Avatar billede thomaz Nybegynder
18. marts 2002 - 14:40 Der er 15 kommentarer

Java Certificering - hvad hjælper det ?

Er nuudannet datamatiker og påtænker mig at tage java certificering. Vil gerne tage dem alle sammen. fra alm -til J2EE. Mit spørgsmål er følgende regner virksomhederne certificeringern for noget. Vil det gavne mig i at få et job ?
Avatar billede professoren Nybegynder
18. marts 2002 - 14:43 #1
Det vil altil hjælpe en nyuddannet datamatiker at få certifering:
java, novell netværk, cisco eller microsoft.

Når du er færdig med din certificering, kan du komme med i vores
freelance database:

headhunter@dkmail.zzn.com
Avatar billede disky Nybegynder
18. marts 2002 - 15:18 #2
Både ja og nej, hvis du ikke har nogen erfaring og lægge bag ved den certificering er den egentligt ikke noget værd.

Certified programmer certificeringen fortæller intet om hvor god en java udvikler du er, kun om du kan huske tingene den dag du tog eksamen.

professoren:
Undskyld jeg siger det, men den database er da ikke det helt vilde værd. Jeg kender MANGE som er hamrende dygtige java udviklere uden at de har certificeringen, netop pga. ovenstående. !
At i har det krav siger mere om jeres viden om hvad den står for end om noget andet.
Avatar billede disky Nybegynder
18. marts 2002 - 15:25 #3
ups glemte at sige, jeg selv snart får Certified Programmer og Developer eksamen, men det skyldes mest at det ser fint ud når man skal ud som konsulent.
Avatar billede thomaz Nybegynder
18. marts 2002 - 15:29 #4
Ja det kan jeg godt se, men det må da vise engagement og en vilje til at ville vide noget. Sagen er den, at jeg er blevet ansat som ASP, VB og med tiden .net programmør. MEN jeg brænder for Java og det er JAVA(helst J2EE og J2ME) jeg gerne vil arbejde med. For mit vedkommende må det da vise noget ?
Avatar billede disky Nybegynder
18. marts 2002 - 15:44 #5
Du for slået en hel del ting på plads, hvis du ikke har den store erfaring endnu med Java.

F.eks. hvordan det med super og sub klasser hænger sammen, overloading/overriding osv.
Den øverste bog på http://www.disky.dk/books.htm er en hamrende god certificerings bog. Om ikke andet så bare som lære bog til finpudsning.

p.s. Skynd dig at find et andet job, det du har nu lyder jo som et mareridt :))

J2ME er genialt at arbejde med :)
Avatar billede thomaz Nybegynder
18. marts 2002 - 16:12 #6
Ja har da programmeret intensivt i Java i 2 1/4 år nu. Er fuldstændig "tosset" med at programmere i Java. Java rules :-), så simpelt er det. Anyway er det overhovedet nogle firmaer i DK der er begyndt at bruge J2ME. Det er jo forholdsvis nyt. Og Jo jeg har tjeck på overloading/overiding og sub/superklasser og interfaces, typer, interfaces osv.
Avatar billede fear Nybegynder
18. marts 2002 - 17:23 #7
Hejsa!

Jeres emne lyder meget interessant, idet jeg selv overvejer en certificering.

>>Disky
bogen du anbefaler, koster £33.20 = ca. 400 kr.
Er der moms, afgift o.l. når man bestiller den?

Eller er det billigere at købe den gennem GAD?
Avatar billede disky Nybegynder
18. marts 2002 - 19:42 #8
thomaz: Så gå ind på www.javaranch.com prøv deres certificationstest, og prøv deres mock exam's, og alle de andre du kan finde på nettet. Derefter tager du bare eksamen :-)

fear:
Ting købt inden for EU skal du betale moms/afgift for i købslandet, og det smarte er at i england er der ikke moms på bøger :-)
Så jeg tvivler på du kan få den billege hos GAD. Jeg køber selv alle mine bøger fra Bookshop.
Avatar billede disky Nybegynder
18. marts 2002 - 19:43 #9
thomaz:

Jeg glemte lige en ting.

Ja der er flere virksomheder jeg kender til der bruger J2ME.

F.eks. Nokia (hvor jeg selv arbejder med det)
Avatar billede quaid Nybegynder
19. marts 2002 - 09:39 #10
Er en sådan certificering udelukkende kode, eller blander man struktur/udvikling ind i det ??
QD::
Avatar billede steel Praktikant
19. marts 2002 - 14:01 #11
Kommentar til disky's første svar:

Erfaring opnået uden at være SCJ2P er langt mindre værd end erfaring med.
Man kan sagtens have arbejdet med Java 2 Platformen i 2-3 år, og så stadigvæk ikke have sine 'basics' på plads med objektreferencer, indre klasser (anonyme, lokale, statiske og ikke-statiske), osv.
Det er noget, man SKAL kende til for at blive SCJ2P'er.

SCJ2P = Sun Certified Programmer for the Java 2 Platform    ;]
Avatar billede bumle90 Nybegynder
19. marts 2002 - 21:12 #12
Jeg er lige med på en lytter her :D
Avatar billede disky Nybegynder
20. marts 2002 - 09:44 #13
steel:
Det ved jeg udemærket, hvad jeg siger er at bare fordi du er scj2p er der overhovedet ingen garanti for at du forstår det, eller for at du overhovedet kan finde ud af at programmere java.
Det beviser _KUN_ at du kunne huske det den dag du var til eksamen, ligesom teori prøven til kørekort.

Først til Certified Developer eksamen skal du reelt lave programmer, altså først der er den noget værd.

En med fotografisk hukommelse, kan snilt bestå SCJ2P uden at fatte en brik af programmering.

quiad:
Til den første certificering skal du slet ikke kode, det er en multiple choice, hvor man f.eks. skal svare på hvad der sker under kompiling af:

float tal=2.0;

1. virker fint
2. compiler fint men giver runtime fejl
3. possible loss of precision
4. kommer røg ud af diskdrevet.
5. bestille pizza.

#3 er det korrekte svar da et komma tal per default bliver opfattet som en double, og du forsøger så at smide en double i en float, og det kan give tab af nøjagtighed. Så det korrekt ville være
float tal=2.0f;
Avatar billede themyggekiller Nybegynder
31. marts 2002 - 00:09 #14
I snakker om fordelene ved at være certificeret java-programmør. I den forbindelse:
Skal man være certificeret java programmør for at tage prøven til developer?
For så er man jo nød til at tage et "skridt" ad gangen.
Avatar billede Slettet bruger
08. maj 2002 - 00:19 #15
Det skal du!. For at sige det lidt groft så er du nødt til at kravle før du for lov til at løbe :-)