Avatar billede cookie1000 Nybegynder
12. marts 2002 - 09:08 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Group Police, Rettigeheder

Jeg står og har et problem, jeg skal lave sikker på en del computer på en skole, der er ca. 150-200 elever, men de skal ikke kunne at ændre i opsætningen, hvordan gør jeg, jeg ved jeg kan bruge Police, men når jeg logger ind sker der ikke noget, jeg køre med Windows2000 Server og klinterne er Win98, hvordan gør jeg
Avatar billede bundgaard Nybegynder
12. marts 2002 - 09:11 #1
sejt..du har fået til opgave at lave sikkerhed på en skole, men du ved ikke hvordan man gør :D
Avatar billede Chewie Novice
12. marts 2002 - 09:19 #2
bundgaard>> ja og nu har han brug for noget hjælp ....... ikke dine kommentar
Avatar billede canker Nybegynder
12. marts 2002 - 09:27 #3
du kan ikke bruge gpo'er (group policy object's) mod win98 klienter, de kan ikke forstå dem(selv nt-klienter kan ikke).
Du skal bruge poledit (\systemroot\winnt\poledit.exe - det laver gamle policies som du kan bruge, du skal kører programmet lokalt på en 98 klient, og derrfter lægge filen på dc'eren. Normalt skal policies lægges i sysvol-sharet(win2000), men jeg mener at de gamle skal ligge i netlogon-sharet.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
12. marts 2002 - 09:29 #4
Desværre kan de fleste group policies ikke tvinges ned over Win98 klienter. Med win98 kan de fleste omgåes ganske simpelt. Du får ikke en rimelig sikkerhedsimplementering uden at bruge win2K (eller XP) på klienterne.

Til en start, vil jeg anbefale dig grundigt at gennemlæse Sveins udmærkede sider om emnet på http://www.svein.dk/Windows2000/GroupPolicy/toc_group_policy.htm

Hernæst vil jeg anbefale dig at købe en god bog. Jeg har selv haft stor glæde af denne: http://www.oreilly.com/catalog/win2000ads/

Som nævnt er der en del forbehold når klienterne kører Win98. Læs mere herom på http://www.faughnan.com/policies.html

Sikkerhed er ikke noget man BARE implementerer. Det er vigtigt man har et solidt grundlæggende kendskab til Group Policies og sikkerhed generelt, inden man overhovedet kaster sig ud i det.

NanoQ
Avatar billede NanoQ Nybegynder
12. marts 2002 - 09:30 #5
canker, man KAN bruge GP'er på Win98... dog med svære begrænsninger :)
Avatar billede jakeman Nybegynder
12. marts 2002 - 09:37 #6
Brug evt. www.regedit.com + lav nogle scripts som kører når pc'en starter op!
Avatar billede jakeman Nybegynder
12. marts 2002 - 09:37 #7
Altså scripts med disse reg. kommandoer indsat...
Avatar billede canker Nybegynder
12. marts 2002 - 09:44 #8
ja men hvorfor ikke bruge et værktøj som er lavet til det samme poledit.exe!!!!!!!!!!!!!!!
Avatar billede canker Nybegynder
12. marts 2002 - 10:10 #9
Og man kan ikke bruge win2k-gpo på 98-klienter
Avatar billede canker Nybegynder
12. marts 2002 - 11:02 #10
>nanoq

"Group Policy i Windows 2000 gælder kun for Windows 2000 klienter!!
Poledit er til for at lave policies i Windows 9x og Windows NT og de policies kan fortsat bruges i Windows 2000 for Win9x og WinNT klienter. Men de policies, Win9x =config.pol og WinNT=ntconfig.pol skal laves på Win9x hhv. WinNT klienter. .pol filerne skal så kopieres hen til Netlogon sharet i Windows 2000 server og så vil alle Win9x og WinNT klienter få sine policies.
"
Dette skriver han i det link du selv har rådet til at man skal læse:
http://www.svein.dk/Windows2000/GroupPolicy/toc_group_policy.htm

så hvorfor siger du at win2k gpo virker???????hmm
Avatar billede cookie1000 Nybegynder
12. marts 2002 - 19:24 #11
Jeg ved godt hvordan man laver en det, men jeg kan ikke få det hen på win98 maskinerne.
Avatar billede grinderslev Praktikant
12. marts 2002 - 21:27 #12
Den gemmes i mappen \\servernavn\netlogon med navnet Ntcofig.pol eller config.pol dette afhænger af om der er tale om en NT workstation eller en Win95/98 maskine.
Avatar billede cookie1000 Nybegynder
13. marts 2002 - 08:07 #13
Ja, det ved jeg godt, men hvordan får jeg mine 98 klienter til at hente dem
Avatar billede canker Nybegynder
13. marts 2002 - 09:07 #14
Når de ligger i netlogon bliver de selv hentet af 98-klienterne når de bliver valideret på dc. (jeg går ud fra at de logger på et domæne)!
andet er det ikke!!
Avatar billede cookie1000 Nybegynder
14. marts 2002 - 08:59 #15
ja, de logger ind på domænet, men der sker ikke noget
Avatar billede grinderslev Praktikant
14. marts 2002 - 23:01 #16
Hedder filerne det de skal???
Avatar billede cookie1000 Nybegynder
18. marts 2002 - 12:20 #17
jeg de hedder config.pol
Avatar billede cookie1000 Nybegynder
18. marts 2002 - 12:20 #18
ja, skulle der stå
Avatar billede cookie1000 Nybegynder
22. marts 2002 - 10:45 #19
Lukket, virker ikke