Avatar billede weis Nybegynder
19. marts 2002 - 17:48 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Lave en hjemmeside i flash

Hej...

Hvordan kan jeg lave min hjemmeside i flahs...? Jeg mangler en forklaring på hvordan jeg kan linke til andre scener i flash.
Det er sådan jeg har min menu ude i venstre side, og så vil jeg gerne have de andre sider vist til højre for den uden at men skal hoppe over til den scene der skal vises!!! forståligt???

/Andreas
Avatar billede lademan Novice
19. marts 2002 - 17:50 #1
Du må nok uddybe...
Avatar billede fedefifi Nybegynder
19. marts 2002 - 17:53 #2
ja tak...
Avatar billede weis Nybegynder
19. marts 2002 - 17:53 #3
Jeg skal bare finde ud af, had jeg skal gøre, så jeg kan have en menu ude til venstre og så når jeg klikker på en menu-punkt så vises siden der blev linket til til højre for menuen (jeg skal også vilde hvad jeg skal lave disse sider som: scens eller hvad jeg skal bruge)

/Andreas
Avatar billede bilde Nybegynder
19. marts 2002 - 17:56 #4
jeg tror at han mener noget med tell target???
Prøv evt. nogle af de toturials\sampels der følger med flash...
Avatar billede herlevsen Nybegynder
19. marts 2002 - 19:01 #5
du skal først og fremmest lave det i frames og lag scener tager for lang tid at loade så laver du rammmerne i evt. frontpage og begge siderne i flash dvs. den til venstre og den til højre laver du i flash og rammmerne laves i front page sværere er det ikke.
Avatar billede herlevsen Nybegynder
19. marts 2002 - 19:02 #6
hvis du har flere spørgsmål så mail mig på jens.herlevsen@sol.dk
Avatar billede wilweb Nybegynder
19. marts 2002 - 20:28 #7
herlevsen :> hvorfor skal weis mail direkte til dig? kan weis ikke forsat bruge eksperten.dk til at stille sine spørgsmål?

weis :> Det du er nød til at tænke på er hvor meget grafik (her mener jeg bmp og jpg filer) For lad os sige du har 8 menu punkter og grafikken skal skifte for hver menu punkt, så bliver der temlig hurtigt en stor fil og det er jo ikke så godt, vel.
Har du der imod samme grafik hele vejen igennem alle menu punkter og det kun er teksten det ændre indholder. Så kan det godt være en god ide at udarbejde alt i en scene (personligt holder jeg på at en webside max må fylde 100 Kb uden en preloader).

Når du skal lægge alt i en scene:
Er det en god ide at lægge menuen (som du vil have i venster side) i et layer for sig selv.
Baggrund grafik i et layer.
Tekster i et andet layer osv.
Det er også en god ide at have et layer til sine actions og sammen med det Frame labels.

Lad os nu sige at du har et emner(menu).
Så sætter du en stop(); action i frame 1 i hoved tidslinjen
Så kan du i frame 10 i hoved tidslinjen lave en frame label som hedder 'emne1' og her sætter du så en stop(); action i frame 10 i hoved tidslinjen.
i frame 10 skal du så også have det der hører til emnet.

På knappen i frame 1 som også er i frame 10 sætter du et action script der skal fortælle at man skal hoppet 'emne1'

on (release) {
    gotoAndPlay ("emne1");
}

Du skal også i menuen have en kanp der fører dig tilbage til forsiden

on (release) {
    gotoAndPlay (1);
}

Jeg vil godt lave et eksempel til dig hvis det er for forvirrende?
Avatar billede weis Nybegynder
21. marts 2002 - 16:20 #8
Okay, man kan jo godt bruge de scener, men hvad med at linke til en anden .swf fil, som så skal vises???

/Andreas
Avatar billede baitianlong Nybegynder
23. marts 2002 - 22:44 #9
Lav et frameset, hvor din menu til venstre er sin egen flash, og sin egen frame. I mainframen skifter du så dine menupunkter, ved at lave dem som seperate swf+html-dokumenter.

Så bruger du ellers dette på knapperne i menu-flashen.

on(press) {
getURL ("ny side med ny swf.html", mainFrame)
}

Husk at den "mainframe" skal hedde mainFrame i framesettets html.

På den måde skifter du film/dokument i en anden frame !!!

Jeg bruger det selv her: http://www.legende.dk/cool
Når man trykker i menuen til venstre, skiftes html dokumentet i den højre frame...
Avatar billede wilweb Nybegynder
23. marts 2002 - 23:49 #10
Skulle dette her spørgsmål ikke snart lukkes?