Avatar billede sascha Nybegynder
12. juni 2000 - 13:32 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

IBM Geforce ?

Jeg har en Ibm Aptiva PIII-500
Den er født med Agp2 som jeg ikke aner hvad er.Kan jeg skifte grafikkortet ud med et GeForce1 ?
Avatar billede Slettet bruger
12. juni 2000 - 13:50 #1
Sagtens, men den vil stadig kun kører agp 2x.... Jeg anbefaler du smider din IBM ud.. ( Beholder CPU'en ) Og køber et nyt IntelC I810 med understøttelse af AGP 4x...  :O)))
Avatar billede sascha Nybegynder
12. juni 2000 - 15:27 #2
Jo tak for rådet, men computeren er fra mit arbejde, som jeg så ville sætte lidt speed i med et nyt grafikkort.Kan det svare sig ?Det kort jeg har er et SR9 PRO m. 16 mb
Avatar billede asmodeus Nybegynder
12. juni 2000 - 16:57 #3
Næsten alt i denne verden er hurtigere end det gfx kort - køb da endelig GeForcen, fint valg!
Mvh/
Asmodeus
Avatar billede teknik Juniormester
12. juni 2000 - 23:00 #4
AGP er "Accelerated Graphics Port". En standard for grafikkort, som har været enerådende i nogle år.
AGP x 2 står for at der sendes/hentes data fra grafikkortet 2 gange på en cyclus på bussen, svarende til 2x33=66 Mhz "takt" på en PC som kører i standardopsætning.
Man taler om AGP x1,  AGP x 2 og AGP x 4, hvor de sidste nye kort, bl.a. Geforce understøtter AGPx4.
Kun få bundkort kan køre APGx4.
Det er kun de nyeste chipsæt fra intel og VIA, som klarer den.
Intel's chipsæt understøtter mig bekendt først AGPx4 fra 820 og op (dvs. intel 820 og 840)
Din gevinst ved at sætte et Geforce kort i vil være en voldsom forbedring i frame rate i spil.
Dit kort er ikke lige verdens mest kendte??
Men Geforce er omtrent dobbelt så hurtigt som TNT2 og Voodoo3. Og dit kort er
nok kun halvt så hurtigt igen..
Regn derfor med en kolossal forbedring ved skift til Geforce.
(Jeg kan kun anbefale DDR modellen)
Gevinsten ved at skifte til et bundkort som kan køre AGP x 4 er ikke så stor som man skulle tro. Ligger omkring de 10% forbedring. iflg. Tomshardware

Geforce passer i et alm AGP stik, som du har i din PC.

Avatar billede nexsus Nybegynder
12. juni 2000 - 23:43 #5
Før du køber noget andet grafikkort skal du nok lige tjekke om det ikke er et onbord grafik system som sidder i din maskine (sidder fast på bundkortet), mener at IBM har tradition for det onborde, hvis ja tjek da om det kan deaktiveres i bios eller om det sker automatisk som i deres 860 serie
Avatar billede asmodeus Nybegynder
12. juni 2000 - 23:46 #6
Hmmmm, AGP står godt nok for ovenstående, men overførelsen er ikke helt korrekt beskrevet. Hver AGP-level udtrykker 250 MB/s dvs. AGPx4 = 1 GB/s.

Dit nuværende kort kører godt nok AGPx2, men udnytter slet ikke potentialet af porten. Geforcen udnytter faktisk heller ikke mere end AGPx2, så køb du blot trygt det - dit bundkort behøves ikke at understøtte AGPx4, det er alligevel ikke rigtigt gennemtestet endnu! Endvidere er Geforcen udstyret med en GPU chip, der gør at din P-3 ikke skal arbejde så meget som den skal mere det nuværende kort - dette betyder hastigheder på x8 af det du kender til nu!
Mvh/
Asmodeus
Avatar billede asmodeus Nybegynder
12. juni 2000 - 23:48 #7
Enig med <Teknik> køb kun DDR udgaven!
Avatar billede Slettet bruger
13. juni 2000 - 08:57 #8
Det der med at Geforce er dobbelt så hurtigt som TNT2 er noget pis..

Da jeg havde et TNT2 Overclokede jeg det så det havde en ramdac på 334mhz (Normalt kører det 150mhz tror jeg) uden probs..

Det er dog hurtigere.. Men ikke dobbelt så hurtigt..
Avatar billede asmodeus Nybegynder
13. juni 2000 - 10:53 #9
Hmmm...

RAMDAC´en er et korts evne til at opdatere billedet, altså opløsnings og frekvens mæssigt! Den har intet med kortets hastighed at gøre.......
De MHz tal som du referere til lyder typisk på 183/150 for er TNT2-kort, hvilket udtrykker memory-/engine-clock! At få et TNT2 op på 334 er lyder fuldtstændigt usandsynligt, idet f.eks et ASUS TNT2 Ultra Deluxe (som er ret clockbar) ikke kan komme højere end 220/200? med den medfølgende overclocking software.
Konklusion: du har skrevet forkert eller du lukker lort ud! Dog har du ret i at et Geforce ikke er dobbelt så hurtigt som er TNT2 - nærmere 20-30 %!
Mvh/
Asmodeus
Avatar billede teknik Juniormester
27. juli 2000 - 22:07 #10
>> Enig i, at NN?\'s overclocking-tal strækker sig  meget langt ud over det sandsynlige...
Mon ikke han har lagt tallene sammen?
..Og geforce kan jo også sagtens clockes, så det kan vel komme ud på et
At GeforceDDR nogle gange er dobbelt så hurtigt som TNT2 kan fx ses her, selv om TNT2-Ultra følger (lidt) bedre med.
http://www6.tomshardware.com/graphic/99q4/991011/geforce-15.html

>>Asmodemus
OK set med gennemsnitsbrillerne, så er 30% nok mere reelt, hvis du altså sammenligner med sidste års creme de la creme nemlig et TNT2-ultra kort.

Du har (rundt regnet) ret mht. AGP datamængden...
..AGPx1 er 32MB dataoverførsel på en 66Mhz  clockcyklus 32x66=266MB/s.
(ikke en 33Mhz cyclus som jeg skrev)

At AGPx4=1GB/s holder til gengæld ikke i
det virkelige liv pga. begrænsninger i hukommelsens ydeevne

Her er lidt relevant info sakset fra \"Tom\'s hardware\" på
http://www6.tomshardware.com/graphic/00q3/000704/3dbench-06.html

This important issue with memory bandwidth has to be kept in mind when reading the fill rates that are claimed for a chip. People who e.g. overclock a GeForce 2 GTS chip to 250 MHz are telling you complete crap if they claim a fill rate of 1 Gpixel/s. For this fill rate GeForce 2 GTS would require its memory to run at 600 MHz.

I fortsættelse af min lille salgstale for Geforce, så er der vel ikke nogen \"derude\" der har et TNT2 kort, som kan drive quake2 Crusher demoen bare tæt på 100 fps ?
Med Geforce kan den grænse passeres, - også i 800x600 !!!!!!!!!
Selvf. forudsat at det sidder i en rå maskine.

Mit gamle Viper770 TNT2 kort var en sådan flaskehals, at framerate i quake3 High Quality var uændret uanset om processoren kørte 500 eller 900Mhz