Avatar billede zae Nybegynder
11. marts 2002 - 18:17 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

Hvorfor skal IDE kabler sidde sådan ???

Hvis man har en brander, en dvd og en harddisk plejer man at sige at der skal gå et kabel fra bundkoret til harddisken og branderen.

Og et andet kun til dvden.

Men hvorfor er det ikke godt at sætte en brander og en dvd/cdrom på et ide kabel ???
Avatar billede nonick Nybegynder
11. marts 2002 - 18:27 #1
Deter bedst at sætte hardisk og brænder på samme, fordi de så har nemmere ved at kommunikere
Avatar billede zae Nybegynder
11. marts 2002 - 18:28 #2
Er der en der kan uddybe det lidt...???
Avatar billede wosylus Nybegynder
11. marts 2002 - 18:30 #3
Hvis man gør det vil der opstå komplikationer når du vil lave direct CD copy, idet der højst sandsynligt vil opstå Buffer Underrun. Dog synes jeg heller ikke, at du skal sætte brænderen og hd'en sammen, idet hd'en som regel kan køre hurtigere end cd-rom-drevet. Og begge enheder skal køre samme hastighed hvilket vil betyde, at din hd vil komme til at køre langsommere end den egentligt kan
Avatar billede nonick Nybegynder
11. marts 2002 - 18:31 #4
Hvordan uddybe. Det er klart at de har nemmere ved at kommunikere, når de sidder tættere på hinanden. Hvis brænderen og hd´en havde sat på forskellige IDE, var der meget længere mellem dem...

Klart nok
Avatar billede wosylus Nybegynder
11. marts 2002 - 18:31 #5
Jeg forudsætter dog, at hd'en er af rimeligt ny oprindelse.
Avatar billede nonick Nybegynder
11. marts 2002 - 18:32 #6
Du kan heller ikke bruge "On The fly" kopiering, hvis de sidder på forskellige IDE. Jo, du kan godt, men der vil opstå Buffer Underrun for det meste
Avatar billede wosylus Nybegynder
11. marts 2002 - 18:34 #7
Det er da netop når de sidder på det samme IDE-kabel, at man ikke kan bruge "On the fly"....
Avatar billede fangel Nybegynder
11. marts 2002 - 18:50 #8
wosylus => skal vi væde, jeg har en brænder (12X) og et CDrom (52X) på samme kabel, og det virker fint, jeg kan brænde med 12X uden at der sker noget som helst... så det passer hvis ikke helt...

Dea_PG
Avatar billede fangel Nybegynder
11. marts 2002 - 18:51 #9
og det er "on the fly"
Avatar billede wosylus Nybegynder
11. marts 2002 - 18:59 #10
Okay. Så må jeg have misforstået. Jeg beklager. Men jeg synes nu også stadig, at det er en dårlig ide at sætte ét af drevene sammen med hd'en, idet det UDEN tvivl vil gøre hd'en mere sløv. Dét er jeg i hvert fald sikker på.
Avatar billede fangel Nybegynder
11. marts 2002 - 19:02 #11
ja, sæt harddiske på sit kabel, og cdrom og lignene på det andet kabel...
Avatar billede wosylus Nybegynder
11. marts 2002 - 20:31 #12
dea_pg => Vi kan forresten også godt vædde om, om Nero direkte fraråder, at man har koblet begge drev på samme IDE kabel, idet dette kan forårsage Buffer Underrun. Derimod anbefaler Nero, at man har drevene på hver sit IDE-kabel!
Avatar billede nonick Nybegynder
11. marts 2002 - 20:33 #13
Dea Pg... Jeg har også haft det som dig og jeg kunne også brænde med OTF, men jeg fik en advarsel hver gang!

Det går også en smule langsommere med CD ROM og brænder på samme
Avatar billede fangel Nybegynder
12. marts 2002 - 13:21 #14
advarsler er ikke fordi den ikke kan, bare forbi den fraråder, men man kan godt...
Avatar billede wosylus Nybegynder
12. marts 2002 - 20:08 #15
Ja, men hvis det tilrådes, at man bruger to forskellige IDE-busser, når man vil brænde direkte over, så må det jo også betyde, at det jeg sagde tidligere ikke var noget vrøvl......
Avatar billede fangel Nybegynder
13. marts 2002 - 15:40 #16
måske ikke noget vås, men man KAN, det var det jeg sagde...