Avatar billede cathallo Nybegynder
20. marts 2002 - 16:50 Der er 11 kommentarer og
3 løsninger

Standart opløsning på hjemmeside

Jeg er ved at lave en hjemmeside. Det er alm. mennesker fra 20 år og opefter, med meget spredte interreser der vil besøge siden. Derfor havde jeg oprindeligt bestemt mig for at designe den i 800*600, men det giver mig ikke meget plads til en vertikal menu.

Er 1024*778 ved at være standart, eller bliver jeg nødt til at designe den i 800*600??
Avatar billede fiskerendk Nybegynder
20. marts 2002 - 16:53 #1
800*600 er somregel det man regner med at standarden.. det er bedre at flest muligt kan se siden.. og du kan jo se siden selvom du har højrere opløsning..!
Avatar billede klas Juniormester
20. marts 2002 - 16:53 #2
jeg vil klart anbefale 800x600  -  selvom der er mange der bruger større opløsninger er det vel ikke nødvendigt at overse dem der stadig bruger små opløsninger . . Designs lavet i 800*600 ser også helt fint ud i større opløsninger ..
Avatar billede prodic Mester
20. marts 2002 - 16:54 #3
Avatar billede sofienberg Nybegynder
20. marts 2002 - 16:58 #4
Hej!

Du blir' desværre stadig nødt til at begrænse dit design til 800 x 600, da den målgruppe du henvender dig til stadig sidder på skærme med den opløsning. Jeg vil gætte på 40% min i alderen 30 til 70 år sidder på 800 x 600 skærme. Så med mindre din målgruppe er folk med speciifik interesse i www eller computere må du begrænse dig.

i virkelighedn burde du lave en segmentanalyse til din side frem for en gængs demografiskbestemmelse (alder, bopæl, osv).Den ville kunne redegøre for problemts karakter, da den siger mere om folks vaner, holdninger, materielle status end standard målgruppenanlyser.

Det var vist det, håber at du kan bruge min hjælp.
Mvh. Thomas
www.quasi.dk
Avatar billede cathallo Nybegynder
20. marts 2002 - 16:58 #5
Det giver mig bare ikke meget plads til menuen, når jeg vil opbygge siden i "Klassisk" form: se herunder

SkærmBilled:

*********************
*LOGO LOGO LOGO LOGO*
*  Underoverskrift  *
*MENU  IITekstboksII*
*********************
Avatar billede hathor Nybegynder
20. marts 2002 - 17:04 #6
Hvorfor ikke lave to versioner med et javascript der finder ud af hvilken opløsning folk kører med som sender videre til den der passer?

Jeg bruger det her script og det er langt mere tilfredsstillende at lave en side så godt som man nu kan pg.a. opløsningen og lave en der er som man vil have den.

<script language="Javascript">
width = screen.width;
if (width < 1024 ) {location.href='800/index.htm';}
else if (width <= 1280 ) {location.href='1024/index.htm';}
</script>
Avatar billede hathor Nybegynder
20. marts 2002 - 17:05 #7
du kan naturligvis selv indsætte flere opløsninger og ændre sidernes URL
Avatar billede hathor Nybegynder
20. marts 2002 - 17:07 #8
og så kan du jo samtidig lave en log der viser hvilken side der bliver brugt mest.
Avatar billede osaka_san Nybegynder
20. marts 2002 - 19:24 #9
Cathallo>

Jeg forstår ike helt den med at det ikke giver meget plads til en vertikal menu?

Normal skal linie længden på et stykke tekst helst ikke overgå meget mere end 400- 500 pixel før det begynder at blive svært for øjnene at fiokusere ordentlig på linien og hoppe fra slutningen af en linie til starten af den næste.

Med et forbrug på 500 pixel til selve teksten på din side så har du i hvert tilfælde 200 pixel til rådighed til din menu (og så er der ligefrem også plads til lidt luft omkring de forskellige elementer)

En forholds vis god opskrift at følge i den slags side opbygninger er en der hedder 130:450. Altså 130px til menuen og 450 til teksten. Husk på at menu overskrifter/punkter gerne skal være korte og beskrivende, hvilket snildt gør det muligt at have dem på 130 pixels bredde. Eventuelt kan de jo være i 2 linier hvis de er lidt længere.

Med Venlig Hilsen
Oscar Eg Gensmann
Avatar billede fedefifi Nybegynder
23. marts 2002 - 00:24 #10
KLART 800*600
se bare på alle de "store"
- DSB
- KRAK
- TV2
også viderer.
Avatar billede hyttemeier Nybegynder
01. april 2002 - 20:06 #11
Jeg er enig med de andre i at sitet skal virke i 800 x 600. Mange steder på skoler og biblioteker er opløsningen på computerne sat til 800 x 600 og brugerne kan ikke gøre en pind ved det.
Jeg er dog af den mening at det ikke ligefrem behøver at være smukt.

Jeg gør selv det at jeg arbejder ud fra at sitet skal være perfekt i 1024 x 768, og læsbart/brugbart i 800 x 600, så mener jeg ikke det kan gå helt galt.

Jeg er selv igang med at lave et site som også er for brugere med en opløsning på 800 x 600 og jeg har i den opløsning 175 pixels til rådighed til menuen.

Desuden kan jeg anbefale http://www.jugglesaver.co.uk/sizer.html. Det er et dejligt lille program man kan bruge til at resize borwservinduet når man arbejder med webdesign.
Så kan man se hvordan det ser ud i forskellige opløsnigner. Det lille program lægger et ikon i systray'en. Man skal bare gøre browservinduet aktivt, højreklikke på ikonet og vælge en opløsning man vil se browservinduet i. Selve skærmens opløsning bliver ikke ændret.

Med venlig hilsen
Betina
Avatar billede cathallo Nybegynder
01. april 2002 - 23:13 #12
Det problem har jeg ikke, da jeg sidder med to skærme, hvor jeg så kan sætte den ene til 800*600, og den anden til 1024*768.
Avatar billede jkrog Nybegynder
04. april 2002 - 20:00 #13
Jeg har selv oplevet problemet med at have "plads nok" i en 800x600, med en lodret menu, hvor vigtigt er det at menuen placeres lodret?

Jeg mener det vigtigste er at lave en side der er pæn, overskuelig og brugbar. Dette har medført at jeg primært bruger vandrette menuer i toppen, på denne måde er det nemt at lave en side der er pæn i både 800x600 og højere
Avatar billede dakar2004 Nybegynder
25. august 2005 - 13:55 #14
altså vis siden skal køre på en 1024x768 skærm så skal din site være:
955x600

vis siden skal køre på en 800x600 skærm så skal din site være:
760x420