langsom med denne D-1170 opdateringen http://www.fsc-pc.de/support/drvupload.asp?DRV=23852&Info=Download
Avatar billede kerteminde Nybegynder
28. marts 2002 - 23:04 #25
D-1170 opdateringen.

Kan kun se og formatere 52GB.
Avatar billede slyhn Nybegynder
28. marts 2002 - 23:21 #26
der var også en opdatering til 1180 modellen, jeg tror du bør prøve den. Ellers er du da næsten nød til at få fat i Siemens og spørge om det er rigtigt at den ikke kan se din HD
Avatar billede kerteminde Nybegynder
28. marts 2002 - 23:29 #27
1180 modellen, kan ikke opdatere BIOS'en

Men det kan jo være at dos formatering ikke kan formatere mere en 52 GB.
Avatar billede kerteminde Nybegynder
28. marts 2002 - 23:37 #28
Hvorfor er BIOS'en blevet langsom i forhold til den gamle BIOS. ??

Og kan man evt: sætte den gamle BIOS-Diskette i igen og erstat den nye. ??
Avatar billede slyhn Nybegynder
28. marts 2002 - 23:37 #29
Har formateret en 60 Gigs i Dos, og de ses alle, har endnu ikke hørt om begrænsning i Dos'en.
Hvad er det da for en Harddisk?
Avatar billede kerteminde Nybegynder
28. marts 2002 - 23:41 #30
Harddisk er en
IBM Deskstar 123,5 GB (Jan-2002)
Avatar billede kerteminde Nybegynder
28. marts 2002 - 23:57 #31
Efter jeg har formateret harddisken og laver en C:/dir

117.768,06 MB (117 GB)
Avatar billede slyhn Nybegynder
29. marts 2002 - 16:07 #32
så er der da ingen porblemer!!
Avatar billede kerteminde Nybegynder
29. marts 2002 - 21:37 #33
Slyhn>
Hvorfor er min BIOS blevet meget mere langsom end den gamle BIOS.
Hvad kan jeg gøre for at få den nye BIOS D-1170 til at køre hurtigere. ??
Avatar billede slyhn Nybegynder
29. marts 2002 - 22:17 #34
Nærmere forklaring udbedes.
Tager opstarten længere tid?
Står BIOS billedet længere på skærmen?
Leder BIOS'en efter flere ting end før?
Checker BIOS'en nu flere ting end før?

Jeg er ikke et nøjere bekendtskab med Fujitsu Siemens Scenic eT computere. Men i nogle BIOS'er kan man fravælge flere ting. Måske vil det hjælpe lidt.
Generelt udkommer opdateringer jo p.g.a. tilføjelser til programmet, da man jo ikke kan se ind i fremtiden.
Mvh
Slyhn
Avatar billede kerteminde Nybegynder
29. marts 2002 - 22:35 #35
Opstarten tager længere tid.
BIOS står længere tid på skærmen ca.30-40 sek.
Windows 2000 skærmbilledet står lige så lang til ca. 30-40 sek
Avatar billede slyhn Nybegynder
29. marts 2002 - 23:31 #36
Den har jeg ingen løsning på, beklager dybt. D
Avatar billede slyhn Nybegynder
29. marts 2002 - 23:33 #37
et burde være mulig at flashe bagud, såfremt du har gemt den gamle  BIOS version. Har dog ikke selv prøvet det.
Mvh
Slyhn
Avatar billede kerteminde Nybegynder
29. marts 2002 - 23:47 #38
Jeg har prøvet at sætte den gamle diskette af BIOS versionen i igen, Men det vil den ikke acceptere.

Men det burde være muligt at flashe tilbage til den gamle BIOS Version.
Avatar billede slyhn Nybegynder
30. marts 2002 - 12:21 #39
Har du "command.com" på den disk.?
Altså en system disk.
Hvis du har det, så burde det kunne lade sig gøre, hvis ikke så har jeg desværre ingen forklaring, og beklager dybt. Ja, selv mr. Atlon bekræftede en manglende opdatering af din BIOS.
Det var vores problem da vi satte extra og meget større HDD i vores computer.
Mvh
Slyhn
Avatar billede slyhn Nybegynder
30. marts 2002 - 12:24 #40
Så nu skal vi til påskefrokost i det grønne, med snaps og påsebryg, fede sild og kold lam. Vejret er bare herlig
Vi ses når tømmermændene er ovre på tirsdag.
Mvh
Slyhn
Avatar billede mr.athlon Nybegynder
30. marts 2002 - 23:12 #41
Det er da irriterende med din pc, at den er blevet langsommere nu.......nu du alligevel har været på Fujitsu's site, så prøv lige og tjek om der skulle ligge en opdatering til dit chip-set........det skulle ikke undre mig at der gør det, og at din maskine vil blive "normal" igen, når den er kørt.....:-)
Avatar billede mr.athlon Nybegynder
30. marts 2002 - 23:15 #42
Har lige været inde og kigge, og der ligger faktisk 2 opdateringer som du med fordel, kan køre.....:-))

http://www.fsc-pc.de/Default.asp?C=1&LinkAktion=Treiber/TreiberAssi.asp

Mr.Athlon
Avatar billede kerteminde Nybegynder
30. marts 2002 - 23:46 #43
mr.athlon>

Det blev maskinen ikke hurtigere af. ??
Hvordan kan man flashe maskinen tilbage til den gamle BIOS. ??
Jeg har den gamle BIOS-Diskette. ??

Men det hjælper ikke at sætte den i og køre den.

M.V.H
Kerteminde
Avatar billede mr.athlon Nybegynder
30. marts 2002 - 23:51 #44
Nej det kan man ikke......for at du kan flashe tilbage, skal det være en BIOS man kan tage op en soklen i det man starter op, og sætte den i lige hurtigt igen.......så vil din BIOS blive "nulstillet", og den vil så igen bruge den du havde før......det er en temmelig svær proces, og du risikerer at ødelægge dit bundkort, hvis du ikke ved hvad du laver.....
Avatar billede kerteminde Nybegynder
31. marts 2002 - 00:20 #45
Mr.Athlon>

Hvad skal jeg så gøre, købe en ny BIOS og sæt den i istedet

Jeg skulle aldrig have flashet BIOS'en, hvis jeg viste at maskinen blev så langsom af det.

Hvad kan jeg så gøre nu. ??
Avatar billede Slettet bruger
04. april 2002 - 00:24 #46
Har du fået svar på dit spørgsmål?
Avatar billede kerteminde Nybegynder
04. april 2002 - 01:06 #47
UFC:

Nej jeg har stadigvæk ikke fået det rigtige svar.
Avatar billede Slettet bruger
04. april 2002 - 01:07 #48
Så vidt jeg kan se, har du fået løst problemet med din harddisk eller ???
Avatar billede kerteminde Nybegynder
04. april 2002 - 01:16 #49
Ja både og, jeg kn stadigvæk kun se 52gb af 125gb i dos. Men i Windows XP kan jeg se 123gb.

Nu er problemet at min dos er ca. 30-45 sek om at starte, det samme med Windows XP. og det er efter jeg har opdateret min BIOS til den nyeste.
Avatar billede Slettet bruger
04. april 2002 - 01:24 #50
Jamen dos kan ikke se mere. Sådan er det bare. Jeg har som tidligere skrevet selv lige installeret en 120GB, og da jeg ville have den som et stort drev, var jeg nødt til at lave den som NTFS, da dos ikke kan. Du burde acceptere et svar på dit hd spørgsmål, og så oprette et nyt med dit bios problem.