Avatar billede toaster Nybegynder
15. juni 1999 - 16:57 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Jumper

Når man jumper sin HD er der mulighed for at vælge noget som hedder "Cable Select"... Er der nogle som kan fortælle mig hvad det er?
Avatar billede DaneX Praktikant
15. juni 1999 - 17:05 #1
Så finder computeren selv ud af at sætte en HD som Primary ... og hvis der er mere end en HD, så finder den også ud af at sætte den anden som Secondary
Avatar billede sirius Nybegynder
15. juni 1999 - 17:11 #2
Hvad er frdelen hved dette er det ikke bedre at sætte det selv ???
Avatar billede DaneX Praktikant
15. juni 1999 - 17:13 #3
Jeg ved ikke hvad fordelen skulle være.
Jeg kan heller ikke se det specielt smarte i det.
Avatar billede davs Nybegynder
15. juni 1999 - 17:28 #4
Fordelen er hvis man har eks. 1 HD og to CD´rom drev, så sætter man sin HD som Primary disk på det ene kabel, og sine 2 CD rom´er på cable select, på det andet kabel, så behøver man ikke bekymre sig om hvad der nu var hvad...

Fordelen ved at bruge, valgmulighederne med Primary, og Secondary, choice. Er at du selv bestemmer hvilket drev der skal komme til at være først. Hvilket ofte er en fordel hvis vi taler om HD.
Avatar billede toaster Nybegynder
15. juni 1999 - 17:30 #5
Tak for det
Avatar billede bbe1379 Nybegynder
15. juni 1999 - 17:32 #6
Du skal være opmærksom på, at cable select ikke kun betyder, at computeren vælger 'mode'....den gør det naturligvis ud fra hvilket kabel du sætter bag i disken (deraf 'cable select'). Hvis du vil have, at din disk skal være 'primary master', skal du finde kablet, der sidder i IDE 1 på dit motherboard - om den er master eller slave afhænger så af hvilket stik på kablet du bruger....O.S.V
Avatar billede DaneX Praktikant
15. juni 1999 - 17:32 #7
davs:
Jeg kan ikke se fordelen ved at sætte sine CD-ROM'er på Cable Select hvis man har to på Secondary IDE porten frem for selv at sætte den ene som MASTER og den anden som SLAVE.
Avatar billede davs Nybegynder
15. juni 1999 - 17:38 #8
Til Danex

Jeg bruger det selv.. Jeg har lige monteret et cd-rom drev mere i min maskine, og behøver ikke skille det hele fra hinanden, for at finde ud af om Jumperne er sat rigtigt.

Det er self. ikke hamrende nødvendigt, men en mulighed som brugeren får.
Avatar billede DaneX Praktikant
15. juni 1999 - 18:06 #9
Hmmm... som regel så står det enten oven på CD-ROM drevet eller også står det printet ind i kassen lige over hvor man sætter jumperne.

Men ok, hvis et CD-ROM af en eller anden grund ikke har denne mulighed, så er det da rigtig nok at det nok er rart at kunne sætte den på Cable Select.
Avatar billede DaneX Praktikant
15. juni 1999 - 18:08 #10
Jeg kan endda se at jeg skrev forkert i mit første svar ... den finder selvf. ikke ud af at sætte device'ene som Primary og Secondary ...
Det er selvf. Master og Slave :)
Avatar billede cyberesben Nybegynder
15. juni 1999 - 23:43 #11
øøøh er det ikke sådan at hvis man sætter en i som er CS, så bliver den master hvis den anden er slave og slave hvis den anden er master?
Avatar billede chruker Nybegynder
16. juni 1999 - 05:28 #12
Mulighed for at sætte IDE adaptere til Cable Select er et krav ATA-3 specifikationen. Det giver nemlig controlleren/operativ systemet muligheden for at vælge hvilket der skal bruges, altså en slags Plug & Pray.

Sætter man begge enheder på et IDE kabel til cabel select, vil den enhed der sidder tættest på controlleren blive master og den anden slave.