Avatar billede rickypriv Nybegynder
18. marts 2002 - 19:13 Der er 58 kommentarer og
3 løsninger

Jeg fatter det ikke! - Giver snart op! :o(

Hardware:

Processor: AMD 1 Ghz Thunderbird
Bundkort: Asus A7V KT133
Ram: 256 MB PC133
Grafikkort: Asus V8200 Geforce 3 TI200
Lydkort: Creative PCI 512
Netkort: D-link DFE 538TX

På ATA66 controlleren sidder der:
Primary Master: Plextor 10/12/32A
Secondary Master: Fujitzu 15 GB
Secondary Slave: Teac CD-Rom 40x

På ATA100 controlleren sidder der:
Primary Master: Maxtor 30 GB
Primary Slave: Wester Digital 80 GB

Jeg kører multiboot:

Windows 98 SE på Fujitzu disken.
Windows XP på Maxtor disken.

MEN:

PC'en går kold MEGET OFTE!
Især når jeg installerer, kopiere, ser film-klip eller spiller spil!

Det er uanset om jeg kører Win 98 eller XP!
Jeg har prøvet at geninstallere flere gange uden hjælp.. Jeg har prøvet at køre Win 2000 uden hjælp.
Jeg har skiftet graf.kortet ud - fra et Creatve GeForce 2 MX400.. og ram-blokken ud - fra 2 x 128 MB, men det har ikke gjort den mere stabil!
Jeg har skiftet køleren ud med en større og sat en ekstra køler i ved PCI soklerne for at trække evt luft ud - men det har ikke hjulpet heller!

Hvad kan jeg gøre ??
Jeg har snart lyst til at kyle PC'en ud af vinduet! :(

200 POINT TIL DEN GURU DER KAN HJÆLPE! :)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
18. marts 2002 - 19:16 #1
Det er kun et gæt, men det er enten varme (processor varme), dårlig ram eller defekte kabler.

Ok ikke et men tre gæt.
Avatar billede luxman Nybegynder
18. marts 2002 - 19:16 #2
hmm jeg har haft samme problem....

hos mig var det pga. jeg havde en fujitzu harddisk....

ved ikke om det kan være det (tror ikke) men det var det hos mig
Avatar billede foodear Praktikant
18. marts 2002 - 19:17 #3
Skift din strømforsyning ud med en større (400 watt)
Avatar billede foodear Praktikant
18. marts 2002 - 19:18 #4
5 IDE enheder + et meget strømkrævende grafikkort = 300 Watt er for lidt :)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
18. marts 2002 - 19:21 #5
ricky>> Det er meget sandsynligt at Foodear har ret, prøv at låne en bedre power supply fra din PC pusher
Avatar billede foodear Praktikant
18. marts 2002 - 19:24 #6
Jeg samler lige lidt op: Har selv flere (læs mange) HD´er i mit nye kabinet, fik et sq... ustabilt system, brændte to 300 watt´s PSU´er af. før jeg fik en 400 Watts, Ok den larmer lidt med det er stabilt nu...
Avatar billede foodear Praktikant
18. marts 2002 - 19:26 #7
PS: Køb en kvalitets PSU med temeraturstyring!
Avatar billede foodear Praktikant
18. marts 2002 - 19:27 #8
temeraturstyring = temperaturstyring..
Avatar billede dexo Nybegynder
18. marts 2002 - 19:34 #9
Så vidt jeg husker er det bundkort du har baseret på VIA chipset og det er en kendsgerning at de køre af lort hvis men ikke har de nyeste VIA4in1 drivere instaleret du kan hente dem her http://www.viaarena.com/?PageID=2
eller søg efter dem på www.viatech.com
Avatar billede miljoeken Nybegynder
18. marts 2002 - 19:53 #10
hey foodear> hvilken PSU har du?
Avatar billede rickypriv Nybegynder
18. marts 2002 - 20:18 #11
I er squ kanone drenge! :)

Jeg havde aldrig gættet på at 300 Watt kunne være for lidt! :D

dexo > jeg kører allerede med den sidste nye Via4in1 driver. Faktisk kører jeg med de sidste nye drivere af alt! :)

Jeg prøver at skifte min PSU ud for at se om det skulle give øget stabilitet! :)

Kan i ikke lige paste at par link ind til nogen kvalitets PSU'er så jeg ved hvad jeg skal gå efter hos min lokale PC Pusher! c",)
Avatar billede killer_bee Nybegynder
18. marts 2002 - 20:42 #12
rickypriv >>> Det foodear siger er ikke nødvendigvis rigtigt.. jeg har følgende:
3 HD(10.1 GB + 2*40 GB)
Lydkort
AGP GeForce 2 kort
netkort
brænder
CD-Rom drev
SCSI controller..

OG det hele får power fra en 300W PSU...

Jeg vil spørge .. Hvad har du installeret først af styresystemmer Xp så 98 .. eller omvendt?
Avatar billede killer_bee Nybegynder
18. marts 2002 - 20:44 #13
Og har du mulighed for at se hvor varm din CPU bliver ?
Avatar billede beldring Nybegynder
18. marts 2002 - 20:45 #14
Det har intet med det at gøre(!) -Det er fordi, at den hardware du har i computeren ikke passer sammen (!)
Avatar billede killer_bee Nybegynder
18. marts 2002 - 20:49 #15
Det tror jeg nemlig også :)
Avatar billede rickypriv Nybegynder
18. marts 2002 - 20:57 #16
Erh .. Min Processor bliver ca. 61 grader varm.

Windows 98 blev installeret først på ATA66 disken (Fujitsu).
Derefter kørte jeg en XP installation på ATA100 disken (Maxtor), og oprettede Multiboot, med XP som default.

Mere i mangler at vide? :)
Avatar billede rickypriv Nybegynder
18. marts 2002 - 20:58 #17
Lige nu er CPU 59 grader varm og mobo 38 grader.
Avatar billede beldring Nybegynder
18. marts 2002 - 20:59 #18
Din processor kan tåle at blive 90 grader(!)

-Som sagt, det er din hardware, som ikke fungerer sammen (!)  :(
Avatar billede rickypriv Nybegynder
18. marts 2002 - 21:00 #19
Hmm.. i hvilken sammenhæng?
Hvilke ting passer ikke sammen?
Avatar billede rickypriv Nybegynder
18. marts 2002 - 21:05 #20
Kan jeg teste det med PSU ved at tilslutte min Philips 19" Flattron skærm direkte til stikdåsen, frem for gennem PSU?
Eller æder den ikke Watt den vej igennem?
Avatar billede foodear Praktikant
18. marts 2002 - 21:14 #21
"Eller æder den ikke Watt den vej igennem?" Nej det gør den ikke.
Og din strømforsyning kan du checke med ASUS Probe det ligger på bundkort cd´en
Avatar billede rickypriv Nybegynder
18. marts 2002 - 22:25 #22
Det program er installeret.. Hvad skal jeg se efter der?
Avatar billede foodear Praktikant
18. marts 2002 - 22:35 #23
Avatar billede rickypriv Nybegynder
18. marts 2002 - 22:46 #24
Avatar billede rickypriv Nybegynder
18. marts 2002 - 22:48 #25
.. Hvorfor hulen holder man sig ikke bare til at køre kontor PC'ere og glemme alt der hedder spil, 3D grafik og sjov? ;)
Avatar billede foodear Praktikant
18. marts 2002 - 22:49 #26
Ja, det ser ud til at være iorden! Prøv at sætte ASUS Probe til at starte med Windows og kør nogle af de spil der får den til at gå kold, og hold så øje med strømmen, hvad sker der?
Avatar billede rickypriv Nybegynder
18. marts 2002 - 22:53 #27
Erh .. hvis nu jeg sidder i et spil, og den fryser, kan jeg da ikke komme om i Asus Probe (?)
Avatar billede foodear Praktikant
18. marts 2002 - 23:02 #28
Den popper op her hos mig i samme øjeblik at der er for lidt strøm (sker ikke mere) eller CPU´en blir for varm jeg har også sat smart fankontrol til. http://www.rigensborg.dk/eksperten/Untitled-1.jpg
Avatar billede foodear Praktikant
18. marts 2002 - 23:05 #29
Men som sagt tidligere: En ny PSU afhjalp mit problem og jeg har samme bundkort, dog en 1200 t-fugl og 6 drev + SCSI host
Avatar billede rickypriv Nybegynder
18. marts 2002 - 23:26 #30
okay .. Jeg kan ikke lige se dit billede atm .. (?)

Og det er vist også min sengetid nu .. men jeg vender frygteligt tilbage imorgen! :)

- Glem mig nu ikke! ;)
Avatar billede foodear Praktikant
18. marts 2002 - 23:35 #31
Ok, nej vi glemmer dig ikke :) jeg uploader lige igen..
/Foodear
Avatar billede bruno25 Nybegynder
18. marts 2002 - 23:59 #32
Mig bekendt må man ikke tilslutte en 19" skærm
igennem psu'n da den bruger meget strøm. Det er også derfor der på de fleste nye psu'er ikke er det extra stik til skærmen. Jeg mener heller ikke, at man må tilslutte en 17" skærm.
Avatar billede rickypriv Nybegynder
19. marts 2002 - 08:14 #33
foodear > Den ting du har i din Probe har jeg ikke. :(

bruno25 > Jeg prøver at tilslutter skærmet direkte i stik så.

Jeg vil samtidig gå ned og anskaffe mig et nogen nye IDE Kabler for at sikre mig at det ikke skulle være det.
Avatar billede dribble Nybegynder
19. marts 2002 - 08:20 #34
Lad mig først undre over at folk stadig går rundt med problemer med Via Chipset ???

Løsning aka "Sådan får man en Windows der virker" (følg den nøje)

1. Opdater til nyeste bios på bundkortet.
2. Slå onboard lyd/modem fra i bios - med mindre du selvfølgelig skal bruge det. Er du i tvivl om dit bundkort har onboard lyd eller ej, så tjeck hellere - for mange bundkort har idag.
3. Tag backup af vigtige ting på din harddisk, hvor der er installeret Windows på.
4. Formater Harddisken (hvis man har en original Win2K eller en bootable kopi, kan dette gøres under den nye Windows installation)
5. Installer Windows 2000 (eller til nød WinXP), da dette er den mest stabile Windows.
6. Hvis man har ASUS A7V, A7V133 eller lignende bundkort med onboard Promise Controller eller onboard SCSI controller, installeres denne fra DISKETTE helt i begyndelsen af installationen (hvor man har mulighed for at trykke F6) - bemærk at driveren SKAL ligge på en diskette.
7. Når installationen af Windows er færdig, installeres Windows 2000 ServicePack 2 (SP2) (Denne er meget vigtig) Download her !
Hvis man har bredbånd (f.eks. ADSL bør man hente den der fylder 101MB). Med den anden metode risikerer man at skulle starte forfra, hvis noget går galt undervejs. Vælg altså Network Installation i stedet for Express, hvis i har en hurtig forbindelse.
8. Ryd Windows Update for alverdens opdateringer af enhver art. Dette kræver 2-3 genstart undervejs, da man ikke kan få lov at downloade det hele på én gang.
9. Installer Grafikkort Driver, Lydkort Driver m.m. (som Windows ikke selv har fundet) Med hensyn til alle dem med GeForce whatever, så brug nVidia's nyeste officielle driver i stedet for leaked beta drivers.

OG NU TIL DET ALLER-VIGTIGSTE:

1. Lad være med at installere Via 4-in-1 Drivers !
2. Lad være med at installere Diverse INF / REG-filer der såkaldt skulle øge (hehe) stabiliteten/hastigheden
3. Lad være med at installere Via 4-in-1 Drivers !!!
4. Husk at installere Promise eller SCSI controller i starten af Windows installationen - også selv om du ingen enheder har sat til.
5. og lad så være med at installere de skide Via 4-in-1 drivers :-)

OK hvad så:

Nu har stabil PC med Via chipset, så installerer du bare dit CS og går i krig.

Stadig problemer:

1. Enten så har du installeret, noget af det du ikke måtte.
2. Eller bliver din CPU eller grafikkort for varm under belastning (f.eks. CS i længere tid)

Det vil altså sige, hvis du kører Windows 2000 / XP og hele computeren låser (dvs. du kan ikke trykke CTRL+ALT+DELETE og lave et kill på CS), så har du sandsynligvis et driver-problem (Via shit), eller også har du varme-problemer, så enten CPU eller GPU låser.

Bemærk, at CS låser en gang imellem (yderst sjældent, men hvis du har fuldt min opskrift og du ikke har varme-problemer, skulle du gerne kunne trykke CTRL+ALT+DELETE og lave en "end process" på Hald-Life/CS, og starte det op på ny UDEN at skulle genstarte.

Jamen jeg har læst at hvis man skal have AGPx4, ATA100 osv. så skal man installere Via Drivers ????

Nej, Windows 2000 SP2, indeholder de nødvendige og STABILE drivere til disse funktioner.

Efter at have prøvet mindst 20 forskellige versioner af Via Drivers samt framebuffer_agp.reg, Via AGP Patch osv. osv. har jeg fundet opskriften - lad være at brug det, med mindre du elsker at genstarte i utide.

OK, jeg har varme-problemer hvad så (hvis din CPU bliver +60 grader når du spiller f.eks. CS) - hvad så:

1. Enten er din CPU køler for ringe - køb en bedre.
2. Du har brugt FOR MEGET kølepasta (har modsatte effekt af det der var din mening). Har du puttet for meget på så puds det helt af CPU'en og køleren med et stykke køkkenrulle, og hæld 1 lille dråbe midt på CPU'en på ny. Når du sætter køleren på, skal den nok fordele hvor det er nødvendigt. Hvis der er køle-plaster (tape-lignende) på køleren skal der IKKE bruges kølepasta.
3. Du har meget varme komponenter og har enten et kabinet med for dårlig luftgennemstrømning eller dårlig designet kabinet.

Håber dette både kan hjælpe Dribble og andre, i kan jo henvise til denne post, hvis nogen har problemer med en stabil computer med Via Chipset.

Denne fremgangsmåde løser problemer hos dem der har Via KT133 Chipset (f.eks. ASUS A7V, A7VPRO, A7V-E) og Via KT133A Chipset (f.eks. ASUS A7V133, A7V133-C)

Fremgangsmåden løser sandsynlivis også evt. problemer med den der har alle andre former for Via Chipset, Ali Chipset og SIS Chipset.

Fremgangsmåden kan anbefales, uanset om man har Via, Sis, Ali eller Intel Chipset - det er jo bare generel information.

Andre råd:

1. Tøm altid Windows Update
2. Lav en swapfil der er godt og vel dobbelt så stor som det antal RAM du har - og lav den altid i fast størrelse. (Dvs. hvis du har 512MB RAM, så lav en swapfil på 1,2GB både som minimum og maximum)
3. Hvis du har problemer med at CS og andre OpenGL spil under Windows 2000 ligger fast på 60FPS, så find løsningen her (punkt 1
4. Du må ALDRIG opgradere din Windows til en anden version.
5. Du må ALDRIG installere Windows oveni i en nuværende - dette løser ingen problemer, men fucker kun tingene mere op.
6. Brug ikke Windows ME - dette er den ringeste Windows. Brug ej heller Windows 95/98 de er heller ikke specielt gode.

Held og lykke med gen-installationen / installationen af Windows 2000 med Service Pack 2.
Avatar billede dribble Nybegynder
19. marts 2002 - 08:22 #35
taget fra et af mine tidlige svar....men troro helt sikkert det samme gør sig gældende i dit tilfælde, såfremt du bruge 4in1 drivers
Avatar billede dribble Nybegynder
19. marts 2002 - 08:23 #36
kan da også tilføje....jeg har også selv et ASUS A7V133....og efter at have fulgt denne vejledning har jeg intet problem haft med hensyn til stabilitet :O)
Avatar billede foodear Praktikant
19. marts 2002 - 08:29 #37
rickypriv>> Hvis du ser på billedet så er der en blå pil i øverste højre hjørne, sådan en har du også i din ASUS Probe, den vender bare nedad.. Hvis du trykker på pilen kommer du til en ny menu.. vupti!
Avatar billede foodear Praktikant
19. marts 2002 - 08:30 #38
Og dribble>> Du har fat i noget af det rigtige..
Men jeg tror nu stadig det har noget med PSU´en at gøre.
rickypriv>> Prøv om ikke du kan låne en PSU hos din PC Pusher!
Avatar billede rickypriv Nybegynder
19. marts 2002 - 08:40 #39
Okay .. her er hvad jeg gør ..

Henter ny IDE kabler - både til ATA66 og ATA100.
Låner en 400 Watt PSU hos min Pusher.
Sætter Skærmen til i eget stik.

Og hvis dét ikke hjælper, får den sq en omgang af den dribble lister op! :)
Avatar billede dribble Nybegynder
19. marts 2002 - 08:43 #40
Jeg vil sige at vi næsten har samme hardware opsætning, ud over jeg har Win2000 i stedet for 98 SE
Avatar billede foodear Praktikant
19. marts 2002 - 09:13 #41
Jeg har følgende konfig:
Processor: AMD 1.2 Ghz Thunderbird
Bundkort: Asus A7V KT133
Ram: 256 MB PC133
Grafikkort: Nvidia Geforce2 MX 32 Mb
Lydkort: Creative PCI 512
Netkort: Typhoon RTL 8139

På ATA66 controlleren sidder der:
Primary Master: 30 Gb IBM
Primary Slave: 30 Gb IBM
Secondary Master: Samsung DVD-ROM SD 604
Secondary Slave: ASUS CDS 400/A

På ATA100 controlleren sidder der:
Primary Master: Seagate Barracuda IV 40 Gb
Primary Slave: Seagate Barracuda IV 40 Gb

Jeg kører multiboot:

Windows 98 SE på IBM primary master (ATA 66)
Windows 2000 Pro på Seagate disken. (ATA 100)

Som du ser er det næsten identisk, og jeg havde STORE problemer i starten da jeg havde samlet systemet, men som sagt: En ny PSU gjorde udfaldet, maskinen kører nu MEGET stabilt..
Avatar billede rickypriv Nybegynder
19. marts 2002 - 09:16 #42
Ja, jeg kan godt se at der ikke er den store forskel.

Er der iøvrigt nogen tommelfinger-regler for hvordan man bør placere sine Enheder på IDE ?

Jeg kan se at du var valgt at køre HD'ere på Primary, og CD'ere på Secondary.
Og hvordan med Brænder? Skal den ikke helst side som Master på sit kabel?
Avatar billede foodear Praktikant
19. marts 2002 - 09:25 #43
Jo, det vil jeg mene..
Min brænder sidder på en SCSI controller sammen med et CD-ROM drev (Eksternt)
Avatar billede foodear Praktikant
19. marts 2002 - 09:29 #44
jeg ville nok ændre det til:

På ATA66 controlleren sidder der:
Primary Master: Fujitzu 15 Gb
Primary Slave: Teac CD-Rom 40x
Secondary Master: Plextor 10/12/32A
Avatar billede rickypriv Nybegynder
19. marts 2002 - 09:36 #45
Ok .. endnu en ændring jeg vil iværksætte :D
Avatar billede foodear Praktikant
19. marts 2002 - 09:41 #46
Nå. men jeg skal arbejde lidt, man skal jo også tjene lidt penge, så jeg bliver nødt til at smutte nu..
Vender tilbage senere på dagen

/Foodear
Avatar billede karlslund Nybegynder
19. marts 2002 - 09:45 #47
dribble, jeg kan forstå at du har problemer med 4in1 driverne??

Underligt, for alle de steder jeg har oplevet problemer, har en installation af 4in1 driverne givet bedre stabilitet.

Uha, der er meget religion i denne branche :)

Computere *er* en kunstart, måske ligefrem en sportsgren.
Avatar billede foodear Praktikant
19. marts 2002 - 09:46 #48
Ja, selv Macintosh er sq blevet underlig... "Der var engang"
Avatar billede dribble Nybegynder
19. marts 2002 - 10:49 #49
Karlslund ----> Min opskrift virker på samtlige Via chipset PC´er jeg har prøvet på, derfor han jeg kun varmt anbefale det.

det er jo heller ikke alle PC´er der ikke virker med VIA 4in1 drivers....der er jo heldigvis en masse der virker med dem.

Dribble :)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
19. marts 2002 - 16:16 #50
ricky>> skærmen forsynes ikke gennem din strømforsyning, stikket er en ren gennemgang. Hvis skærmen blev forsynet af den vej var din Strømforsyning stået af for længe siden.
Avatar billede rickypriv Nybegynder
19. marts 2002 - 21:57 #51
james > okay .. no changes there.
Avatar billede rickypriv Nybegynder
22. marts 2002 - 09:21 #52
Det her er altså for mystisk!

Jeg smuttede ned til den lokale Pusher og anskaffede mig et par nye IDE kabler (købte dem der er runde, i stedet for flade, for at øge luft cirkulationen).

Jeg tog så min Fujitzu 15 GB og satte op øverst i kabinettet, så de 3 HD'er ikke sad lige over hinanden, og så den kunne nå op til mit CD-Rom drev.

Nu sidder de sådan:

PÅ ATA66 controlleren:
Primary Master: Fujitzu 15 GB
Primary Slave: Teac CD-Rom 40x
Secondary Master: Plextor 10/12/32A

På ATA100 controlleren:
Primary Master: Maxtor 30 GB
Primary Slave: Wester Digital 80 GB

Men så ville den ikke starte op. Der skete simpelt hen ikke en skid i computeren - INTET - bortset fra at min brænder stod og lyste.
Så hev jeg data og strømstikket ud af Brænderen, og så startede den fint op.

Og den har været 100% stabil nu.
Jeg har prøvet at kopiere, virusscanne, spille Return to Castle Wolfenstein og alt fungere som det skal!

Er det brænderen det er galt med ??
Avatar billede foodear Praktikant
22. marts 2002 - 14:54 #53
Dine jumpere sidder de rigtigt på brænderen??
Avatar billede rickypriv Nybegynder
22. marts 2002 - 15:43 #54
Ja, den står til Master
Avatar billede foodear Praktikant
23. marts 2002 - 10:46 #55
Og kablet til brænderen vender rigtigt?
Avatar billede rickypriv Nybegynder
06. april 2002 - 16:16 #56
Yeb .. det kan ikke vende anderledes ..
Og den fungerer jo også fint nok .. bortset fra at den gør systemet ustabilt.. (?)
Avatar billede rickypriv Nybegynder
06. april 2002 - 16:17 #57
.. btw .. sorry for lidt sent svar. Havde lige en hovedopgave der skulle afsluttes og afleveres.
Avatar billede rickypriv Nybegynder
20. maj 2002 - 19:03 #58
Hmm.. intet svar ..

Jeg har iøvrigt lige gjort følgende:

Sat 400W strømforsyning i.
Været inde og skille ALT ad, og renset det for støv og lign.

Fjernet alle drev, og sat det op som følger:

ATA66:
Primary Master: DVD-drev

ATA100:
Primary Master: Maxtor 30 GB
Primary Slave: Western Digital 80 GB

Derefter har jeg formatteret, og installeret Windows 2000.

Jeg har fulgt "dribble"'s vejledning 100%

Men STADIG går den kold for et godt ord! :(

Jeg fatter simpelt hen ikke hvad der er galt!
Avatar billede rickypriv Nybegynder
21. maj 2002 - 10:30 #59
Nu prøver jeg at køre efter udelukkelses metoden.

Jeg har sat Maxtor og WD diskene over på ATA66 og slået ATA100 fra i bios.

.. hjalp ikke.

Så fjernede jeg netkortet.

.. hjalp ikke

Så satte jeg netkortet i igen, og fjernede lykortet.

.. og venter nu på resultat.
Avatar billede beldring Nybegynder
21. maj 2002 - 10:37 #60
Jeg tror det er tid til at lukke!
Avatar billede rickypriv Nybegynder
21. maj 2002 - 10:45 #61
Hmm.. kan godt ske .. selvom jeg ikke har fundet en løsning endnu.. :(