Avatar billede hy Nybegynder
20. marts 2002 - 19:01 Der er 8 kommentarer og
4 løsninger

ODBC til Oracle

Jeg skal have adgang til en Oracle database, når jeg prøver at tilføje driveren til System DSN får jeg følgende meddelelse :

Oracle - klienten og de tilhørende netværkskomponenter blev ikke fundet. Disse komponenter leveres af Oracle Corporation og udgør en del af klientprogrammet i Oracle Version 7.3 og senere.
Du kan først bruge driveren, når disse komponenter er installeret.

Hvad betyder det og hvor finder jeg disse komponenter.

hyde
Avatar billede lbaad Nybegynder
21. marts 2002 - 08:06 #1
du mangler den rigtige ODBC driver. Du kan hente den fra http://technet.oracle.com under "utility and driver"

lbaad
Avatar billede hy Nybegynder
21. marts 2002 - 08:53 #2
Den har jeg fundet nu, men der skal bruges en Oracle universal installer, den kan jeg ikke finde, det er til win 2k, hvor finder man sådan en "dingenot"

hyde
Avatar billede aho_metier Nybegynder
21. marts 2002 - 09:01 #3
Det er ikke nok at have en ODBC driver for at få adgang til Oracle.
Du SKAL have en Oracle klient installeret og oprette et TNS til databasen.
Avatar billede hy Nybegynder
21. marts 2002 - 09:03 #4
Hmmm. skal det installeres for at få adgang til Orakle fra min SQL server ???
Avatar billede aho_metier Nybegynder
21. marts 2002 - 09:16 #5
Der er desværre ingen vej uden om en Oracle klient hvis du vil have fat i en Oracle database (med mindre du benytter JDBC)
Avatar billede hy Nybegynder
21. marts 2002 - 09:23 #6
Nu har jeg som du nok kan se ikke en dyt forstand på Oracle, har nu installeret noget der hedder Oracle Client Configuration manager.
Hvordan oprettes så en TNS.

Hvad med JDBC hvordan gøres det er det bedere eller ??

hyde
Avatar billede hy Nybegynder
21. marts 2002 - 10:08 #7
Forhøjer til 200, for hjælp til at komme i kontakt med den Oracle
Avatar billede lbaad Nybegynder
21. marts 2002 - 10:24 #8
du skal hente en 817 client ned(eller til den version som du har). Kig under 8i databse, der ligger clienten også.
Derefter køre installationen af denne.
Du tilføjer info omkring din database i denne fil.
Skriver lige et eks:
TSS3UDV_TN020.NET.EJB.TELIA.DK = (navn på server)
  (DESCRIPTION =
    (ADDRESS_LIST =
      (ADDRESS = (PROTOCOL = TCP)(HOST = tn020.net.ejb.telia.dk)(PORT = 1521)) // (Host'en skal du ændre)
    )
    (CONNECT_DATA = (SID = tss3udv)(SERVER = DEDICATED)) // SID ændres
  )

Denne fil skal hedde tnsnames.ora, og den ligger under $ORACLE_HOME\network\ADMIN
Avatar billede teepee Nybegynder
21. marts 2002 - 10:54 #9
Microsoft har altså også deres open database drivers. Hvis du går ind på microsoft.com og søger på "oracle odbc driver" så er du godt på vej. De virker fint til Oracle
Avatar billede hy Nybegynder
21. marts 2002 - 11:02 #10
Hmm. der må være noget jeg har misforstået, jeg fik at vide at man blot skulle installere dennne driver så køret det.
Oracle databasen ligger her lokalt (i vores hovedkontor) gør det nogen forskel !!
Avatar billede aho_metier Nybegynder
21. marts 2002 - 11:14 #11
Det gør ingen forskel du SKAL have en Oracle klient
--!--
To access Oracle data, the following components are required:

The ODBC Driver for Oracle
An Oracle RDBMS database
Oracle Client Software
Additionally, for remote connections:

A network that connects the computers that run the driver and the database. The network must support SQL*Net connections.
Avatar billede avnes Nybegynder
22. marts 2002 - 18:36 #12
aho_metier har ret i at man SKAL have en Oracle SQL*NET client. Den aller nemmeste måden at få fat i alle de produkter du trenger sammen med ODBC for Oracle er at downloade fra http://technet.oracle.com/

Downloads -> Drivers, and Utilities -> Oracle Objects for OLE

Du siger ikke hvad for en database version du har, men hvis det er en 8.1.7 database, skal du så downloade OO4O817315full.exe (OO4O Version 8.1.7.3.15 for Windows 95/98/NT/2000, OO4O, RSF 8.1.7 included )

Det er RSF som sammen med SQL*NET og ODBC gør en connection til Oracle muligt fra 3rd party software