Avatar billede superib Nybegynder
24. marts 2002 - 03:55 Der er 10 kommentarer og
3 løsninger

Nybegynder i Oracle

Jeg skal til at lære Oracle i mine studier (datamatiker)...

Jeg vil gerne kunne side der hjemme og lege med det... så jeg gik ind på Oracle's hjemmeside og fant til min store overraskelse at man bare kunne downloade det!!!

Hvordan hænger dette sammen?? Må man godt bruge det eller hvordan??

Der er desværre ingen hjælp at hente på skolen :(

Så jeg kunne godt tænke mig noget hjælp, eller en guide til hvordan man installere og for Oracle til at køre...

Jeg skal primært bruge SQL/PL og Forms...
Avatar billede aey Nybegynder
24. marts 2002 - 07:09 #1
oracle er gratis for private.
jeg har i øjeblikket et databasekursus på dtu, hvor vi også arbejder med oracle. Installation kan godt gi' lidt problemer, men det er mest pga. noget mega dårligt installationssoftware.
Jeg har installeret clienten, fordi serveren er installeret på en af skolens maskiner, så kører jeg bare over nettet; så undgår jeg også at den ene ikke er opdateret o.l.

Hvis jeg må gi' et godt råd så installér en anden frontend end sql*plus, f.eks. freeware versionen af toad (http://www.toadsoft.com/downld.html).
Iøvrigt har jeg haft glæde af programmet dezign (http://www.datanamic.com/download/), her kan man tegne sine relationsdiagrammer og få dem omsat til sql...
Avatar billede aey Nybegynder
24. marts 2002 - 07:12 #2
hvis I har det installeret på skolen, kan du se om du kan få adgang til webinterfacet (http://ippådenmaskinederlegerserver/isqlplus/); den virker også unden du har installeret noget som helst - men er heller ikke specielt meget værd :)
Avatar billede viperfx102 Nybegynder
24. marts 2002 - 11:59 #3
Superib>> Du skulle vel aldrig læse datamatiker på Handelsskolen i Ballerup???
I så fald skal du hente Oracle Developer og Oracle 8i Database. Installer først Oracle Developer og derefter Oracle 8i Databasen. Så skulle det gerne virker. Dog skal du være opmærksom på at det kun vil kører under Win2K
Avatar billede superib Nybegynder
24. marts 2002 - 15:58 #4
viper>> Det kan sørme godt være... :)
Avatar billede teepee Nybegynder
25. marts 2002 - 12:32 #5
aey => Oracle er altså IKKE gratis for private, men hvis du har lyst til at eksperimentere med Oracle, kan du ringe til dem og bede om en udviklingslicens, som du helt sikkert får. Har du ikke ringet efter en sådan og du installerer på hjemme-pc'en, så vanker der en kæmpe regning hvis det bliver opdaget. Oracle skelner ikke mellem kommercielt og ikke-kommercielt brug, men mellem udvikling og drift. Dertil skal det nævnes at skolen evt. har en  fælles licens-aftale som alle eleverne kan benytte.
Avatar billede teepee Nybegynder
25. marts 2002 - 12:36 #6
superib => ring til Oracle og spørg om skolen allerede har en licensaftale, ellers få din egen udviklingslicens (den er gratis, men tidsbegrænset).
Avatar billede superib Nybegynder
25. marts 2002 - 12:40 #7
Det var da egentlig rart at få det rene... :)

Hvad koster oracle egentlig?? en drift-licens mener jeg...
Avatar billede teepee Nybegynder
25. marts 2002 - 12:43 #8
det er svært at holde den under de 100.000,-
Avatar billede teepee Nybegynder
25. marts 2002 - 12:47 #9
Jeg har lige set i Oracle Store, at man faktisk kan købe en 0,- kroners trial-license online. Så du behøver ikke engang at ringe til dem.
Avatar billede viperfx102 Nybegynder
25. marts 2002 - 12:51 #10
Hvis superib går på Handelsskolen i Ballerup har skolen ikke nogen licens som eleverne kan bruge! Og man kan heller ikke få lov til at connecte hjemme fra via en client til skolens Oracle Server!
teepee >> Hvis du downloader Oracle fra deres website må du da godt som studerende bruge den jeg ved så ikke om det er det bare hører under et udviklings licens!
Avatar billede teepee Nybegynder
25. marts 2002 - 12:55 #11
Ligesom du som studerende bare må installere Office pakken? :-)
Uden licens er du ikke studerende, så er du blot en gemen tyv.
Få dig en trial-licens, og du er på rette spor igen
Avatar billede viperfx102 Nybegynder
25. marts 2002 - 13:00 #12
Må man da det?? #:o) Hm der kan man bare se, godt jeg er færdig med det vi skulle lave i Oracle #:o)
Avatar billede bo31590 Nybegynder
15. april 2002 - 21:26 #13
Oracle er gratis, hvis man ikke anvender det til commercielt brug.

Hvilket i øvrigt er smart strategi, jo flere udviklere desto større markedsandel, groft skitseret

/UnderTaker