Avatar billede netsjov Nybegynder
07. juni 2000 - 19:04 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Installering af linux

I min computer har jeg 2 fysiske harddiske, den største er delt op i 2 dele en, 2 gb og en på 6 gb. Kan jeg uden tab af data på de andre drev installere en linux server på det lille drev???
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
07. juni 2000 - 21:16 #1
Ja, uden problemer!... hvis bare du er opmærksom på hvad du laver under installationen og sikrer dig hvilke partitioner du piller ved!
Vær også opmærksom på at hvis du skal bruge LILO (LInux LOader) som boot manager, skal din linux partition ligge inden for de første 2 GB!
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
07. juni 2000 - 21:17 #2
Men husk dog også lige at du også skal have en Linux swap partition!!!
Avatar billede netsjov Nybegynder
07. juni 2000 - 21:24 #3
kan du uddybe lidt mere
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
07. juni 2000 - 21:55 #4
Hvilken del ??
Når du installerer Linux og samtidig vil lave dual boot/multi boot, skal du bruge en boot manager til at vælge hvilket operativ system du vil starte op... LILO som normalt bliver tilbudt installeret under en linux install, virker kun hvis den ligger under de første (ups, grum fejl før) 1024 sektorer... mener det er omkring 1GB (??, lyder sikkert sort har knoklet de sidste knap 48 i træk med noter til morgendagens eksamen, beklager!)

Når du installerer linux skal du normalt ændre partitionstypen på linux partitionen til ext2 (Linux native), og samtidig kræver linux også en extra partition til en swap partition (som windoze's swap fil)... derfor skal du faktisk have mindst 3 partitioner!
Avatar billede tlbdk Nybegynder
09. juni 2000 - 01:23 #5
Install den nye Mandrake 7.1 den includere en nye lilo der ikke har  nogen 1 GB begrænsninger. Desuden kan den også ompartitionere og resize dine windows partitione uden at de tager skade. www.linux-mandrake.com.
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
12. juni 2000 - 21:57 #6
Hmm, netsjov har du glemt os ??
Avatar billede netsjov Nybegynder
13. juni 2000 - 15:08 #7
Øhh ja, ups unskyld
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
13. juni 2000 - 18:30 #8
*hehe* No Problem... når bare vi fik lukket spørgsmålet igen!, det er ret irreterende, med alle de spørgsmål som aldrig lukkes!