Avatar billede Slettet bruger
13. marts 2002 - 12:29 Der er 13 kommentarer og
7 løsninger

Eksempler søges....

Hej...

Vi er et par studerende der er ved at lave en opgave om brugervenlighed. I den forbindelse vil vi gerne høre om / have eksempler på hverdagsting som I mener er uhensigtsmæssigt designet eller mangler brugervenlighed.

Håber på så mange gode bud som muligt :-)
Avatar billede werd Nybegynder
13. marts 2002 - 12:35 #1
for megen tekst på forsiden er ikke godt
browserkompatibel IE + NS 4 =<
begrænse indholdet så man kan finde rundt i det
stave ordentligt (rigtigt) !!!
nemme kontaktmuligheder
Avatar billede NanoQ Nybegynder
13. marts 2002 - 12:37 #2
mælkekartonner
pålægsbakker
motorrum på franske biler
iMac mus
ovne i komfurer (dårlig arbejdsplacering)
heste (specielt de store)
Avatar billede Slettet bruger
13. marts 2002 - 12:40 #3
Tastaturer og skrivemaskiner. De er lavet med QWERTY tastatur fordi man omkring århundredeskiftet skrev så hurtigt på maskine, at armene blev viklet ind i hinanden.
Det justerede man ved at lægge knapperne bevidst uhensigtsmæssigt, men det er holdt ved også i dag.
Avatar billede annikadk Nybegynder
13. marts 2002 - 13:07 #4
Hjælpemidler er ofte GRIMME at se på, klodsede og alt for store..
Både i IT og Non-IT-relationerne...
(og priserne for disse er ALT for høje i forhold til "alm" ting - ja, det er da bestemt ikke designet der koster)
Avatar billede Slettet bruger
13. marts 2002 - 14:01 #5
annikadk > hvad tænker du på mere præcis?
Avatar billede annikadk Nybegynder
13. marts 2002 - 14:08 #6
Både hjælpemidler til PC - fx. tastatur"dele" man smækker på hvis brugeren har svært ved at taste/ramme.
Hvis man tjekker de løsninger der er for ældre/handikappede i hverdagen, så er toilet, håndvaske, bad, bil, osvosv. generelt ikke ret kønne...
Det er flere blevet opmærksomme på og inde på ing.dk var der (i januar eller december) en artikel om at der er/var en designkonkurrence igang med hjælpemidler til ældre/handikappede.
Det var både til huset, haven, aktiviteter mv.

Vil se om jeg kan finde den og skriver så urlen herinde om jeg kan. Der kan evt. være ideer :)
Avatar billede annikadk Nybegynder
13. marts 2002 - 14:35 #7
kan ikke finde det :(
Avatar billede itonly Nybegynder
13. marts 2002 - 16:03 #8
Hmmm... det er jo et bredt spørgsmål, men der er jo mage ting som skal gå op i en højere enhed! Layout, grafisk, komposition, grafik - jah.... funktion og æstetik!!! Ved det sgu ikke!! *ss*
Avatar billede jakoba Nybegynder
14. marts 2002 - 07:31 #9
http://hjem.get2net.dk/Jakob.Aggernaes/prek/prnedfindelser.html

derudover:
    pop-op vinduer
    Netscape 4's <blink kommado.
    IE's <marque kommando
    'tip en ven' links
    'gør siden til din startside' links (kender i nogen der nogensinde har klikket på sådan et?)

mvh JakobA
Avatar billede Slettet bruger
14. marts 2002 - 09:25 #10
Måske har vi ikke forklaret os godt nok - det vi leder efter er eksempler på hverdagsting - i betydningen - de objekter/ting vi alle har/benytter på en daglig basis. Et eksempel kunne være en videomaskine...

Vi er ikke ude efter net-eksempler - kun eksempler på hverdagsting. Det handler desuden ikke om design i betydningen layout, stil, æstetik - her er det "kun" brugen af tingen vi er interesserede i...

Men tak for buddene so far... Keep 'em coming
Avatar billede ztyxx Nybegynder
14. marts 2002 - 09:37 #11
måske ikke uhensigtsmæssig i design, men en ordbog er da en sjov fætter, hvis man ikke kan stave ved man jo heller ikke hvor man skal kigge i sådan en, eks. citron udtales sitron men den finder man aldrig under s, og hvis man ved det er med c, så ved man med stor sandsynlighed også hvordan det staves*LOL*
måske lidt ovre i den useriøse grøft :-)
Avatar billede fjamze Nybegynder
17. marts 2002 - 01:06 #12
Brugervenlighed er et vidt ord... Man skal tage hensynd til hvad årgang man laver sin side til

Eks  8 - 30 år www.gamearcade.dk
Eks 12 - 30 år www.gamechok.dk
Eks 35 - 99+ år www.vestbjerg-marked.dk
Avatar billede lousoe Nybegynder
18. marts 2002 - 12:06 #13
Postkasser.
Jeg er avisbud. Det er et evigt problem at få krænget søndagsberlingeren ind gennem brevsprækken. Sprækken er som regel for lille i enten højden eller bredden.
Avatar billede kaarenissen Nybegynder
22. marts 2002 - 15:07 #14
En god hjemmeside er en hjemmeside, som ikke tager magten fra sidens objekt. Jeg er webdesigner og står for selve designet og udviklingen af funktioner på en website. Har lige afleveret denne side til vores kunde.

Kan jeg få en kommentar?

www.bredgade-kunsthandel.dk

Kåre Nissen
Kokborg & Nissen Webdesign
Avatar billede claus_jac Nybegynder
25. marts 2002 - 13:24 #15
Tag en tur i jeres eget køkken og se på hvordan tingene er sat op og gå derfeter en tur i et andet køkken og se hvordan det er sat op der.
Jeg tror køkknet nok er det sted der er mest testet for "brugervenlighed" en person som ikke ved noget vil have tingene stående på en ulogisk måde, men en der har stået i et køkken i mange år ved præcis hvordan tingene skal stå og gud nåde og trøste dig hvis de ikke står som de skal. (don't ever mess with a womans kitchen.) Køkkenets udseende er resultat af mange års brug og tilpasning!!
Jeg fandt ud af en hel del omkring brugervenlighed og tilpasning da min far arvede min farfars gamle glasskærer. (begge i træbranchen) Min far ødelagde nok 20 stykker glas indtil han måtte opgive og købe sin egen fordi den var tilpasset min farfar og han var den eneste der kunne bruge den! (diamantskær)

Claus
Avatar billede claus_jac Nybegynder
25. marts 2002 - 13:25 #16
Ups det skulle have været et svar!!!
Avatar billede cholst Nybegynder
02. april 2002 - 16:24 #17
Hej, Jeg vil anbefale jer at kigge lidt på bogen "Design of Everyday Things", skrevet af Donald A. Norman. Formodentlig har I allerede opdaget den, men hvis ikke, så er det lutter guldkorn udfra det I tilsyneladende skriver om. Han strør om sig med eksempler som telefoner, svingdøre, bilradioer etc. etc.

/Holst
26. april 2002 - 17:44 #18
Hej,

Så vil jeg da komme med mit J
http://www.planet-source-code.com/ his i ser oppe i søge feltet, deter småt – meget småt! Det næsten tvinger en til kun at skrive et til 2ord, og søgningerne blivere mere upræcise.
At søge: http://www.dialogdesign.dk/goersoegningentolerant.html

Prøv at tænke på hvis google.com havde sådan en lille søgebjæje.

Casper // www.ildstorm.dk
Avatar billede Slettet bruger
31. juli 2002 - 08:00 #19
Må nok er erkende at der ikke var mange af svarene der gik på det vi fkatisk havde spurgt om! Men lad nu det ligge. Deler pointene jævnt ml. svarene.
Avatar billede staz Nybegynder
31. juli 2002 - 08:10 #20
nanoq >> Motorrum på franske biler og store heste. Men hensyn til en peugeot så synes jeg sgu ikke der er så slemt. Men store heste, den bliver sgu svær at klare. Der  skal der nok gang i noget gen-splejsning og noget.

Nej snakker vi bruger venlighed så er noget af det værste sku da myg. Hvad faen skal vi med dem, hvorfor er de her og hold da kæft de er grimme...