Avatar billede toastlover Nybegynder
27. marts 2002 - 12:09 Der er 30 kommentarer og
1 løsning

Sekundær DNS opsætning i Windows 2000 ?

Go' middag Eksperter!

Jeg har nogle problemer med at få min sekundær navne server til at fatte noget.

Min primære dns server fungere som den skal - går jeg udfra, men den sekundære bugger lidt tror jeg.

Når jeg laver et dns opslag på den primære, får jeg det rigtige svar osv. men prøver jeg den sekundære, får jeg 2 forskellige svar afhængige af hvorvidt AXFR/zone-transfer er slået til eller ej.

Er zone-transfer slået til, så får jeg det rigtige svar fra MIN sekundære dns server. Derimod slåer jeg den fra, så er GratisDNS's server der svarer.

Jeg har sat min sekundære dns server op til at benytte min primære dns som DNS server, under netværks indstillinger.

Det den gør, så vidt jeg ved, er at den får en forspørgsel og mener ikke den ligger inde men et nødvendig information, og søger derfor på det store world-wide-web, hvilket så får GratisDNS's servere til at svare istedet for min.

- hvordan undgår jeg dette?/hvad skal jeg rette?
Avatar billede jakeman Nybegynder
27. marts 2002 - 12:14 #1
Prøv evt. at slette din A record hos gratisDNS... Dette er ikke din primære udbyder går jeg udfra!?
Avatar billede kveldulv Nybegynder
27. marts 2002 - 12:16 #2
Den sekundære DNS bruges kun hvis den primære ikke kan kontaktes eller at der ikke kommer noget svar tilbage indenfor et bestemt tidsinterval.

Den primære modtager din DNS-request og kigger sine egne zoner igennem for et match - kan den ikke finde dette, sender den din forespørgsel ud til de DNS servere som er konfigureret på serveren.

Er de to servere ens i netværks, samt DNS-opsætningen?

Og - er din problemstilling, at du har 2 DNS servere lokalt der fungere forskelligt? - Hvis ja, så kunne du vælge a) at de kører uafhængigt af hinanden og derved ikke får information/updates fra hinanden. Eller b) sætte dem op til at forwarde data til hinanden, så zone-filerne kan blive updated.
Avatar billede toastlover Nybegynder
27. marts 2002 - 12:20 #3
Jeg har den primære DNS server stående et andet geografisk sted, og så min sekundære lokalt her ved mig.

Begge er blevet registreret hos DK-Hostmaster, men når jeg f.eks. vil redelegere mit domæne over på disse servere, så brokker den sig over min sekundære navneserver.

Jeg benytter den mulighed med hvor selve zonen oprettes begge steder, men hvor den sekundære selv sørger for at overføre selve indholdet af zonen.
Avatar billede dfens Nybegynder
27. marts 2002 - 12:22 #4
kan vi domæne-navne, så kan vi jo se hvad der er galt.
Avatar billede toastlover Nybegynder
27. marts 2002 - 12:23 #5
jakeman >> Den burde jo slet ikke gå ud på www for at finde informationen, så går jeg udfra at A-recorden ikke har indflydelse, når den ikke har det på min primære dns.
Avatar billede toastlover Nybegynder
27. marts 2002 - 12:30 #6
Der er lidt $ at hente, hvis det kan holdes på et anonymt niveau mht. navnene på nævnte servere, til den eller de personer som kan løse problemet.
Avatar billede toastlover Nybegynder
27. marts 2002 - 12:33 #7
Opslag fra DK-Hostmaster på pri.provider.dk uden zone-transfer:
domain.dk              3600    NS    pri.provider.dk
domain.dk              3600    NS    sek.provider.dk
domain.dk              3600    SOA    pri.provider.dk admin.provider.dk (
            6    ;serial (version)
            900    ;refresh period (15 minutes)
            600    ;retry interval (10 minutes)
            86400    ;expire time (1 day)
            3600    ;default ttl (1 hour)
            )
domain.dk              3600    MX    10 pri.provider.dk
Avatar billede toastlover Nybegynder
27. marts 2002 - 12:38 #8
Ah! - det gik der lige lidt ged i - 2 sek. så laver jeg lige listen igen.
Avatar billede dfens Nybegynder
27. marts 2002 - 12:39 #9
hvad med den sekundære?
Avatar billede toastlover Nybegynder
27. marts 2002 - 12:41 #10
Opslag fra DK-Hostmaster på pri.provider.dk uden zone-transfer:
domain.dk              3600    NS    pri.provider.dk
domain.dk              3600    NS    sek.provider.dk
domain.dk              3600    SOA    pri.provider.dk admin.provider.dk (
            6    ;serial (version)
            900    ;refresh period (15 minutes)
            600    ;retry interval (10 minutes)
            86400    ;expire time (1 day)
            3600    ;default ttl (1 hour)
            )
domain.dk              3600    MX    10 pri.provider.dk

Opslag fra DK-Hostmaster på sek.provider.dk uden zone-transfer:
domain.dk              86131    NS    ns1.gratisdns.dk
domain.dk              86131    NS    ns4.gratisdns.dk
domain.dk              86131    NS    ns2.gratisdns.dk
domain.dk              86131    NS    ns3.gratisdns.dk

Opslag fra DK-Hostmaster på pri.provider.dk med zone-transfer:
domain.dk.            3600    SOA    pri.provider.dk. admin.provider.dk. (
            6    ;serial (version)
            900    ;refresh period (15 minutes)
            600    ;retry interval (10 minutes)
            86400    ;expire time (1 day)
            3600    ;default ttl (1 hour)
            )
domain.dk.            3600    NS    pri.provider.dk.
domain.dk.            3600    NS    sek.provider.dk.
domain.dk.            3600    MX    10 pri.provider.dk.
mail.domain.dk.        3600    CNAME    pri.provider.dk.
www.domain.dk.        3600    CNAME    pri.provider.dk.
domain.dk.            3600    SOA    pri.provider.dk. admin.provider.dk. (
            6    ;serial (version)
            900    ;refresh period (15 minutes)
            600    ;retry interval (10 minutes)
            86400    ;expire time (1 day)
            3600    ;default ttl (1 hour)
            )

Opslag fra DK-Hostmaster på sek.provider.dk med zone-transfer:
domain.dk.            3600    SOA    pri.provider.dk. admin.provider.dk. (
            6    ;serial (version)
            900    ;refresh period (15 minutes)
            600    ;retry interval (10 minutes)
            86400    ;expire time (1 day)
            3600    ;default ttl (1 hour)
            )
domain.dk.            3600    NS    pri.provider.dk.
domain.dk.            3600    NS    sek.provider.dk.
domain.dk.            3600    MX    10 pri.provider.dk.
mail.domain.dk.        3600    CNAME    pri.provider.dk.
www.domain.dk.        3600    CNAME    pri.provider.dk.
domain.dk.            3600    SOA    pri.provider.dk. admin.provider.dk. (
            6    ;serial (version)
            900    ;refresh period (15 minutes)
            600    ;retry interval (10 minutes)
            86400    ;expire time (1 day)
            3600    ;default ttl (1 hour)
            )
Avatar billede dfens Nybegynder
27. marts 2002 - 12:48 #11
Der må være noget galt med den sekundære....men jeg kan ikke forestille mig noget der kan forårsage den fejl. umiddelbart kunne der der være noget load balancing mellem 2 dns-server på samme ip-adresse, og derfor får du forskellige svar. det umuligt være den samme dns-server der giver dig:

Opslag fra DK-Hostmaster på sek.provider.dk uden zone-transfer:
domain.dk              86131    NS    ns1.gratisdns.dk
domain.dk              86131    NS    ns4.gratisdns.dk
domain.dk              86131    NS    ns2.gratisdns.dk
domain.dk              86131    NS    ns3.gratisdns.dk

og

Opslag fra DK-Hostmaster på sek.provider.dk med zone-transfer:
domain.dk.            3600    SOA    pri.provider.dk. admin.provider.dk. (
            6    ;serial (version)
            900    ;refresh period (15 minutes)
            600    ;retry interval (10 minutes)
            86400    ;expire time (1 day)
            3600    ;default ttl (1 hour)
            )
domain.dk.            3600    NS    pri.provider.dk.
domain.dk.            3600    NS    sek.provider.dk.

hvis du er sikker på at det er den samme fysiske maskine, kan mit eneste råd være at slette zonen og oprette den igen.
Avatar billede kveldulv Nybegynder
27. marts 2002 - 12:52 #12
Prøv at fjerne de primær og sekundær DNS indtastninger på din sekundære DNS server og indtast en helt tredje DNS server såsom CyberCity's 212.242.40.3

Hvad siger den til det?
Avatar billede toastlover Nybegynder
27. marts 2002 - 12:57 #13
dfens >> De kører ikke på samme ip, de har hver deres IP. Jeg har et par domæne jeg har liggende på dns serverne, og de giver alle samme svar - altså, de 2 forskellige svar. Det er også derfor jeg er vildt forvirret.

kveldulv >> Dem under netværks indstillinger, eller i selve DNS'en?
Avatar billede kveldulv Nybegynder
27. marts 2002 - 13:00 #14
Under netværksindstillinger.
Avatar billede dfens Nybegynder
27. marts 2002 - 13:01 #15
Er det rene internet-dns servere?
så prøv at fjerne dns-indstillinger fra netværk, samt evt. opslags-forwarding.

hvilket os kører de?
Avatar billede kveldulv Nybegynder
27. marts 2002 - 13:04 #16
Spørgsmålet lyder:

Sekundær DNS opsætning i Windows 2000 ?

Tag et vildt gæt ::er allerede i påske humør::
Avatar billede dfens Nybegynder
27. marts 2002 - 13:05 #17
lol....hehe....prøv at slå webforwarding fra så under begge dns-servere.
Avatar billede toastlover Nybegynder
27. marts 2002 - 13:07 #18
dfens >> Windows 2000 Server.
Jeg kører dedikerede web sites derpå, med tilhørende ftp. Dette ligger dog kun på den primære. Dertil var det jo meningen at køre dns over disse sites.
Prøver lige det du nævner.

kveldulv >> der er ingen forandring, stadig de samme kedelige resultater hvor GratisDNS dukker op.
Avatar billede toastlover Nybegynder
27. marts 2002 - 13:10 #19
Forwarders har slet ikke været slået til. Prøvede dog også lige at slå den til og tilføje ip'en på den primære, uden resultat dog.
Avatar billede kveldulv Nybegynder
27. marts 2002 - 13:11 #20
Tror jeg ville pille begge DNS zoner af og lave dem igen fra bunden - men det har nok noget med mig at gøre *gGg*
Avatar billede toastlover Nybegynder
27. marts 2002 - 13:19 #21
Hehe, den primære er der jo ingen problemer med. Og det er heller ikke selve placeringen, da den primære stod her, før jeg fik den flyttet.

Hvis I har lyst til at få de rigtige ip'er og domæner at vide, kan i så ikke skrive jeres mail adresser her.
Avatar billede toastlover Nybegynder
27. marts 2002 - 13:21 #22
Så skal jeg nok holde Eksperten opdateret med hvad der findes ud af - hvis vi da finder ud af noget... :)
Avatar billede kveldulv Nybegynder
27. marts 2002 - 13:22 #23
Men... muligvis ligger fejlen som jakeman sagde hos gratisDNS - evt. slet/opret som han foreslog. Kunne være en fejl reg. hos dem jo.
Avatar billede toastlover Nybegynder
27. marts 2002 - 13:23 #24
Muligvis - forstår bare ikke hvordan deres servere skulle have en højere rang end min.
Avatar billede dfens Nybegynder
27. marts 2002 - 13:34 #25
bjarne@brusen.dk
Avatar billede toastlover Nybegynder
27. marts 2002 - 13:45 #26
tror faktisk måske du har ret i at de blot skal slettes...
Avatar billede toastlover Nybegynder
27. marts 2002 - 13:46 #27
nu har jeg hvertfald et domæne som svarer tilbage med den rigtige ip adresse.
Avatar billede kveldulv Nybegynder
27. marts 2002 - 15:20 #28
Kan man få en opsummering af problemet som det er nu?
Avatar billede toastlover Nybegynder
27. marts 2002 - 19:20 #29
Eftersom DK-Hostmaster holder påske ferie i de kommende dage, har jeg ikke mulighed for at tjekke om alt nu er sat op som det skal - og at jeg kan foretage redelegeringer, som planlangt. Herefter vil jeg så opsumere. Kan ligeledes fortælle jeg ikke har gjort brug af mail-adresserne (endnu) og håber selvfølgelig heller ikke det bliver nødvendigt, da det så vil betyde at alt kører som det skal.

Imellemtiden må syntes jeg I skal nyde påsken.

Indtil videre tak for hjælpen.
Avatar billede dfens Nybegynder
27. marts 2002 - 20:29 #30
jeg  er her hele påsken, så skriv bare pr. mail...så kan jeg da checke om det er sat rigtigt op.
Avatar billede toastlover Nybegynder
07. april 2002 - 16:33 #31
mesterlig hjælp fra dfens - efter et par aftens grundig fejlfinding og undren, forslog dfens at prøve at fjerne de andre fra netværket - som serveren også stod på, og lade den tage imod trafikken uden om routeren. Idet jeg hev netkablet fra routeren til serveren, og kort efter satte det til igen (havde i farten glemt at ændre netværksindstillingen fra det lokalenetværk til det globale) virkede det hele pludselig.

Det viste sig at være en form for ikke-opdateret område i form af en cache i routeren, som gjorde at den ikke fik sendt alt trafik hen til serveren.

Løsningen blev derfor for at sikre sig dette problem, på trods at save-kaldet over telnet i routeren, så er en reboot af routeren en god ide, efter ændringer i opsætningen.

Stort tak til jer alle, og specielt for dfens for din ihærdighed og tålmodighed - og ikke mindst viden ;)