Avatar billede icedox Nybegynder
25. marts 2002 - 15:24 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Switch - hvordan !

Hej alle sammen!
Jeg har 2 computere, Adsl-512 forbindelse, og en
ny Switch.  Nu ved jeg ikke hvordan jeg kan få
begge computere på Internettet !
Så snart jeg prøver at sætte Adsl ledningen i switchen
forsvinder det tredje gule lys på ADSL indicatoren.
Hvordan skal dette egenligt køre ?
Har jeg brug for et ekstra netkort til computer 1 ?
Avatar billede netweawer Nybegynder
25. marts 2002 - 15:30 #1
ja
Avatar billede netweawer Nybegynder
25. marts 2002 - 15:30 #2
du skal have netkort i begge computere
Avatar billede netweawer Nybegynder
25. marts 2002 - 15:31 #3
du kan jo ikke køre et netwærk uden at du har mindst 2 computere med 1 netkort i begge
Avatar billede ares Nybegynder
25. marts 2002 - 15:32 #4
Du kan enten lave det med en delt internet forbindelse via computer 1. Eller du kan købe en router, som du sætter mellem dit ADSL modem og swicthen...

Hvis du har Teledk som udbyder kan du gennem teledk få en router til omkring 250,- kr.
Avatar billede icedox Nybegynder
25. marts 2002 - 15:36 #5
Jeg har et netkort i hver computer  (Klart)
Jeg har TDC som udbyder (og har derfor en router, tror jeg!).
Avatar billede netweawer Nybegynder
25. marts 2002 - 15:37 #6
man kan sagtens have internet på begge computere med en switch... det har jeg i hvert fald
Avatar billede icedox Nybegynder
25. marts 2002 - 15:46 #7
netweawer !  Hvordan ?
Avatar billede -simon- Nybegynder
25. marts 2002 - 15:48 #8
min internet forb ser sådan ud: adslmodem > hub (sidder i uplink porten) > pc'er i hub
Avatar billede icedox Nybegynder
25. marts 2002 - 15:54 #9
Jeg har jo Switch, og der er 2 muligheder :
a)Normal
b)Uplink
Det er 5 port på Switchen.
Avatar billede mrbeen Nybegynder
25. marts 2002 - 18:06 #10
Du skal bruge et krydset kabel fra ADSL modem til switch
Avatar billede mrbeen Nybegynder
25. marts 2002 - 18:12 #11
Hvem er din ADSL udbyder, har du mere en en IP adr. ? er den/de faste eller dynamiske
Avatar billede icedox Nybegynder
25. marts 2002 - 19:56 #12
mrbeen :
Jeg har TDC.
Krydset kabel til adsl.  Hvorfor ?
Jeg ved ikke hvor mange IP jeg har men den er dynamisk.
Avatar billede zenze Nybegynder
25. marts 2002 - 20:10 #13
Du har med TDC Bredbånd fået 2 dynamiske IP-adresser, - og kan sagtens køre to PC'er ud på internettet med en switch. Det ser sådan ud:
SKILLEFILTER -> ADSL-modem -> UPLINK-port på SWITCH -> 2 PC'er på andre porte (IKKE den port, der sidder v. siden af UPLINK)
Hvis du køre Win98 skal du udover TCP/IP også have Netbeui installeret som protekol.
Avatar billede zenze Nybegynder
25. marts 2002 - 20:12 #14
Glemte at det drejer sig om 'STRAIGHT THROUGH' patch-kabler alle tre steder.
Avatar billede icedox Nybegynder
25. marts 2002 - 21:26 #15
zenze :
Jeg bruger w2000 på computer nr.1 og XP på nr. 2.
Straight through patch-kabler har jeg aldrig hørt om!
Jeg har 1-2-3-4-5 inputs på min switch, og en knap der giver muglighederne a-b (her foroven).
Ok, jeg skal lige kontakte TDC og få min 2 IPadresser og hvad gør jeg så?
Avatar billede zenze Nybegynder
25. marts 2002 - 22:44 #16
Du skal ikke sætte IP-adresser op manuelt, hvis du har dynamiske IP'er. Gå ind under netværkskonfiguration og sæt til at hente IP og DNS automatisk.
Hvis du har Bredbånds-pakken har du allerede 2 IP-adresser, så du skal heller ikke her kontakte TDC.
Kører du Win2000 og XP, så mener jeg at du kan 'nøjes' med TCP/IP protekollen.
Straight througt = lige igennem  eller sagt med andre ord 'ikke krydset'
Avatar billede icedox Nybegynder
26. marts 2002 - 10:28 #17
zenze :
Jeg har automatisk IP & DNS på computer nr.1. Den kører fint, HVIS jeg ikke
bruger SWITCH-en.
(Lad os lige se væk fra comp. nr.2)
Jeg har prøvet :
SKILLEFILTER -> ADSL-modem -> port på SWITCH  -> computer nr.1 også i SWITCH.
men så forsvinder et lys fra ADSL-modem, hvor jeg så ikke
kan gå online. Uhmmmmm  hvad gør jeg nu ?
Avatar billede zenze Nybegynder
26. marts 2002 - 12:09 #18
Se i manualen til din switch hvad a-b indstillingerne står for eller skriv her om navn og model.
Jeg formoder at du bare skal koble om mellem a og b, - så prøv lige det!
Har du chekket om dine kabler er i orden. Prøv alle 3 på den computer, du kan komme på internettet med.
Avatar billede zenze Nybegynder
26. marts 2002 - 12:13 #19
ADSL-modem skal enten i port 1 eller 5, men det er vigtigt at du får stillet porten rigtigt i forhold til hvilket kabel, du anvender - og at du så ikke sætter dine PC'er til den port, der sidder ved siden af porten med forbindelse til modem.
Avatar billede icedox Nybegynder
26. marts 2002 - 12:44 #20
zenze :
Problemet er at manualen er ikke så meget værd. En meget lille 11 side bog.
Eten 5 Port Nway Fast Ethernet Switch.
Port 1 ser ikke ens ud, som resten 2-5.
a-b står for : Normal/Uplink Switch.  Uplink bruger man hvis man har en hub.
Avatar billede zenze Nybegynder
26. marts 2002 - 12:57 #21
- Ja, eller hvis du skal connecte til ADSL-modem. Klik den over så den står i 'UPLINK' stillingen, så burde der ske noget!
Avatar billede zenze Nybegynder
26. marts 2002 - 12:59 #22
PC'er skal så i portene 3,4 og/eller 5.
Avatar billede zenze Nybegynder
26. marts 2002 - 13:06 #23
Er det en af de små farvestrålende apparater her på denne side? - så kan du hente en manual der:
http://www.etentech.com/soho/EW-305K.htm
Avatar billede icedox Nybegynder
26. marts 2002 - 14:14 #24
OK, nu har jeg fundet ud af dette problem.
NEJ, der skal ikke 2 netkort i comp. nr.1.
Switchen skal stå på Uplink (ikke normal)
Port1 er til ADSL modemet, og de andre for diverse computere.
Jamen, så kører det.  Altså intet ip-adrs. problem.
Tak for hjælpen til alle, dog især zenze, der endnu ikke har trykket på SVAR. Gør det, og de points er dine!
Avatar billede zenze Nybegynder
26. marts 2002 - 14:19 #25
Go' tur på nettet. Dejligt at kunne 'redde' din påske.
Avatar billede zenze Nybegynder
29. marts 2002 - 10:10 #26
Hvis der går kage i dit lan, så læs lige her:
http://www.danbbs.dk/~duelund/pcinfo/adsltips/
Avatar billede icedox Nybegynder
29. marts 2002 - 10:21 #27
zene!  Ja jeg har set denne link.
Men en switch er IKKE noget problem.
Denne link viser en meget komplimeret opsætning af
intranet.