Avatar billede tyler_durden Nybegynder
12. marts 2002 - 17:20 Der er 29 kommentarer og
2 løsninger

Hente transparente billeder over i Illustrator

Kan det ikke lade sig gøre, at hente et billede over fra Photoshop, over i Illustrator, samtidig med det bibeholder sin gennemsigtighed?
Avatar billede spe Nybegynder
12. marts 2002 - 17:43 #1
Et billede du har lavet i Photoshop er aldrig gennemsigtig. Kan være det ser sådan ud når du arbejder på et almindeligt lag i photoshop men lige så snart du gemmer laver photoshop en baggrund. Dette sker også når du kopier og sætter ind i Illustrator.

For at få baggrunden gennemsigtig må du ty til forskellige tricks.
Og i tilfældet fra Photoshop til Illustrator er det enten at lave en layermask gemme som psd og place psd-en i Illustrator
eller
at lave en Path gemme denne som clipping paht, gemme billedet og place det i Illustrator.
Avatar billede tyler_durden Nybegynder
12. marts 2002 - 17:49 #2
Øhh, ok... nu er jeg nybegynder i photoshop, så jeg ved ikke lige hvordan man gør dit eller dat...
Avatar billede spe Nybegynder
12. marts 2002 - 17:58 #3
Går udfra at du har et almindeligt lag og ikke et baggrundslag? Og at du kun har et lag?

Vælg hele dit billede ud, så du har "myresti" hele vejen rundt om billedet.
Gå til menuen Layer-->add Layer mask--> Reveal all.

I dit layer paletten ser du nu en ekstra firkant til højre i dit lag. Og til venstre for laget og til højre for øjet har du et symbol der viser en firkant med et rundt hul.

Stadig med "myrestien" aktiv går du til menuen Select-->Inverse. Vælg sort som forgrundsfarve, vælg malerspanden og fyld sort i udenfor selve billedet. Hvidt i din layer mask = synlig, sort i layer mask = usynlig.

Save billedet.

Åben Illustrator og brug kommandoen Place, find dit photoshop billede og så burde det virke. Ellers spørg igen :-)
Avatar billede tyler_durden Nybegynder
12. marts 2002 - 18:21 #4
Okay... det går fint indtil jeg kommer til inverse... der sgier den "no pixels selected", selvom hele billedet er selected. Desuden kan jeg heller ikke finde malerspanden.
Avatar billede spe Nybegynder
12. marts 2002 - 18:35 #5
Er ok at ingen pixel er valgt. det er jo det du har som gennemsigtigt.
Malerspanden finder du under forløbsvæktøjet, hold musetasten nede et øjeblik når du klikker på forløbsværktøjet og så dukker malerspanden op.
Avatar billede Himbear Nybegynder
12. marts 2002 - 18:37 #6
Du kan heller ikke bruge inverse når du har alt vælgt, det modsatte af alt er jo intet ;)

Jeg tror at når spe siger at du skal vælge hele dit billede, så mener han du skal vælge det der skal være synligt (ikke gennemsigtigt). Prøv at gøre det så skulle det virke.

Malerspanden gemmer sig bag gradient-værktøjet. Tryk g eller Shift-g.
Avatar billede tyler_durden Nybegynder
12. marts 2002 - 18:49 #7
Spe, jeg har lige sendt et screenshot til din mail.... det kan være du kan se hvad jeg gør galt det.
Avatar billede spe Nybegynder
12. marts 2002 - 22:13 #8
Som Tino skriver skal du vælge det der skal være synligt. Så vidt jeg kan se på dit screenshot er du på rette vej men er svært at se om du har fået valgt alt det der skal være synligt.
Har desværre ikke mulighed for at kommenter mere i aften. Men kigger gerne på det i morgen.
Avatar billede tyler_durden Nybegynder
12. marts 2002 - 22:28 #9
En aftale...
Avatar billede spe Nybegynder
13. marts 2002 - 08:40 #10
Har kigget lidt nærmere på dit screenshot. Og det ser rigtigt ud hvis du også skal have dit billede gennemsigtigt i de mellemrum der er mellem dine sorte figurer.
Hvis du gemme som psd og placer i Illustrator burde de områder du har markeret og hvor din layer mask er sort være gennemsigtige.

Virker det ikke?
Hvis ikke så beskriv hvor du går i stå.
Avatar billede tyler_durden Nybegynder
13. marts 2002 - 11:29 #11
Jamen, jeg går i stå, når jeg placer den i illustrator, og baggrunden ikke er gennemsigtig.
Avatar billede spe Nybegynder
13. marts 2002 - 11:49 #12
Dette brude virke endda også uden layer mask.
Prøv at sende den psd fil du placere i illustrator.
Avatar billede tyler_durden Nybegynder
13. marts 2002 - 11:52 #13
Sendt!
Avatar billede spe Nybegynder
13. marts 2002 - 11:58 #14
Når jeg placere din psd i Illustrator er den gennemsigtig, der hvor du ikke har sort farve.

Beskriv præcist hvad du gør fra du gemmer til du får billedet ind i Illustrator.

Hvilken version af Illustrator har du?
Avatar billede tyler_durden Nybegynder
13. marts 2002 - 12:00 #15
Jeg bruger version 8.01. Det jeg placer den på, er et ark, hvor baggrunden er grå. Det er måske der, jeg gør noget forkert?
Avatar billede spe Nybegynder
13. marts 2002 - 12:02 #16
Lyder rigtigt men afprøver lige i 8. Har afprøvet i version 9 og 10 og der virker det.
Avatar billede tyler_durden Nybegynder
13. marts 2002 - 12:06 #17
tjek det screenshot jeg har sendt til dig.
Avatar billede spe Nybegynder
13. marts 2002 - 12:08 #18
Her har vi problemet! I version 8 bliver den ikke gennemsigtig.

Så må du bruge den anden metode jeg nævnte med en path.

Vælg alt det sorte (minus alt gennesigtigt) gå til Select-->Inverse. Find path-paletten frem. I palettens sidemenu vælger du Make work path. Når du har fået en work path vælger du save path fra pathspalettens sidemenu. Når du har gjort dette så vælg Clipping paht fra Pathspalettens side menu i dialogboksen vælger du din path.
Gem Photoshop dokumentet som eps og palcer i Illustrator.
Avatar billede Himbear Nybegynder
13. marts 2002 - 12:08 #19
Så vidt jeg husker er det først efter version 9 man kan bruge gennemsigtighed. Men det kan da være at jeg husker forkert.
Avatar billede spe Nybegynder
13. marts 2002 - 12:09 #20
paht=paht
palcer=placér
Avatar billede spe Nybegynder
13. marts 2002 - 12:10 #21
:-)) paht=path
Avatar billede Himbear Nybegynder
13. marts 2002 - 12:10 #22
Du kan spare lidt arbejde ved at bruge Export Transperant Image funktion, som du finder i Help menuen. Hvis du allerede har en gennemsigtig baggrund, så skal du slet ikke udvælge noget. Der er en guide der hjælper dig igennem det!
Avatar billede spe Nybegynder
13. marts 2002 - 12:11 #23
rettelse du skal IKKE vende din selektion før du laver paht
Avatar billede Himbear Nybegynder
13. marts 2002 - 12:12 #24
hehe... er du ude på at forvirre ham ;)
Avatar billede spe Nybegynder
13. marts 2002 - 12:13 #25
hmmm.. tror h og t har byttet plads på mit tastatur
Avatar billede spe Nybegynder
13. marts 2002 - 12:15 #26
Tino>>Ikke meningen det skulle være forvirrende. Måske skulle han bare bruge din metode :-))
Avatar billede tyler_durden Nybegynder
13. marts 2002 - 12:16 #27
Tino's løsning virkede... det var faktisk meget nemt!
Avatar billede spe Nybegynder
13. marts 2002 - 12:17 #28
Hvis du bruger eksport metoden laver Photshop selv path-en og gemmer den som Clipping Path
Avatar billede spe Nybegynder
13. marts 2002 - 12:19 #29
:-) Tak.
Avatar billede Himbear Nybegynder
13. marts 2002 - 12:29 #30
Tak for point!
Avatar billede tyler_durden Nybegynder
13. marts 2002 - 12:31 #31
Np