Avatar billede scumpaq Nybegynder
14. marts 2002 - 11:48 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

HD 5400 rpm eller 7200 rpm ?? - køb af PC ...

Hej

Jeg har fundet et godt tilbud på en ny PC som jeg overvejer stært at slå til på. Specifikationerne er nedenfor.
Jeg bekymrer mig lidt for at det kun er en 5400 harddisk - men reelt ved jeg ikke om det har nogen praktisk betydning for mig. Bør jeg gå efter en 7200 harddisk, eller er 5400 ok til mit formål. Hvilken praktisk konsekvens har det for mig at vælge en 5400 ?

Jeg skal bruge maskinen til at surfe og spille på internettet, office pakken, afspille mp3, typisk have flere programmer åbne på samme tid. Jeg skal IKKE spille store 3D spil.

Hvis der er nogle som har andre kommentarer eller tips tager jeg også meget gerne dem. Jeg er lidt af en novice indenfor dette område.

CPU:          AMD Duron 1300 Mhz 1
CPU-KOELER:  cpu-køler Socket A til 1400Mhz 1
BUNDKORT:    PC Chips 810LMR 1
CD-ROM:      52x LG Goldstar 1
DISKETTE-DREV:PC Diskette-drev 3,5  1
GRAFIKKORT:  SIS 64 MB AGP (Onboard-Shared RAM) 1
HARDDISK:    40 GB Maxtor 5400rpm 1
HOEJTALER:    V i k i n g - 80W VK-3-80 1
KABINET:      Miditower ATX 6013 Grå 1
LYDKORT:      16Bit Lydkort (Onboard) 1
NETVAERK:    10/100Mbit Net (Onboard) 1
MUS:          Chic Mouse PS2 1
RAM 168 PINS: 256MB SDRAM 168Pins PC133 1
TASTATUR:    Windows tastatur

Pris: kr. 4.295,- incl. moms.

Mvh. Scumpaq
Avatar billede NanoQ Nybegynder
14. marts 2002 - 11:50 #1
Du får en hurtigere reagerende harddisk med 7200rpm. Kører du programmer med mange disklæsninger, eller har du så få ram at der swappes meget, vil 5400rpm være en flaskehals.

NanoQ
Avatar billede jeoparty Nybegynder
14. marts 2002 - 11:52 #2
Klart anbefale dig 7200 rpm, da du ellers vil opleve en del langsommere data behandling, og vil ikke kunne arbejde med mange dataer samtidig. 7200 er fremtiden for dig.
Avatar billede mcfrede Nybegynder
14. marts 2002 - 12:24 #3
Det er rigtigt at du vil opnå højere ydelse med en 7200 rpm harddisk, men hvor meget ved jeg egentlig ikke, for de er hurtige selvom de "kun" er 5400 rpm og vist også mere støjsvage.
Det er rigtigt at swapfilen kan blive et problem, men med 256 MB RAM, og det du skal bruge den til tror jeg ikke det vil blive tilfældet.
Da det lader til at pris er en væsentlig faktor tror jeg sagtens du kan klare dig med en 5400 rpm harddisk (du lader ikke til at være en performance-freak som mig).
Har selv en comp med samme bundkort forresten (kører kun mp3, men det kører upåklageligt).
Avatar billede intel4004 Novice
14. marts 2002 - 13:03 #4
Jeg booter selv WinXP Pro fra en ældre 15GB Maxtor som kun kører 5400rpm. Dog har jeg så 2 andre hdd'er på hver 7200rpm, og her har jeg f.eks. indstalleret FS2002 som jeg kunne forestille mig kræver en del diskadgang...

Men jeg er tilfreds med 5400rpm drevet som systemdrev, dog køber jeg da engang en lille 7200rpm og sætter denne i istedet. Jeg aner jo sikkert ikke hvad jeg går glib af...

Jeg har 384MB ram, 1200Mhz Tbird.

INTEL4004
Avatar billede malcolmx Nybegynder
14. marts 2002 - 16:28 #5
køber du 128 mb flere ram, kan en 5400 rpm harddisk være perfekt til det brug du beskriver ovenfor.
En rpm forskel på 1800 er ikke noget man mærker særlig meget når man ikke er højere end 5400/7200... det er noget andet når man kommer op på de 10000 rpm i servere
Avatar billede scumpaq Nybegynder
14. marts 2002 - 23:41 #6
Tak. Jeg har konstateret at prisforskellen er sølle 150 kr. og så er der jo ikke noget at betænke sig på. Uanset hvad er jeg glad for ovenstående viden.

vh. Scumpaq