Avatar billede harryfink Praktikant
25. marts 2002 - 05:07 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Lave ti tracks ud af én wavefil

Goddag!

Jeg vil gerne splitte en wavefil op på en Audio CD, sådan så der bliver f.eks. ti tracks som man kan skippe frem og tilbage imellem, men hvor der INTET hørbart hak er mellem numrene.

Er der et program, hvor man bare kan fortælle hvilke positioner den skal starte et nyt track? Og hvor man evt. lige kan høre om man nu osse har skrevet det helt rigtige tidspunkt?

Jeg har Nero Burning Rom 5, og har hørt noget i den retning skulle kunne lade sig gøre her, men jeg synes ikke jeg kan finde ud af det. Jeg har været inde i "Index, Limits, Split", og jeg synes "Split" burde være den funktion jeg søger, men den gør umiddelbart ikke noget som helst... :(

Håber I kan hjælpe mig med dette, det ville virkelig gøre mig glad! :)

Hilsen Mikkel
Avatar billede jones_net Nybegynder
25. marts 2002 - 09:41 #1
Du kan vel bruge snart hvilket som helst gratis program, som kan dele din wav fil op i 10 mindre filer. Derefter brænder du bare en audio CD i Nero, hvor du hiver de 10 nye wave filer ind.

Kig på www.tucows.dk efter et wave program - find de du selv synes er bedst:-)

/J
Avatar billede jones_net Nybegynder
25. marts 2002 - 09:43 #2
Du kan faktisk også bruge dette Trialware program - det bruger jeg selv en del - dog til andre formål...

http://www.goldwave.com/

/J
Avatar billede Beach Mester
25. marts 2002 - 10:17 #3
Husk at når du brænder dine filer ned så skal du vælge at brænde med Disk-At-Onse ellers vil du få et kort hak i musikken.
Hvis du vil bruge Nero til at splitte din fil op kan du gøre følgende:
Åben den fil du skal arb. med.
Select (vælg) det stykke lyd som skal være track et. Afspil det evt. for at høre om det er velgt godt nok!
Gå så op i Edit > Crop
Nu har du valgt alt andet fra end det stykke du valgte før.
Så går du bare op i File > Save As > og vælger det format du vil gemme i.
Starter du med at åbne en Wav fil så gem også filen i dette format. Så har du bedere mulighed for at styre kvaliteten senere!!!

Når det er klaret vælger du File > Open, siger nej til at gemme (det har du jo lige gjort med Save As!) og  vælger din (master) hele fil igen.
Vælg derefter det lydstykke der skal være track 2 og....... Tja, så fortsætter du ind til du har alt hvad du skal bruge!
Hvis det er live musik (uden pauser) så skal du ikke vælge Crop men i stedet Copy to file. Det gør det lidt nemmere at styre overgangen til næste track!

//Beach
Avatar billede qivaaqi Nybegynder
25. marts 2002 - 23:56 #4
Wavelab fra Steinberg er perfekt til det du vil opnå. 10 eller flere nr.'er efter hinanden hvordan du nu ellers vil have det. Med det program kan man også gemme eller åbne mp3 filer. Man kan også bare konvertere fra f.eks. wav-fil til mp3 eller modsat..Du kan zoome så meget i den wav-fil og 'klippe' 'klistre' m.m....

Tjek den på: www.steinberg.net

M.v.h.: Qivaaqi

PS: Der er flere versioner man kan vælge, den billigste kan alt det nævnte.

Cubase kan også bruges på den måde, men den er lidt mere til at komponere musik og ikke mixe.
Avatar billede harryfink Praktikant
26. marts 2002 - 17:21 #5
Hej!

Tak for jeres indlæg! Jeg har engang selv prøvet at splitte wavefiler op på denne måde, men der kom der alligevel et minimalt hak, og selvom det jo vel er til at leve med, så vil jeg allerhelst undgå at der overhovedet kommer noget - så jeg prøver lige at formulere spørgsmålet igen:

Er det et brænderprogram hvor man inde fra programmet kan splitte én fil, som f.eks. sådan her:

Track 1: 00.00.00 - 02.22.43
Track 2: 02.22.44 - 07.12.16
Track 3: 07.12.17 - 11.37.21
osv. osv.

Findes det ikke? Det er velsagtens det man kan i Neros "Index, Limits, Split", men det angives jo stadig manuelt, istedet for automatisk. Men hvis ikke det findes, kan det vel klares med dette! :)

Af lydredigering har jeg SoundForge 5 - det kan vel også klare de ting du skriver, Qivaaqi?

Og kan det passe, at hvis der kommer de hak, som jeg omtalte her først i dette indlæg, så skyldes det at lydredigeringsprogrammet jeg brugte dengang var for dårligt og upræcist?

Tak for hjælpen foreløbig, håber I kan hjælpe stadig! :)

Hilsen Mikkel
Avatar billede iq-n Nybegynder
27. marts 2002 - 01:55 #6
brug cooledit ( http://download.cnet.com/downloads/0,10152,0-1896426-110-2408470,00.html?gid=29253&tag=st.dl.1896426-100-2408470-2408470.dln.1896426-110-2408470 ) ret effectivt lyd program.
Avatar billede hepou Nybegynder
27. marts 2002 - 01:55 #7
Hej!

Jeg har selv siddet med samme problem og løste det på følgende måde:

1. Henter filen ind i Sound Forge!
2. Klipper filen der hvor du vil have skiftet (ctrl+X)- åbner et nyt
  dokument og indsætter (ctrl+V) det resterende!
3. Når du har gjort dette har du ligeså mange filer som du vil have
  tracks. Husk at gem dem så du kan huske den rigtige rækkefølge!
4. Til sidst henter du dem ind i dit Nero Burning Rom 5 - markere dem alle
  og sætter pausen mellem dine tracks = 0 (Edit - Properties)

Det virkede ved mig  - så hvorfor ikke også ved dig!

Held og lykke

hepou :-)
Avatar billede iq-n Nybegynder
17. april 2002 - 20:40 #8
Luk???
Avatar billede harryfink Praktikant
19. april 2002 - 13:10 #9
Har prøvet de ting her, men der kom alligevel hakker - NOGEN GANGE!??! - mellem numrene...!! Det giver jo ingen mening. Nogle numre glider fint over i hinanden, andre gange er der et hak. Hvis er skylden - Sound Forges eller Neros?
Avatar billede peter118 Nybegynder
02. maj 2002 - 12:22 #10
Hej
Jeg bruger selv WinOnCd det virker perfekt, man højreklikker blot i wawefilen og deler den i tracks.
MVh
Cartman
Avatar billede rotne Nybegynder
14. maj 2002 - 12:56 #11
Davs. Undskyld, at jeg tillader mig at fortsætte i denne gamle tråd - jeg har været væk i længere tid.

Jeg har selv netop åbnet et spørgsmål angående en lignende problemstilling, og som jeg antyder deri (http://www.eksperten.dk/spm/210736)
har jeg også tidligere kunnet lave rutinen med fremragende resultat i WinOnCd, men det virker ikke sammen med MusicMatch Jukebox, som jeg meget nødigt vil undvære. Jeg har trods alt betalt for programmet (!) og bruger det hver dag.

Findes der monstro andre programmer, der kan det samme? - Der vanker 100 points i mit spørgsmål.

(Jeg har også tidligere brugt Wave Lab Lite - men det er bedst til at beskære filstumperne og kan som ovenfor anført ikke sikre mod clicks/pauser mellem numrene)
Avatar billede harryfink Praktikant
23. juli 2002 - 14:55 #12
WinOnCd er jo genialt! Peter118, opret et svar og du skal få points! :) Tak til jer andre for jeres hjælp, osse! :)
Avatar billede hepou Nybegynder
08. august 2003 - 11:17 #13
Lukketid???? 17 måneder er måske lidt lang tid at have et SPM åbnet
Avatar billede jones_net Nybegynder
08. august 2003 - 11:21 #14
harryfink>> svar selv og tag point - peter118 svarer sikkert ikke, og det er træls med alle de åbne spm.

/J
Avatar billede harryfink Praktikant
08. august 2003 - 12:09 #15
Okay så... PS: Nero 5 har en indbygget wavesplitter, og det fungerer perfekt! :)
Avatar billede Beach Mester
09. august 2003 - 08:11 #16
--->harryfink
Nu er det ikke fordi jeg hænger mig i de små ting... Men du skriver her til sidst i et monster gammelt spørgsmål, at du har fundet ud af at Nero kan hjælpe dig! Så er det man undres lidt over at du selv tager alle dine point til dig når jeg rent faktisk har beskrevet hvordan du bruger Nero til at splitte dine filer op perfekt:-(

Men jeg takker da for at få lov til at hjælpe dig *S*

//Beach
Avatar billede harryfink Praktikant
10. august 2003 - 15:40 #17
Grunden til du ikke fik pointene er, at sådan som jeg nu bruger Nero slet ikke minder om det du i sin tid foreslog... Men tak igen for at du gad svare! :)