Avatar billede steensloth Nybegynder
07. juni 2000 - 16:03 Der er 28 kommentarer og
2 løsninger

"Ulovlige handlinger" efter defragmentering

System:300Mhz Celeron, 64M/6.4G, Win 98 SE.

Efter defragmentering (ingen scandisc)har maskinen to gange de seneste 3 mdr. efterfølgende ikke kunnet køre visse programmer. Senest Explorer 5.1. Den melder ulovlighandling, sidefejl i Kernel32.dll (den har tidligere været nævnt).

Jeg har så bare genindlæst win98SE, hvorefter det kører. Det er dog ikke betryggende, og en genindlæsning giver vel en noget fragmenteret HD, og det var jo ikke meningen med det.

I Tilbehør/systemoplysninger er der nogle simple testprogrammer, men de siger efter genindlæsning, at der ingen problemer er.

Hvad gør jeg galt? Hvad skal jeg istedet gøre?
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
07. juni 2000 - 16:55 #1
Normalt kører man ALTID en scandisk inden man defragmenterer sin harddisk. Det søger for at der ikke er fejl der hvor der bliver defragmenteret.
Avatar billede denboj Nybegynder
07. juni 2000 - 22:51 #2
lytter
Avatar billede preuss Nybegynder
08. juni 2000 - 00:42 #3
Jeg ville anbefale at bruge et program som norton speed disk istedet, og inden det køres, så lave en scandisk...

Norton defragmenterer på en anden måde end windows indbyggede defragmenter, den gør det bedre, og systemet bliver hurtigere, og den burde ikke lave det problem du har oplevet....jeg har ihvertfald ikke set det sket efter Nortons....
Avatar billede gm Nybegynder
08. juni 2000 - 01:44 #4
Defrag finder normalt selv ud om det er nødvendigt at køre scandisk.Jeg køre meget sjældent scandisk da jeg har 23gb hardisk at gøre godt med og det tager jo en weekend at køre de 2 ting lige efter hinanden :-)

GM
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
08. juni 2000 - 07:05 #5
<< gm >>

Selvom Defrag ikke selv siger at du skal køre Scandisk er det en meget god ide at gøre det.
Avatar billede sen8or_slettet Nybegynder
08. juni 2000 - 13:28 #6
Kør en scandisk inden defragmentering!
Husk at det kun tager MAX to timer at scandiske SAMT defragmentere sin 23 GB HD, hvis man gør det jævnligt! (1 gang om ugen)

Med venlig hilsen
SEN8OR
Avatar billede denboj Nybegynder
08. juni 2000 - 16:14 #7
Preuss/ Hvor får man fat i Norton speed disk - (Er det til at downloade):-)
Avatar billede th Nybegynder
08. juni 2000 - 19:57 #8
Norton speed disk virker meget bedre, og så kan man enda selv bestemme hvilke filer der skal ligge hvor på disken.
Avatar billede gm Nybegynder
08. juni 2000 - 20:21 #9
<<Sen8or>>
Det er noget bavl at fyre af.
Defragmenteringen er afhængig af hvilke programmer du mest har brugt, for defrag ligger de progs i begyndelsen af drevet og dem der ikke er brugt sidst.
En defrag tager mindst 3 timer for mig.
Hvis man ikke installerer og afinstallerer progs hele tiden er det jo ikke nødvendigt at køre en defrag 1 gang om ugen vel!!

GM
Avatar billede milo Nybegynder
08. juni 2000 - 23:14 #10
Hehe..formater, det virker altid *G* plejer jeg :)
Avatar billede milo Nybegynder
08. juni 2000 - 23:14 #11
formaterer
Avatar billede sen8or_slettet Nybegynder
09. juni 2000 - 22:12 #12
<<gm>>
Gider ikke kommentere, da det er ordkløveri!

Med venlig hilsen
SEN8OR
Avatar billede gm Nybegynder
10. juni 2000 - 00:50 #13
Hm!

Med Venlig Hilsen
GM
Avatar billede steensloth Nybegynder
10. juni 2000 - 10:12 #14
Ang. svarene med scandisc: hvis maskinen på alle måder kører fejlfrit, hvorfor er det så nødvendigt at køre scandisc? Scandisc undersøger for fejl, men hvis der ingen er (og det har der aldrig været på min) kan jeg ikke forstå hvorfor det skulle være nødvendigt.

Når jeg drfragmenterer, flyttes data rundt på HD. Det må være i denne flytning, at der ikke kopieres korrekt, men altså med fejl. Men under normal brug er der aldrig fejl ved læsning og skrivning til HD.
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
10. juni 2000 - 11:49 #15
<< steensloth >>

Ved normalt brug skriver/læser du jo heller ikke ALLE data på din harddisk men kun en brøkdel af dem.

Jeg har aldrig oplevet at have fået fejl skrevne data ud af en defragmentering - og jeg ville have opdaget det da jeg tit brænder CD'er og sletter fra min HD igen, så der ville jeg have opdaget det hvis der havde været nogle fejl.

Prøv en dag hvor du alligevel ikke er hjemme eller sidder og laver noget andet, og køre Scandisk med en overfladescanning. (det tager TID!! Selv på min 4,3'er.) Der kan du se om din harddisk har fået nogle "bad clusters", altså steder på disken hvor der ikke kan lagres data.

Hvis du har par et par bad clusters er chancen for at defragmenteringen har flyttet nogle data hen på et sted hvor den ikke KAN læse dem fra igen så har du dit problem.

Det der er i det, er at Windows ved normalt brug ikke informerer dig om sådan noget selvom den støder på det, men giver dig istedet de små fejl, eller en fejl (The Blue Screen! Watch out!) om at der ikke kan læses fra den angivne kilde.

Ved at køre en overfladescanning vil Windows makerer evt. bad clusters som ubrugelige og vil ikke forsøge at skrive til dem i fremtiden.

Hvis du lige har genindlæst hele systemet så prøv at køre en overfladescanning. Selvom det tager en helvedes tid så er det, det værd hvis det viser sig at der er nogle bad clusters.
Avatar billede milo Nybegynder
10. juni 2000 - 15:04 #16
Formater dog...
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
10. juni 2000 - 15:32 #17
<< milo >>
Hvad hjælper det ?? Ud over at han skal belemre sig med at tage backup af evt. data han gerne vil gemme.
Avatar billede denboj Nybegynder
10. juni 2000 - 15:47 #18
Jeg vil lige prøve med et lille råd ingen har tænkt på endnu :-) Prøv at tænke tilbage til før du defragmenterede Var det fordi noget ikke kørte som det skulle at du defragmenterede. Eller selv om det ikke var p.g.a. et eller andet at du defragmenterede var der så noget alligevel. Hvis du kan komme i tanke om et eller andet program så afinstaler og geninstaler det. (Metoden virkede for mig på et tidspunkt hvor jeg væltede i fejlmeddelelser og troede at problemet lå et forkert sted) :-)
Avatar billede denboj Nybegynder
10. juni 2000 - 15:48 #19
forkert sted = Et andet sted end det gjorde :-)
Avatar billede steensloth Nybegynder
10. juni 2000 - 16:13 #20
Til denboj: jeg defragmentere kun af "god vane" og ikke fordi noget indikerede at det var nødvendigt.
Avatar billede steensloth Nybegynder
10. juni 2000 - 16:16 #21
Til milo: at formattere giver ikke svar på årsagen til det problem jeg rejser. At formattere er en sidste udvej, når man ikke ved hvad man ellers skal stille op. Afvist.
Avatar billede steensloth Nybegynder
10. juni 2000 - 16:18 #22
til tdaugaard: jeg sætter maskinen til en scandisc med overfladefejlstest, og kommer derefter tilbage. mvh
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
10. juni 2000 - 16:24 #23
<< steensloth >>
Helt oki!
Avatar billede denboj Nybegynder
10. juni 2000 - 17:03 #24
Steensloth:/ Det var også det jeg prøvede at tage højde for i mit svar ved at sige "selv om det ikke var p.g.a. et eller andet at du defragmenterede var der så noget alligevel". :=)
Avatar billede milo Nybegynder
10. juni 2000 - 20:57 #25
hæh..mens du finder ud af at rette fejlen, har du kunnet nå formatere 50 gange...*G*
Avatar billede steensloth Nybegynder
14. juni 2000 - 16:18 #26
til tdaugaard: jeg har fuldstændigt scandisced, og der rapporteredes ingen fejl.

Hvad nu? Hvorfor er der fejl efter defragmentering?
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
14. juni 2000 - 21:15 #27
<< steensloth >>

Ja, der står jeg af.. så må der være fejl i WinDoze .. eller et eller andet fis der gør at Defrag ikke har virket ordentligt.

Som de fleste andre har sagt så er formatering nok den sidste udvej.
Avatar billede denboj Nybegynder
15. juni 2000 - 01:08 #28
Prøv endnu en gang at tænke over mit forslag - Søg tilbage i dit indre jeg og forsøg at huske hvad du har instaleret umidelbart inden du kørte scandisc (evt. også hardware) :-)

Det er for surt at formatere
Milo // Har du nogensinde tænkt på at der faktisk er nogen af os der har nogen ting gemt på vores computer som vi ville være ked af at mist :-(
Avatar billede denboj Nybegynder
15. juni 2000 - 01:09 #29
Jeg mener selvfølgelig ingen du kørte defrag :-)
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
15. juni 2000 - 02:12 #30
<< denboj >>
Vedr. "Har du nogensinde tænkt på at der faktisk er nogen af os der har nogen ting gemt på vores computer som vi ville være ked af at mist :-("

Årrh .. jeg kunne godt lige komme i tanke om ihvertfald 1,26 GB jeg HELST ikke vil miste. Nååå ja .. så er der også lige mine Visual Basic source codes .. de er meget rare at have når man skal rette i sine programmer :)

Det er surt at miste noget pga. en formatering, men normalt så fortages en formatering ikke bare sådan *BING*. Jeg sidder ihvertfald mindst ½ time og overvejer hvad jeg skal tage backup af først *g*