Avatar billede rasmuslp Nybegynder
17. marts 2002 - 11:19 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Netværk Linux+98/XP (newbie)

erehmm..... okay... Jeg har lagt Mandrake 8.1 ind på en maskine som skal køre fil og printserver, dertil skal jo bl.a. bruges samba. Nu er det bare sådan at jeg ikke ved hvordan jeg får filerne fra mine windowsmaskiner over på linuxen?
Der er jo ikke noget der hedder "andre computere"...
Men jeg kan heller ikke finde det sted ejg skal specificere sådannoget som "workgruop" på linux'en.

Er der desuden nogen der ved om HP 720C er understøttet? Den kan jeg nemmelig heller ikke få til at virke...

På forhånd tak :-)
Avatar billede rasmuslp Nybegynder
17. marts 2002 - 11:25 #1
Forresten:
Linux ip (speseficeret): 192.168.0.1
98 ip (speseficeret): 192.168.0.10
xp ip (dynamisk efter 98'ern): 192.168.0.1

Har først lige opdaget at xp og linux har samme ip... Jeg kan heller intet pinge fra linuxen. Men hvis jeg så skifter netkort finder den det så selv?
Avatar billede Slettet bruger
17. marts 2002 - 15:15 #2
Kig ind på www.suse-usergroup.goggle.dk så tror jeg dit problem løses
Avatar billede oz2kas Nybegynder
17. marts 2002 - 15:37 #3
med dine win9x klienter bliver det ikke noget problem.
men med xp bliver det straks mere langhåret (har endnu ikke selv fundet ud af noget brugbart, men hvis der da er nogen derude der ved hvordan er jeg da med på en lytter).
rlp_x_dk>> prøv at poste din smb.conf her.
Avatar billede rasmuslp Nybegynder
17. marts 2002 - 17:32 #4
jeg kikker lige lidt på det i aften...
Avatar billede sune_posselt Nybegynder
18. marts 2002 - 01:47 #5
Din workgroup angiver du (ligesom al anden konfiguration af samba) i smb.conf. Denne fil ligger sædvanligvis i /etc/ eller /etc/samba/.

Vil du vide lidt mere om Samba kan http://www.oreilly.com/catalog/samba/chapter/book/index.html varmt anbefales.

Når du har installeret samba kan du i en konsol bruge smbclient til at hente filerne fra dine windows-maskiner. Har du for eksempel et share der hedder c, på computeren win98box, skriver du bare i din konsol: smbclient //win98box/c - Så enkelt kan det gøres.
Det kan sikkert også gøres med drag and drop, men det kender jeg ikke lige noget til. Alternativt kan du naturligvis bare lave et share på linuxboxen, og så drag and droppe filerne fra din windowsbox.

Mvh. Sune
Avatar billede rasmuslp Nybegynder
20. marts 2002 - 22:24 #6
Takker for hjælpen... Har dog imidleritd fået en anden hovedpine...
Avatar billede oz2kas Nybegynder
20. marts 2002 - 22:39 #7
lad os høre?
Avatar billede rasmuslp Nybegynder
21. marts 2002 - 11:44 #8