Avatar billede jet-setterinde Nybegynder
14. marts 2002 - 19:24 Der er 28 kommentarer og
7 løsninger

Kopi af cd til privat brug

Umiddelbart mener jeg man GODT må tage en kopi til husstanden af en original cd man har købt, MEN nu er mit spørgsmål så, hvis man har købt en cd (Shakira) og gerne vil give sin datter en kopi, er det så totalt umuligt når der står på cd´ en :Will not play on PC/MAC??? Eller findes der et program der kan knække koden eller lignende.

Jet-setterinde
Avatar billede disky Nybegynder
14. marts 2002 - 19:25 #1
det lyder som om den er beskyttet ved at de lægger støj ind over.

prøv at kopiere med CloneCD
Avatar billede krukken Juniormester
14. marts 2002 - 19:26 #2
Måske skal du prøve med sofware Nero!
Avatar billede james_t_dk Juniormester
14. marts 2002 - 19:27 #3
Der er en del nye CD'er der er kopi beskyttede, det er nok det du er rendt ind i....  ;-)
Avatar billede s.b.a Nybegynder
14. marts 2002 - 19:28 #4
Der må da være en måde man kan brænde dem på alligevel ;)
Avatar billede fbj Nybegynder
14. marts 2002 - 19:28 #5
Hvis du ikke kan brænde CDen så hent da bare alle numrene fra internettet og brænd dem
Avatar billede krukken Juniormester
14. marts 2002 - 19:29 #6
Åhhh, undskyld jeg forstod ikke lige dit spørgsmål tror jeg!
Avatar billede james_t_dk Juniormester
14. marts 2002 - 19:29 #7
www.cw.dk  mandag 4. feb. 2002, kl. 16:13
Kopisikre cd'er krænker patent

Pladeselskaberne er begyndt at udgive kopisikre cd'er. Hollandske Philips, der har patent på cd-formatet, er rasende: De krænker vores patent. Kopisikringen skabes nemlig ved at pille ved koden, der ligger til grund for det oprindelige cd-format.
Af : Kim Ingemann

Elektronik-giganten Philips, er raget uklar med de store pladeselskaber angående kopibeskyttelse af cd’er. Philips mener, at pladeselskaberne ødelægger cd-formatet, og forlanger, at pladeselskaberne skelner mellem cd’er og de kopisikrede medier.

Cd’en til afspilning af audio er patenteret af Philips og Sony i fællesskab i 1980, og patentet bygger på Red Book-formatet, der er indgående beskrevet – oprindelig i en bog med rødt omslag, deraf navnet.

ANNONCE:
Philips mener, at pladeselskaberne for at skabe kopisikre cd’er manipulerer Red Book-formatet på en måde, der krænker patenthavernes rettigheder. Kopisikringen består nemlig i at påføre cd’erne fejl, så de ikke kan læses rigtigt under bestemte betingelser. Desværre betyder fejlen ikke kun, at cd’erne ikke kan kopieres, men at de ikke kan aflæses af visse computere og cd-afspillere.

Derfor kræver Philips, at de kopisikre plader ikke skal kunne påtrykkes det patenterede logo Compact Disc Digital Audio. Og selskabet vil have pladeselskaberne til at mærke de kopisikre plader, så man kan se, at det ikke er en egentlig cd, man køber.

Fejlretning
Gerry Wirtz, der er leder af Philips’ copyright-kontor, der administrerer cd-logoet, har sagt til Reuter, at selv om fejlen så tjener sit formål, så risikerer forbrugeren, at almindeligt slid på produktet efterhånden vil overvinde den indbyggede fejlretnings-mekanisme, der er i alle cd-medier, så de med tiden bliver uspillelige.

Gerry Wirtz forudser ifølge Wired, at fremtidige modeller af Philips-afspillere vil blive fabrikeret, så de både kan læse og kopiere de kopi-beskyttede cd’er, der ikke må kaldes cd’er.

Den nye kopisikring støttes af de fem store pladeselskaber Bertelsmann's BMG, Vivendi Universal, Sony, EMI Group samt Warner Music.
Avatar billede nuki Nybegynder
14. marts 2002 - 19:29 #8
Jet den kan ikke læses i din pc vel
Avatar billede johnschmidt Nybegynder
14. marts 2002 - 19:29 #9
du må kun tage en kopi der hjemme til din datter hvis hun er hjemmeboende. du må fx ikke kopier cd hos naboen til din datter (som bor hjemme)
Avatar billede krukken Juniormester
14. marts 2002 - 19:30 #10
Er vi enige om at det er ulovligt at hente dem fra nettet, og derfor måske ikke nogen god ide at snakke om det her!!!!
Avatar billede james_t_dk Juniormester
14. marts 2002 - 19:30 #11
det der annonce er en smutter.....

Men se lige om CD'en ikke er fra et af de fem selskaber der står listet i bunden
Avatar billede johnschmidt Nybegynder
14. marts 2002 - 19:30 #12
fbj det er ulovligt
Avatar billede james_t_dk Juniormester
14. marts 2002 - 19:32 #13
krukken>> ja vi er enige om at det er ulovligt at hente dem på nettet
Avatar billede jet-setterinde Nybegynder
14. marts 2002 - 19:41 #14
Tak skal I have, I er hurtige...Nuki, nej den kan ikke læses, når jeg putter den i min pc. Jeg ved godt det er ulovligt at hente sangene på nettet, men jeg mener ikke det er ulovligt at tage en kopi til husstanden. Cd´ en kommer fra Sony, meeeeen kan næsten ikke forestille mig at der ikke er lavet et program der kan knække den irriterende kode, håber bare nogen kender lidt mere til det end mig.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
14. marts 2002 - 19:48 #15
Jet>> Det er ikke ulovligt at lave en kopi, til eget brug.
Avatar billede jet-setterinde Nybegynder
14. marts 2002 - 19:55 #16
Til James...nej det ved jeg godt, men det er jo her mit problem er *GGG* at den cd jeg vil kopiere er kopisikret. Men jeg tror jeg er tættere målet, har læst et sted på nettet at dette program DEKRYPTER. 2,1 skulle kunne tage kopisikret cd´ er. Er der nogle der har erfaring med det??? Må kunne findes på nettet et sted.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
14. marts 2002 - 19:59 #17
jet>> Kan desværerre ikke hjælpe dig med programmet, men jeg vil anbefale dig at kikke på www.tucows.com eller www.mp3.com eller simpelthen søge efter det med www.google.com. Det er ikke sikkert at det er på de rareste sider i denne verden du skal finde det, men hvis du finder det på en af de tre ovenstående, så er der freeware, shareware eller en demo og det er da forsøget værd. Men du skal huske at Warez ikke høre sig hjemme på eksperten.
Avatar billede jet-setterinde Nybegynder
14. marts 2002 - 20:04 #18
James...øhmm er lige lidt fatsvag på det område, hvad mener du med Warez?????? *Tænker kraftigt lige nu*
Avatar billede ztyxx Nybegynder
14. marts 2002 - 20:07 #19
warez er ulovlige kopier af programmer
Avatar billede praetorian Nybegynder
14. marts 2002 - 20:13 #20
Jeg anbefaler at du henter Clone CD og laver en direkte CD kopi. Det kan de der CD beskyttelser ikke gøre så meget ved.
Avatar billede jet-setterinde Nybegynder
14. marts 2002 - 20:14 #21
Til Praetorian..Det har jeg prøvet, problemet er at mit dvd-drev eller brænderen slet ikke finder noget, når jeg lægger den kopisikret cd ind.
Avatar billede johnstigers Seniormester
14. marts 2002 - 20:34 #22
jet-setterinde> du kan hente lige så mnge programmer det skal være, jeg er bange for at det ikke nytter noget, for problemet ligger i at dit cd-rom drev (der har indbygget fejlretning) ikke kan læse cd´ere der er lavet med indbygget fejl.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
14. marts 2002 - 21:14 #23
jet>> er bange for at john har ret. Princippet i det er smart, men surt for os der gerne vil høre vores CD'er på PC'en. Desuden er der nogle stationære drev der heller ikke kan afspille dem. Der er en vej uden om det. Du kan køre lyden fra dit anlægs CD-afspiller ind igennem Line-in og bruge en LP-ripper til at delenummerne op. LP-ripperen finder du på www.mp3.com
Avatar billede Slettet bruger
14. marts 2002 - 21:26 #24
Prøv dette her: http://www.cd-mate.com/downloads.php

De skriver følgende: Currently supports 11 methods of copy protection, and we are always adding more.
Avatar billede maxburner Nybegynder
14. marts 2002 - 21:27 #25
http://www.divxit.dk/lovgivning.php

ifølge dette så må din nabo godt kopiere din cd til sig selv, så længe du ikke kopiere ud til nogen, så er det lovligt, det samme hvis du lånte en af dine cd til dine venner, må de også gerne lave kopi af din cd... fuldt lovligt.. så længe man kopiere fra en original media..

maxburner
Avatar billede geek Nybegynder
14. marts 2002 - 23:49 #26
Det bliver nok ret svært at kopiere din cd, medmindre man er rimelig hardcore til den slags og kender de forskellige prg. ud og ind.

MEN det er ALTID muligt at kopiere en musik cd. dog ikke så lyden bliver præcis lige så god som orginalen, men tæt på.
Det eneste du skal gøre er at proppe din CD i dit musik anlæg og sætte et stik fra musikanlægets "output" til dit lydkorts "input" og så bare finde et prg. som kan optage hvad der bliver afspillet på computeren.
Spil så et nr. af gangen og gem det som hver sin wav fil og derefter skær det ud på en brændbar...
Er dog en smule mere besværligt end bare at skære en kopi, men sådan er livet !! :)

Geek
Avatar billede geek Nybegynder
14. marts 2002 - 23:51 #27
Hvis dit kabel er godt burde du ikke kunne høre forskel (til normalt brug), men lad være med at gå ind til HiFI-Klubben og blær dig med din CD :)
Avatar billede -simon- Nybegynder
15. marts 2002 - 00:10 #28
nu gad jeg ikke lige læse hele diskutionen, men.. du kunne også rippe cd'en med fx musicmatch jukebox http://www.musicmatch.com/download/free/?os=pc&mode=input&DID=&OEM= (download basic) det er fuldt lovligt da der ikke er noget galt i at kopiere cd'er til eget brug man har licensen til ;) -derefter kunne du brænde dem som .wave til afspilling i et anlæg
Avatar billede -simon- Nybegynder
15. marts 2002 - 00:12 #29
det som fbj skriver er da egentlig ikke ulovligt da den pågældende har licensen til sangene
Avatar billede jet-setterinde Nybegynder
15. marts 2002 - 11:48 #30
Til Simon...Jeg har MusicMatch, men som du kan læse i den øvrige tekst, kan min maskine ikke finde cd´ en når jeg sætter cd´ en i. Jeg har nu prøvet alverdens programmer jeg har hentet fra nettet og ingen virker på denne cd (shakira), så jeg skal nok som der bliver nævnt igennem mit anlæg *bvadr* eller hente sangene på nettet, men nu da Napster ikke fungerer mere, kender jeg egentlig ikke nogle steder jeg kan gøre det. Og hvis det er ulovligt, selv om jeg ligger inde med cd´ en, må jeg vel hellere holde mig fra det.
Avatar billede jet-setterinde Nybegynder
15. marts 2002 - 16:14 #31
Øjjjj mand, har fundet denne her hjemmeside/program (Audiogalaxy Satellite) til at hente mp3-filer med, og det burde vel ikke, som der bliver skrevet, være ulovligt, når jeg har købt og betalt for pladen. Der kan jeg hente sangene. Men hvis jeg er gal på den og det er ulovligt og hente mp3 filer, hvor jeg ligger inde med pladen, må I lige vende tilbage til mig.
Avatar billede johnstigers Seniormester
15. marts 2002 - 19:02 #32
det er ikke ulovligt det du har gjort, da du ejer den originale plade.
Avatar billede grinderslev Praktikant
16. marts 2002 - 03:02 #33
Avatar billede Slettet bruger
01. april 2002 - 00:13 #34
lukker du snart spørgsmålet?
Avatar billede jet-setterinde Nybegynder
01. april 2002 - 15:28 #35
Sorry, skulle være gjort nu.