Avatar billede thepcycho Nybegynder
14. marts 2002 - 22:58 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Dankort?

Jeg ahr hørt at der er blevet lavet om på loven, så at det er muligt at få dankort når amn er 16-17 år... Er det rigtigt????
Avatar billede otis Nybegynder
14. marts 2002 - 22:59 #1
Hvis du har dine forældres / værges underskrift
Avatar billede Hitman Praktikant
14. marts 2002 - 22:59 #2
Ja det kan du godt, HVIS dine forældre kan stille sikkerhed for det.
Håber det var svar nok :O)

Mvh
xxxHitmanxxx
Avatar billede Hitman Praktikant
14. marts 2002 - 22:59 #3
otis >> Det er ikke nok med en underskrift, de SKAL også kunne stille sikkerhed for det
Avatar billede thepcycho Nybegynder
14. marts 2002 - 22:59 #4
Ja det var det da, mange tak for hjælpne.! :)
Avatar billede thepcycho Nybegynder
14. marts 2002 - 23:00 #5
Point til Hitman for mest præcise svar..!
Avatar billede Hitman Praktikant
14. marts 2002 - 23:01 #6
Jeg takker for point :O)

Mvh
xxxHitmanxxx
Avatar billede tommyf Nybegynder
15. marts 2002 - 07:23 #7
Jeg gik bare ned og bedte om en VISA-dankort, og vupti, værsgo.
(Er 17)
Avatar billede djeclemen Nybegynder
15. marts 2002 - 16:41 #8
hmm loven har altid været sådanne, så det er forkert du skriver at der er blevet lavet om
Avatar billede danscape Nybegynder
15. marts 2002 - 16:43 #9
Hmmm... dine forældre skal kautionere på at >>ALLE<< ovdertræk der måtte komme, bliver betalt tilbage...

... hvad enten om loven er lavet om eller ej, så er det muligt at få dankort/VISA kort når man er under 18 ;-)
Avatar billede tommyf Nybegynder
15. marts 2002 - 18:40 #10
Hvem snakker du til?

I må meget gerne komme med et link til den lov i allesammen snakker om. Personlig tror jeg det er op til den enkelte bank. Jeg var i praktik dernede - så de kender mig lidt, der var i hvert fald ingen problemer.
Avatar billede spacey Nybegynder
17. marts 2002 - 20:26 #11
Der er ingen lov der forbyder dankort til mindreårige!

Derimod forbyder loven banken at indrive et evt. overtræk hos en mindreårig, eftersom man ikke kan forpligte sig til nogen former for lån når man er under 18 år gammel...
Det er pga. dette at de fleste banker kræver at forældre kautionerer, eftersom forældrene jo er myndige, og derved også hæfter rent økonomisk ved deres underskrift.

Så banken må gerne give tommyf dankort, de kan bare ikke opkræve pengene hvis han skulle finde på at overtrække, hvilket også er grunden til at mange banker ikke er så vilde med den ide :-)

Altså: Det er forskelligt fra bank til bank, nogle vil gerne gøre det uden forældrenes underskrift, andre kræver en sådanne, mens nogle banker ikke vil udstede dankort til mindreårige ligemeget om forældrene kautioner...

//Jens