Avatar billede kristian Nybegynder
13. marts 2002 - 22:18 Der er 17 kommentarer

Partition er pludselig væk!!!

Der er tale om en pc med en ny Seagate Barracuda IV med Win 98 installeret. I går lukkede min kæreste computeren ned for at give harddisken lidt fred efter den havde kørt i næsten et døgn, men da hun tændte den igen et par timer senere, var drev d samt cd-rom drevet og cd-rom-brænderen væk.
Der er ingen problemer med at bruge c-drevet, som er en partition på 2GB. Men d-drevet, som er på 38GB er fuldstændig forsvundet. Begge partitions er FAT32. Og jeg kan ikke forstå, hvorfor de to cd-drev også er væk, selv om det ikke er den store katastrofe.

Jeg er ikke helt dum til computere, men det her har jeg aldrig prøvet før, så jeg vil hellere spørge jer, før jeg selv prøver mig frem. Jeg hælder selv til, at det er FAT'en der er røget, men jeg vil MEGET gerne høre fra jer.

Er der nogen der kan hjælpe?
(Jeg ved ikke, om jeg har udlovet for mange points - hvis jeg har, så skal jeg nok sørge for, at der kommer orden på det, men de mange points er altså udtryk for, at det her er ret vigtigt for mig.)
Avatar billede allan-e-thomassen Nybegynder
13. marts 2002 - 22:25 #1
Har du tjekket dine IDE-kabler, hvis både dit CD-drev og din ekstra HDD ligger på Second IDE kan det være det kabel er i stykker eller rykket ud. Prøv at skifte dette! /ET
Avatar billede jakeman Nybegynder
13. marts 2002 - 22:27 #2
Har du spurgt hvordan kæresten egentlig "lige lukkede din pc ned"??? :-)
Avatar billede peet-49 Novice
13. marts 2002 - 22:30 #3
Har du prøvet via startdiskette, og se om partitionerne er i orden under fdisk, er de det, har du et winproblem, men dette kan løses med en geninstallation.
Avatar billede kristian Nybegynder
13. marts 2002 - 22:32 #4
Computeren blev lukket helt normalt ned. Harddisken og cd-rom-drevet ligger på 1. IDE-kanal, mens brænderen ligger alene på kanal 2. Men der er kun tale om én harddisk, som er på 40GB. Den er delt i to partitions, c og d. Og d-partitionen på 38GB er væk. Så længe jeg har adgang til c-drevet, er det vel ikke kablet, der er noget galt med, vel?
Avatar billede kristian Nybegynder
13. marts 2002 - 22:34 #5
Prøver lige at køre fdisk. Vender tilbage...
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
13. marts 2002 - 22:51 #6
Et par ting du kan prøve:
Start på en windows 98 bootdiskette og kør kommandoen
fdisk /mbr
(Det er helt uskadeligt og kan ikke ødelægge noget på hd'en)

Hvis dette ikke bringer det maglende d: drev tilbage, så prøv at starte windows, og klik start | kør, skriv regedit og try enter.
Lav her en søgning efter
noide

Hvis den findes så slet den, luk regedit og genstart computeren.
noide i registriet kan forhindre windows 98 i at detektere partitioner og cdromdrev. Det lyder lidt som om det er det der er sket.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
13. marts 2002 - 22:53 #7
Yderligere info om noide. (søg efter noide på siden)
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;q188480
Avatar billede halifax Nybegynder
14. marts 2002 - 01:11 #8
Du kan prøve at starte op på en ældre (fejlfri) udgave af reg.databasen. Gøres ved start fra DOS
1. Hold Ctrl nede under start, bootmenuen kommer frem
2. Vælg Kun kommandoprompt
3. Skriv flg. kommando: scanreg /restore
4. Der kommer en oversigt over de sidste 4-5 udgaver af databasen.
  Vælg den du mener var uden nuv. fejl. Tast enter
5. Genstart pc - Ctrl-Alt-Delete
Avatar billede kristian Nybegynder
14. marts 2002 - 10:35 #9
Jeg er på arbejde nu og kan ikke prøve ovenstående forslag, før jeg kommer hjem.
Men jeg kørte lige fdisk i aftes og kan fortælle, at fdisk viser både min primære og min udvidede dos-partition. Men jeg kan ikke se det logiske dos-drev på den udvidede partition (det går jeg ud fra, at jeg skal kunne).
Er det ufarligt at slette noide, hvis den findes på harddisken, og hvilken risiko er der forbundet med at vælge en tidligere udgave af registreringsdatabasen?
Jeg er glad for al hjælpen.
Avatar billede halifax Nybegynder
14. marts 2002 - 11:45 #10
Der er ingen risiko ved at starte op på en tidligere udgave af reg.databsen - tvært imod kan det reparere en syg pc, der er kommet til at indeholde forkerte indstillinger i den nyeste database.
Men operationen skal foretges inden der er lavet for mange nedlukninger og genstarter. Ellers vil de sidst 5 gemte udgaver af basen jo være identiske, dvs også indeholde den/de eventuelle fejl.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
14. marts 2002 - 12:52 #11
Ja, det er helt ufarligt at slette noide. Her den eksakte sti, hvor den ligger. (hvis den er der)
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CURRENTCONTROLSET\SERVICES\VXD\IOS

Mht. scanreg /restore som halifax har foreslået, er den også helt ufarlig at køre, blot skal man lige tænke over om man har installeret eller afinstalleret noget de sidste par dage. Hvis man f.eks har afinstalleret noget dagen før og så vender tilbage til en registreringsdatabase version tidligere en afinstallationen, vil registreringsdatabasen indeholde oplysninger om programmet, men selve filerne er væk, og med "modsat fortegn" hvis du har installeret. Men det er småting og nemt at fjerne. Hovedsagen er at få drevene igen.

Jeg vil forslå at du kigger registreringsdatabasen igennem for noide i fejlsikret tilstand, da du så ikke genererer endnu en backup af registreringsdatabasen, der måske gør at den sidste gode version forsvinder. Hvis noide er der, så slet den, og genstart computeren i fejlsikret tilstand. Hvis den stadig ikke kan se d: drevet (cdrom'erne kan ikke ses i fejlsikret tilstand, det er helt normalt), så prøv scanreg /restore.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
14. marts 2002 - 13:02 #12
kristian: Jeg havde vist ikke læst din seneste kommentar ordentligt. Når du ikke kan se den logiske partition i en fdisk, tvivler jeg egentligt på at noide og scanreg /restore vil have nogen virkning overhovedet, men prøv alligevel. Som sagt det er uskadeligt at udføre.

Har du adgang til partition magic ?. Her kan du downloade en demo af programmet. Hvis heller ikke dette program kan se partitionen med dit d: drev, må du nok forlige dig med at du ikke kan redde partitionen.
http://www.powerquest.com/partitionmagic/pmdemo.html
Avatar billede sanded_shadow Nybegynder
15. marts 2002 - 11:41 #13
Hvis du kan se D drevet i DOS, så er det windows som er kommet i klemme et sted ... kan du??
Avatar billede kristian Nybegynder
15. marts 2002 - 11:44 #14
Hverken scanreg /restore eller fdisk /mbr har hjulpet. Jeg kan stadig se d-drevet i Windows, men der er ingen adgang til det. Men i dos er der intet d-drev.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
15. marts 2002 - 12:18 #15
En anden ting der kan forvirre begreberne, er hvis windows pludselig finder på at cdromdrevet, skal have samme drevbogstav som dit d: drev.
Dette vil gøre at d: drevet er synligt, men ikke kan "accresses".
Så gå ind i Enhedshåndteringen og se om du kan se cdrom drevene derinde. Hvis du kan, så sæt drevbogstavet til f.eks x: og den næste til y:.
Det er ikke sikkert, det er det der er galt, men jeg har dog set det et par gange før.
Avatar billede kristian Nybegynder
15. marts 2002 - 12:20 #16
OK. Det vil jeg prøve, når jeg kommer hjem.
Avatar billede bruno25 Nybegynder
31. marts 2002 - 19:28 #17
Du kan også prøve, at tage dit cdrom-drev fra og starte pc'en og så se om du kan bruge dit d-drev.