Avatar billede jes_petersen2 Nybegynder
24. marts 2002 - 19:15 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Mikrobetalinger

Efterhånden hører man, hvordan markedet er ved at være gearet til mikrobetalinger. Problemer er bare, at der rent praktisk ikke er defineret nogle udbredte standarder til, hvordan det skal foregå.

Jeg har fået en ide, som jeg gerne vil have lidt feedback på:

Man udvikler et centraliseret site, hvor brugere kan tilmelde sig og indbetale f.eks. 100 kr. pr. gang via deres dankort. Disse penge bliver hævet, og samtidig bliver brugerens saldo registreret i en central database.

De sites, der vil anvende mikrobetalinger som betalingskilde kan så tegne partnerskab med det centrale firma. For at bruge partnersitsene, skal brugerne så både være registreret på mikrobetalings-sitet samt på partnersitsene. Når de så køber en mikroydelse på et partnersite, vil pengene blive trukket fra den centrale database. Partnersitsene får ikke overført pengene øjeblikkeligt, men f.eks. for hver 1000 kr. de tjener.

Fordele for brugeren:
- Slipper for at give sin dankort-info til gud og hvermand
- Opnår tryghed, når han har prøvet det et par gange og oplever, at det kan bruges i mange sammenhænge.

Fordele for partnersites:
- Slipper for at udvikle og promovere deres eget betalingssystem, og kan i stedet koncentrere sig om derss kerneydelser.
- Nemt, billigt og fleksibelt at anvende centralt system. Samt flere trygge brugere, hvis de ikke skal til at lære et nyt system at kende.

Hvad siger I?
Avatar billede hojben Novice
24. marts 2002 - 19:19 #1
lukker du snart de gamle sp? eller ihvertfald kommenterer dem...

http://www.eksperten.dk/spm/187279
http://www.eksperten.dk/spm/187234
http://www.eksperten.dk/spm/187193
http://www.eksperten.dk/spm/187413

og drop din reklamesøjle..
Avatar billede startfirma Nybegynder
24. marts 2002 - 19:29 #2
Jeg mener som udgangspunkt idéen er god.

Brugeren:

1) Er ikke bekymret når det gælder anerkendte sites.
2) Tryghed hmm...

Websitet:

1) Slipper for at have et betalingssystem, hvilket måske er det vigtigste.

Du kan også spørge her:

http://www.startfirma.dk/startfirma/forum.php?pg_name=job&lng=dk

Jeg ved der er nogen der har et ret godt kendskab til betalingssystemer som du måske kan lave sparring med :)

Mvh www.startfirma.dk
Avatar billede jes_petersen2 Nybegynder
24. marts 2002 - 19:33 #3
hojben >> Reklamesøjle? Hvad fanden snakker du om... Jeg synes, du er lige lovlig frisk i dine kommentarere af og til...
Avatar billede startfirma Nybegynder
24. marts 2002 - 19:39 #4
Hojben>

Ingen af hans spørgsmål er mere end 5 dage gamle????

Du skylder manden en undskyldning!!!!

Mvh www.startfirma.dk
Avatar billede searchz Nybegynder
24. marts 2002 - 19:47 #5
hmmmm....
Fordele for brugeren:
- Slipper for at give sin dankort-info til gud og hvermand

Men han slipper jo ikke for at skulle registrere sig på hvert partner site, hvis der skulle være en rigtig fordel skulle brugeren vel kun registrere sig et sted - nemlig på mikrobetalingsstedet evt. mulighed for auto oprettelse ved første køb på et partner site, kan du få det til at spille tror jeg at man meget hurtigt kunne få opbygget en stor brugerbase og stå stærkere mod andre der måtte dukke op med et lignende koncept.

Og teknisk tror jeg ikke det er så kringlet endda!

Jeg tror den største udfordring ligger i at appellere til partner sites, jeg kan ikke umiddelbart få øje på noget i ideen der kunne få en potentiel partner til at sige : det her er værd at satse på. vil du uddybe det lidt? eller er det bare mig der lidt skeptisk?
Avatar billede jes_petersen2 Nybegynder
24. marts 2002 - 19:49 #6
searchz >> God ide, det er bestemt værd at tage med - og ikke så meget ekstraarbejde endda - altså også tage sig af selve registreringen for partnersites...

Hvordan tror I, man skulle overtale partnersitsene til at hoppe på ideen - nogen, der evt. er interesserede?
Avatar billede johnstigers Seniormester
24. marts 2002 - 19:52 #7
hojben> hvorfor i alverden skal han lukke kun 5 dage gamle spørgsmål???
Avatar billede searchz Nybegynder
24. marts 2002 - 19:55 #8
skal man ligefrem overtales til at bruge det? Det springende punkt bliver vel om der er troværdighed omkring din person din virksomhed... det er jo penge vi snakker om her!
Altså hvor stor er du? har du en bank i ryggen? hvilke garantier gives partner sites og for den sags skyld også brugerne?

Har bankerne i Danmark egentlig ikke gang i et fælles projekt om mikrobetaling?

Ideen i sig selv fejler jo ikke noget, men om det bliver mindre virksomheder der kommer til at drive en service på det eller om ehandelssites venter på et udspil fra bankerne der jo allerede har troværdigheden i orden, er svært at sige.
Avatar billede searchz Nybegynder
24. marts 2002 - 20:02 #9
registrering af brugeren fra partner sites kunne foregå således :
brugeren er ikke tidligere registreret på betalingssitet.
han køber for x kr. på partnersitet og går til bestilling.
han indtaster sine personlige oplysninger dankort m.m.
prisen for varerne + personlige + dankort oplysninger bliver videreført til betalingssitet der så opretter en konto trækker det nødvendige beløb fra dankort sætter på kontoen, hæver dem igen og overfører dem til partnersitets konto.
han bliver så sendt tilbage til partnersitets "tak for din bestilling" side og vupti!
og modtager en mail med oplysninger fra mikrobetalingssitet om hvordan han fremover bruger systemet!
Avatar billede jes_petersen2 Nybegynder
24. marts 2002 - 20:08 #10
searchz >> Ja, det er en god model... Og hvis han så allerede vil registrere sig på partersitet uden at have købt en ydelse, indtaster han allerede sin dankort-info der, hvor oplysningerne så bliver forwardet til mb-databasen...
Avatar billede searchz Nybegynder
24. marts 2002 - 20:08 #11
præcis!
Avatar billede skwat Praktikant
30. marts 2002 - 18:11 #12
Dit eneste problem er at servicen allerede findes på bg-banks/danske banks netbank, her kan man oprette midlertidige kontoer til nethandel, i princippet det samme.
men go for it, hvis du strækker dig så meget at folk uden dankort kan indbetale penge uden at have dankort, og at firmaerne(serviceudbyderne) kan se om der er dækning med det samme, tror jeg måske nok at den kan holde vand
Avatar billede searchz Nybegynder
30. marts 2002 - 19:20 #13
he he! så skal skidtet bare sættes i produktion....
jes_petersen2 >> hvornår kan vi se en demo?
Avatar billede dna Nybegynder
31. marts 2002 - 15:48 #14
Har et site som nemlig mangler en partner som dig! ...tilmeld mig lige din mailliste: dna@nitric.dk

dna
Avatar billede pststrata Nybegynder
04. april 2002 - 15:37 #15
Tjaa..ideen er god men er ked af at skuffe dig, da den er også mere end 4 år gammel. Der findes mange løsninger omkring denne ide, hvor brugerne behøver ikke engang registerer sig hos hver partnersite, men er registreret kun hos mikrobetalingssitet. Og der kan være flere mikrobetalingssites, hvor de udveklser penge/information om deres brugere med hinanden. Medmindre der er noget meget specielt med din ide, tror jeg du vil få problemer, da de fleste ideer er allerede patenteret.
Avatar billede madx Nybegynder
05. april 2002 - 09:11 #16
Omkring 1. maj går TDC og de dansker banker ud med konceptet www.coinclick.dk. De ejer biksen Content Billing A/S i fællesskab og det bygger i hovedtræk på på jes' oplæg/idé:

Princippet for CoinClick er følgende:
    Der etableres en aftale mellem sælger og CoinClick.
    Der oprettes en konto hos CoinClick - af køber.
    Køber indsætter penge på kontoen hos CoinClick, vil kunne ske via en webbankkonto.
    Hver gang der købes for en mindre beløb, f.eks. 1.50 kr. bliver
beløbet hævet på kontoen hos CoinClick.
    Beløb afregnes løbende til sælger, efter nærmere regler.
    Køber kan løbende følge sin konto hos CoinClick.

Iflg. dem selv skulle det være rentabelt for beløb ml. 1 og 30 kr. Man forhandler internt ml. bankerne om havd oprettelse for en siteejer skal koste. Beløb helt op til 15000 kr. er nævnt bankerne iml, men som bankmanden sagde - så giver det nok ikke mange sites og man skal forvente meget lave intrduktionspriser. Vedligehold vil være ca. 3000. Prov. pr. transaktion er 16 øre + 9 % af beløbt. Kommer man over 3 mio. kan der forhandles om procenten.