Avatar billede ingel Nybegynder
19. marts 2002 - 10:22 Der er 6 kommentarer og
4 løsninger

Oprydning i Db

Hejsa
Jeg har lavet en Db, men der er alt for mange ting som ikke bruges (noget jeg har forsøgt mig med).
Jeg vil gerne have ryddet op i den, men jeg tør ikke slette noget.
Er der en eller anden venlig sjæl..............?
Hilsen
ingel
Avatar billede keysersoze Guru
19. marts 2002 - 10:24 #1
erhm... du kan vel bare slette det du ikke bruger mere? jeg kunne godt kigge på det, men jeg aner jo ikke hvad du skal bruge og hvad du ikke skal bruge!
Avatar billede jimse Nybegynder
19. marts 2002 - 10:41 #2
Du kan i hvert fald lave en liste over det du ved du skal bruge.
Derefter kan du se i funktioner/relationer om der er noget der ikke har relationer til det du skal bruge og det burde du kunne slette uden problemer. Dernæst må du se på nogle af de ting der har relationer for at se om det bare er nogle test du har haft lavet og så slette dem.

Men start for en sikkerheds skyld med at lave en kopi af databasen. Så kan du slette hvad du har lyst til og derefter chekke om det du bruger virker.
Avatar billede nih Novice
19. marts 2002 - 10:57 #3
OMDØB dine objekter (tabeller, formularer osv)

Hvis din db stadig virker - kan du slette objekterne, ellers må du omdøbe tilbage

Niels
Avatar billede terry Ekspert
19. marts 2002 - 11:21 #4
In Access 2000 it may NOT help just re-naming the objects, Access is so smart that it also tries to alter the palces where it is used too.
So an idea would be to import the objects you KNOW you need into a new databas and then test your application. If anything is needed then import from the original.
20. marts 2002 - 07:28 #5
Som Både Terry og Nih er har ret. Men hvis du fjerner Krydset i Funktioner->Indstillinger->Generelt->Autokorretur af navne, så skulle du kunne gøre som Nih siger: Omdøb de objekter, som du er i tvivl om (f.eks. skriv "Sletmig" i enden af navnet) og kør et stykke tid med programmet. Hvis der ikke opstår fejl, så sletter du dem alle.

/Thomas
Avatar billede ingel Nybegynder
20. marts 2002 - 08:03 #6
Tak for svarene. Jeg forsøger lige med Thomas forslag.
ingel
20. marts 2002 - 23:48 #7
Ja, gør det og vend endelig tilbage, hvis du har yderlige spørgsmål!

Terry-> En eventuel sikkerhedsopsætning vil gå tabt, hvis du bare laver en ny databasen og kopiere objekterne derover.
Endvidere kan du også miste relationer, hvis du ikke kopiere alle tabeller med på én gang (hvis du f.eks. har mistanke om at nogle af tabllerne kan smides ud - og de så rent faktisk IKKE kan slettes alligevel)
Avatar billede terry Ekspert
21. marts 2002 - 08:17 #8
Hi Thomas>
Yes your right about security, but there was no mention of that. I actually dont think Access security is used use very much at all. A pity really, as it can actually save a lot of programming to your own security which in the end is not as good.

If ingel has a relations diagram then he can print that out along with a document (Analyze Documenter) in the Tools menu to get a good overview of how this system is put together. This should reduce the risk of anything getting dropped underway.
Actually I like your idea too, just wasnt aware Auto correct could be de-activated, although I thought it should be possible. I just dont get to use Access 2000/XP enough, so am missing out on some quite smart things, but I hope to get there one day.

mvh
Terry
21. marts 2002 - 09:11 #9
Terry-> Nå, ja. Jeg glemte at du bruger Acc97 til daglig :o)
Og ja, du har ret i at der ikke er så mange, som benytter Access security (omkring 5-10% af mine kunder) Men jeg har én gang brændt fingrene på det, så derfor nævnte jeg det lige :o)
Avatar billede ingel Nybegynder
21. marts 2002 - 10:09 #10
jeg forsøger igen i week-enden; men tak for svarene.
ingel