Avatar billede funkztar Nybegynder
24. marts 2002 - 13:05 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Min PC vil ikke starte, ugyldig system disk, siger den

Jeg var for 1 time siden inde og ryde op på min computer ( HP omnibook 5500 ct Bærbar pc med win 95), fordi jeg har ovetaget den fra en tidligere Teledanmark-arbejder. Oprydningen bestod i at køre en fuld scandisk, og at flytte en masse små mærkelige ( sikkert system-programmer ) over i 1 mappe så det var lettere at overskue. Herefter var jeg tvunget til at slukke for PC'en fordi en anden skulle bruge strømstikket, og jeg havde ikke mere batteri. Da jeg så tændte for Pc'en igen, blev den sædvanlige hukommelses-test kørt og så stod der ligepludselig: "Ugyldig systemdisk Udskift disken og tryk paa en tast". Så prøvede jeg at sætte en diskette i og trykke på en tast, men så stod der bare: "Non-system disk error Replace and press any key when ready" Og hvis jeg så trykkede på en tast, så stod den danske besked der bare igen.
HJÆÆÆÆÆLP ( Jeg skal til termins-prøve i morgen )
Avatar billede tommyv Nybegynder
24. marts 2002 - 13:11 #1
Har du checket at der ikke sidder en diskette i diskettedrevet? Jeg ved det lyder åndssvagt, men det er en gang imellem grunden. Ellers er der vel ikke andet for end at geninstallere Windows :-)
Avatar billede funkztar Nybegynder
24. marts 2002 - 13:13 #2
Der sidder ingen diskette i diskette drevet, det er jo den jeg har taget ud og ind for at se hvordan den reagerede, dette har jeg desuden også skrevet i beskrivelsen
Avatar billede tommyv Nybegynder
24. marts 2002 - 13:20 #3
Sorry. Det læste jeg ikke lige :-(

Så er der umiddelbart kun en løsning.... Reinstaller Windows
Avatar billede funkztar Nybegynder
24. marts 2002 - 13:36 #4
Jamen lortet har jo kun et diskette-drev, Det bliver da nok lidt svært at finde win. 95 på disketter
Avatar billede tommyv Nybegynder
24. marts 2002 - 13:38 #5
Det *kan* vel lade sig gøre... Men du har ret i, at det er lidt af et problem...

Har du prøvet at sætte en boot-diskette i diskette-drevet?
Avatar billede funkztar Nybegynder
24. marts 2002 - 13:42 #6
jeg har ikke lige en, tror du at det vile hjælpe
Avatar billede tommyv Nybegynder
24. marts 2002 - 13:46 #7
Det er da et forsøg værd.
Avatar billede summer Mester
24. marts 2002 - 15:25 #8
Nu har jeg ikke en pind forstand på bærbar, men fejlen kan vel skyldes de samme ting, som i "almindelige" pc'er og måske løses på samme måde. Jeg ved faktisk ikke om win95 har samme funktion som win98. Jeg kan lave en restore (backup) af registry inden der er gået fem dage efter fejlen opstod.??
Avatar billede tommyv Nybegynder
24. marts 2002 - 15:31 #9
summer>> Det kræver vel an hans maskine vil finde harddisken :-)
Avatar billede tommyv Nybegynder
24. marts 2002 - 15:32 #10
an=at
Avatar billede summer Mester
24. marts 2002 - 18:32 #11
Næ, og jeg kan heller ikke læse.
funkztar>>>Jeg trordu har rodet godt og grundigt i din bærbare. Her er er et link til download af startdisketter: http://dos.li5.org/  Nederst på siden står de. Hvis ikke en sådan kan komme i kontakt med pc'en så...
Avatar billede johnstigers Seniormester
24. marts 2002 - 20:51 #12
når du har hentet bootdisketterne og lavet den + bootet på den skal du bare skrive sys c:
Avatar billede grinderslev Praktikant
25. marts 2002 - 08:12 #13
Sidder diskette drevet løs i stikket? Hvis det er muligt, så luk maskinen op og tryk drevet på plads.

Når diskette drevet virker, så boot på en bootdiskette, og skriv FDISK /MBR.
Det vil muligvis kunne hjælpe dig, ellers er der ikke så meget andet at gøre end at geninstallere Windows.
Avatar billede jtt Nybegynder
28. marts 2002 - 02:04 #14
Det duer altså ikke at flytte systemprogrammer (io.sys, msdos.sys, command.com) andre steder hen. Hvis du har flyttet disse til en seperat mappe - flyt dem tilbage, og vupti !!!!!!!!!!!!!!!!
Avatar billede summer Mester
28. marts 2002 - 09:53 #15
Det er det jeg siger, funkztar har rodet lidt for meget og er nødt til at "køre filmen baglæns" :]
Avatar billede crazypaki Nybegynder
02. april 2002 - 10:35 #16
Din problem er at der ikke er installeret en styresystem, det kan jo være at du på et eller en anden måde er kommet til at slette din styresystem (WIN95) Prøv at geninstaller din windows.
Avatar billede johnstigers Seniormester
18. juli 2002 - 13:22 #17
boot på win98 startdiskette og skriv sys c:
Avatar billede johnstigers Seniormester
08. oktober 2002 - 19:52 #18
anmeldt - løsningen er ikke at finde i dette spørgsmål + spørger tog point selv.
Avatar billede fcs Novice
13. oktober 2002 - 13:18 #19
Funkztar>> Hvorfor tog du pointene selv? Hvis du løste dit problem er det god skik og brug at poste løsningen herinde så alle kan lære noget af den. Kom venligst med en kommentar ;-)

Med venlig hilsen

FCS/CoAdmin