Avatar billede airforce1 Nybegynder
20. marts 2002 - 20:33 Der er 4 kommentarer

Raid 1 på RedHat 7.2

Hey

Jeg har sat 2 diske på en kommende produktions server.

Jeg benytter software raid-1 som er konfigureret via Rh installationen.

Jeg har følgende config

Hda:
/boot
/swap
/ (raid-1)

hfc:
/ (Raid-1)

Er det korret sat op? Eller skal der være raid på boot+Swap også?

Er software raid ligeså godt/stabilt som HW raid. Eller er der ulemper? HW raid er vel også software styret? Der ligger koden vel bare på en Eprom eller sådan noget?

Sidste spørgsmål:
Hvad nu hvis den ene disk giver fejl/brænder af? Hvad gør man så? Piller man den så bare af og kører videre med den anden disk?

Og hvordan kan jeg måle et evt. performence fordel.. Findes der nogle gui måleprogrammer ala DrHardware (windåse)

På forhånd tak :)
Avatar billede henrik_ffc Nybegynder
20. marts 2002 - 21:01 #1
Problemet er af hda brænder af og du fjerner dén, så har du ingen boot partition!
Denne opstilling kan kun klare af hdc ryger.
Hvis du laver raid på /boot kan du boot på den anden disk...
Avatar billede airforce1 Nybegynder
20. marts 2002 - 21:06 #2
Ja det kan jeg godt se. Men jeg har jo en boot disk. Kan jeg ikke benytte den hvis det går galt med hda?

Mht til Swap, så er den vel ligegyldig at raid'e ikke sandt?
Avatar billede airforce1 Nybegynder
20. marts 2002 - 21:20 #3
Tillægs spørgsmål :) Er software raid meget cpu krævende? Jeg synes lige der stod 99% i laaang tid i systemmonitor... Lyder lidt vildt!
Avatar billede echelon01 Nybegynder
24. marts 2002 - 12:29 #4
Med raid1 laver den lige en kopi af din partition - Det er DET der ta'r al din processorkraft...