Avatar billede bajads Nybegynder
16. marts 2002 - 17:57 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Hvor er mi CDdrev henne ??? - win98 kan ikke finde den !!

Jeg har lige sat et nyt CD-drev(AOPEN CD950), i svigermors computer. Jeg har hentet en driver på Aopen.com, det er en selvudpakningsfil som selv installere en autobat osv. i en folder "C:cdrom"
Når jeg så skal "lede" efter nyt hardware i WIn98, kan jeg ikke bruge stien "C:cdrom" til at "vise" WIn98 hvilke drev det er......

Drevet sidder på samme IDE kabel som HDén, den er sat som slave og HD som master. - Ihvertfald med jumperne, jeg har en mistanke om at det er nogeet i BIO´s der skal ændres men hvad kære med-surfere ??
Avatar billede sukos Juniormester
16. marts 2002 - 18:10 #1
Bios skal du sætte til at autodetecte dine drev.
Stien som du skriver, skal jo være "c:\cdrom" og ikke "c:cdrom"
Avatar billede sukos Juniormester
16. marts 2002 - 18:10 #2
Har du andre drev i?
Ellers ville jeg sætte drevet på den anden ide-port, hvis muligt.
Avatar billede sukos Juniormester
16. marts 2002 - 18:11 #3
cd-drev på samme kabel som harddisken, kan godt trække hastigheden ned på harddisken.
Avatar billede bajads Nybegynder
16. marts 2002 - 18:23 #4
Ja det var bare en tryk fejl med sti navnet, hvor autodetecter jeg henne ??
Avatar billede halifax Nybegynder
16. marts 2002 - 23:54 #5
Gå ind i BIOS under opstart, typisk ved at holde Delete tasten nede. Punktet kan hedde forskelligt i forskellige bios. Fx Autodetect HDD, Detect IDE devices, eller der kan være Integrated Peripherals hvor Primary master, Primary slave osv skal stå til Auto, så bios selv opdager og styrer IDE enheder.
Den driver du har fået i c:\cdrom er ikke til brug under Windows. Det er en DOS mode cd-rom driver, som kun skal bruges hvis du ønsker at boote til DOS med understøttelse af cd-rom drevet.
Avatar billede bajads Nybegynder
17. marts 2002 - 17:38 #6
Skal jeg så ikke bruge en driver, hvis Ja hvilken ??
Avatar billede halifax Nybegynder
17. marts 2002 - 19:09 #7
Der skal IKKE bruges en driver for at benytte cd-rom under Windows, der har funktionaliteten indbygget. Som allerede nævnt skal drevet som en IDE enhed detectes af BIOS. Hvornår og til hvad medfølgende driver skal bruges, er besvaret, så den skal du ikke bekymre dig om f.s.v angår Windows.
Avatar billede bajads Nybegynder
17. marts 2002 - 23:54 #8
Jamen, når jeg sætter den til Auto detect og kun Primary Master og Slave og ingen Secondary Master og Slave, så finder den et IDE drev osv., men når jeg så kommer ind i Win og "Tilføj nyhardware" så kan den ikke finde noget, heller ikke når Win starter !!! - Jeg har forsøgt alt i WIn, men er ikke så skarp i BIO´s, er det okay at "disabled" i secondary Master og Slave ??
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
18. marts 2002 - 10:10 #9
Hvis du kun har en harddisk kan du jo evt prøve at flytte dit cdrom over til sekundary master, altså på nr 2 IDE kabel. Er du sikker på at du har forbundet kablet rigtigt? DIn bios skal angive du har en IDE harddisk først og dernæst et cd-rom drev. Hvis det ikke gør det kan du heller ikke detekte det i Win
Avatar billede gasserdrengen Nybegynder
18. marts 2002 - 12:53 #10
Du skal sørge for at bruge de nye kabler du du har fået med til dit cd-rom drev, og hvis du ikke fået nogle med skal du gå ud at købe et nyt sæt IDE kabler.... Du kan jo prøve ;o)
Avatar billede halifax Nybegynder
18. marts 2002 - 14:49 #11
Anbefaler at du har både Primary og Secundary IDE kanal aktiveret i BIOS. Prøv rådet med at sætte cd-rom på kablet til Secundary IDE kanal som Master. BIOS skal opdage det, og du skal IKKE bruge funktionen "Tilføj ny hardware"
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
28. marts 2002 - 12:54 #12
Skriv lige her præcist hvilken harddisk og cdrom drev det drejer sig om.
Nogle harddiske skal jumpes forskelligt afhængigt af om harddisken sidder alene på idekanalen eller om der også sidder en slave efter den på samme idekanal.

Prøv også at gå ind i enhedshåndteringen i windows 98, og se om der er nogen gule spørgsmålstegn. Hvis der mangler en driver til harddiskcontrolleren, vil c: drevet stadig kunne ses, men andre enheder kan ikke.
Avatar billede bruno25 Nybegynder
29. marts 2002 - 00:11 #13
Hvis det er et ATA66 eller ATA100 kabel skal du huske at vende det rigtigt.
Det er ikke nok at sætte jumperne rigtig.

Blåt = Bundkort
Sort = Master
Gråt = Slave