Avatar billede mr-bob Nybegynder
14. marts 2002 - 19:17 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

brændt sammen?

min computer stod tændt og ligepludselig slukkede den, og den lille røde knap der sidder bagpå blev slået fra. nu kan jeg ikke tænde den! den er TOTALT død. jeghar lidt på fornemmelsen at det er min strømforsyning der er smuttet sig en tur, for der kommer INGEN strøm til computeren! ikke engan cpu blæseren begynder..

Hvad mener i?

Brændt Bob
Avatar billede ztyxx Nybegynder
14. marts 2002 - 19:18 #1
tjah du er jo selv inde på det, men prøv med en polsøger...
Avatar billede mr-bob Nybegynder
14. marts 2002 - 19:20 #2
forklar?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
14. marts 2002 - 19:24 #3
hvilken lille rød knap?
Avatar billede ztyxx Nybegynder
14. marts 2002 - 19:27 #4
prøv med en polsøger og se hvortil spændingen løber, hvis den løber til strømforsyningen, men ikke videre, er det der problemet ligger
Avatar billede microtec Nybegynder
14. marts 2002 - 19:29 #5
Så galt er det nok ikke.

Det kan meget vel bare være en sikring i strømforsyningen, der er sprunget, specielt når ikke en gang blæsere kører.
Sikringen sidder inde i selve strømforsyningen (box bagerst i kabinettet).
Lad være med selv at skille den ad, hvis du ikke har bare lidt forstand på el. Husk under alle omstændigheder at tage stikket ud af stikkontakten.
Avatar billede mr-bob Nybegynder
14. marts 2002 - 19:45 #6
Har fundet sikringen! hvordan kan man finde ud af om den er sprunget?
Avatar billede mr-bob Nybegynder
14. marts 2002 - 19:47 #7
james t dk-> der sidder en lille rød afbryderknap bag på, og den slog fra da computeren slukkede, så jeg tror (håber) lidt på microtec's bud!
Avatar billede microtec Nybegynder
14. marts 2002 - 19:50 #8
Der sidder en lille tråd inde i den. For det meste kan man se om den er brændt over.
Det bedste er hvis du har et ohm-meter, så du kan måle om der er forbindelse gennem den.

Hvis du er i tvivl kan du bare købe en ny og prøve. Den koster kun et par kroner.
Avatar billede microtec Nybegynder
14. marts 2002 - 19:52 #9
Kom lige i tanke om at det ikke er sikkert at det er en glas-sikkring der sidder i den PC. Hvis det ikke er, kan du ikke se om den er sprunget. Det kan kun måles.
Avatar billede mr-bob Nybegynder
14. marts 2002 - 20:01 #10
det er ikke en glas sikring!!! man kan ikke se ind i den, (var også derfor jeg spurgte! hvor kan man købe sådan en?
Avatar billede microtec Nybegynder
14. marts 2002 - 20:15 #11
I den nærmeste elektronik-butik.
Mange radioforretninger har dem også.
Avatar billede tussen Nybegynder
14. marts 2002 - 21:06 #12
har du ikke prøvet med en anden strømforsyning?.
ellers så prøv at holde insert inde mens du starter din pc det kan være en mulighed, hmm ellers så prøv at reset din bios,det gør du enten ved at pille batteriet ud af din pc eller finder jumper 012 HUSK kig i din bog over bundkortet,for at være helt sikker. flyt jumperen fra 01 til 12 og start så din pc hvis den starter er det ok men sluk igen og sæt jumperen
tilbage
håber det hjælper
(tussen)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
14. marts 2002 - 21:16 #13
mr-bob>> ved en elektrikker. De bruger ligende sikringer i kaffemaskiner og lysdæmpere.
Avatar billede mr-bob Nybegynder
14. marts 2002 - 22:07 #14
tussen-> den er COMPLETE død! har prøvet med både batteri og jumper virkede heller ikke! men problemet er at, ikke engang blæseren i strømforsyningen starter! jeg tager ud for at prøve at finde en ny sikring i morgen!!!
Avatar billede microtec Nybegynder
14. marts 2002 - 22:45 #15
Jeg tror ikke en elektrikker har de små fin-sikringer der anvendes i en PC. Dem der sidder i en kaffemaskine er normalt en termosikring, der skal slå fra hvis den bliver overophedet.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
15. marts 2002 - 06:08 #16
microtec>> min far er elektrikker han bruger den slags sikringer. Der er normalt også en rigtig sikring i en kaffe maskine, sådan en har jeg nemlig selv skiftet. Men der er mange ting i en elektrikker forretning der bruger sikringer som de derfor skal kunne skifte.

mr-bob>> Det er ikke sikkert det hjælper at skifte sikring, der er jo en grund til at sikringen gik, og hvis denne grund ikke er fjernet så hjælper det jo et fedt at skifte sikring for den nye går jo også bare.
Avatar billede p3_denmark Nybegynder
15. marts 2002 - 07:03 #17
Så skal du ihvertfald sikre dig at alle ledninger er i orden, og der ikke er kortslutninger...

kommer da iøvrigt i tanke om noget der engang skete for mig... jeg havde siddet og fumlet mens en blæser mens puteren kørte, jeg kommer så til at sætte sådan et underligt stik ned på kabinet siden, det kommer et par gnister, og hele lortet slukker.
den kan ikke starte eller noget, og man kunne tro den var kortsluttet, men efter at have haft strømstikket ude i ca. 30 sec startede den helt fint igen.

Det kunne være en option :)
Avatar billede engin10 Nybegynder
15. marts 2002 - 08:34 #18
Det kan ikke være et kortslutning når computeren havde stået tændt i et stykke tid. Et eller andet del i dit computer er brændt af. Håber det er sikringen.
Avatar billede microtec Nybegynder
15. marts 2002 - 08:41 #19
Der er rigtigt at der KAN være en årsag til at sikringen er gået, men det sker desværre også ofte at den springer uden årsag.
Avatar billede mr-bob Nybegynder
15. marts 2002 - 18:00 #20
det var IKKE sikringen Har tjekket strømforsyningen, den virker fint!!! har prøvet den på et andet bundkort og der vrkede skidtet. ER det så min cpu der er tøffet afsted?
Avatar billede microtec Nybegynder
16. marts 2002 - 09:43 #21
Sikkert ikke, tag det stille og rolig.

Nu begynder du at discdrev, harddisk osv. af en efter en. Derefter indstikskort, igen en efter en.
Først når alle disse ting er fjernet, og blæseren stadig ikke kører, kan du sige at fejlen ligger på motherboardet, hvoraf CPUén kun er en enkelt komponent.
Avatar billede tussen Nybegynder
17. marts 2002 - 12:59 #22
(microtec er nok inde på noget ))
jeg vil nok tro at et komponent på dit board er dødt siden din strømforsyning virker ,det er boardet der tænder strømforsyningen,men prøv at pille alt fra, alle kort ,skærmkort lydkort alt skal af!.
stikket til strømforsyningen skal sidde på og seføli dine power leds.
er det stadig ikke noget der tænder, er dit board dødt ,det er sjældent at cpuen brænder af, så havde du opdaget det, det lugter af brændt, plastik har prøvet det. osv../tussen)
Avatar billede mr-bob Nybegynder
17. marts 2002 - 17:46 #23
microtec> Mange takker den virker nu.... det var et  Sym kort til en scanner, som jeg faktisk ikke bruger der lavede lort i den!!! Puha!

takker for hjælpen

Mr bob
Avatar billede microtec Nybegynder
17. marts 2002 - 18:26 #24
Det vr jo ikke så slemt alligevel :o)
Avatar billede mr-bob Nybegynder
17. marts 2002 - 19:23 #25
nej heldigvis!!! :-)

kom lige til at tænke på: hvordan kan det egentlig være at den bare sådan ligepludselig stopper midt i det hele?