Avatar billede -benne- Nybegynder
11. marts 2002 - 14:10 Der er 15 kommentarer og
4 løsninger

Kan ideen bruges?

Der var engang et sted på nettet, hvor man kunne tilmelde sig en service og få den til at chekke ens servere med et specielt mellemrum og hvis der var en nedetid, så ville man få besked over e-mail og/eller sms...

Denne service lukkede, og jeg ved ikke om der er dukket flere op pt., men er der brug for sådan en gratis-service? Eller er "konkurrencen" for stor?
Avatar billede Søren Bech Morsing Praktikant
11. marts 2002 - 14:12 #1
www.unialert.com
- danske firma der står bag
Avatar billede -benne- Nybegynder
11. marts 2002 - 14:14 #2
sbk: Hmm... Men det er en betalingsservice...
Jeg tænkte mere på at starte en gratis-service...
Avatar billede Søren Bech Morsing Praktikant
11. marts 2002 - 14:15 #3
men ja... jeg tror servicen kunne sælges, der er jo flere og flere virksomheder der selv prøver at hoste deres løsning.. og buhmmm fredag efter brager det hele ned og det opdager man først mandag morgen, når sekretæren ikke kan hente post
Avatar billede Søren Bech Morsing Praktikant
11. marts 2002 - 14:16 #4
lav du det bare gratis.. men det skal godt nok være stabilt for jeg gider bruge det. Demoadgangen til unialert har kun fanget 1 ud af 3 nedbrud jeg har haft.. og det er ikke den bedste reklame
Avatar billede ztyxx Nybegynder
11. marts 2002 - 14:16 #5
hehe, freepaq ville være en stor kunde, de går altid ned fredag aften
Avatar billede -benne- Nybegynder
11. marts 2002 - 14:18 #6
sbk: Det er mere som et personligt projekt for at lave noget, men det skulle gerne være andre end mig der fik glæde af mit projekt, og dette var bare den første ide der faldt mig ind...
Avatar billede -benne- Nybegynder
11. marts 2002 - 14:18 #7
ztyxx: Hehe - jeg har en teori om, at de slukker deres servere når de lukker hver dag, fordi deres admins ikke har den store teknologiske indsigt ;P
Avatar billede -benne- Nybegynder
11. marts 2002 - 14:19 #8
Måske skulle der være et filter der chekker op med DK-whois og sætter alle domæner hosted af FreePaq i en gruppe, hvor man bare får en nedbrudsSMS pr. defination...
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
11. marts 2002 - 14:19 #9
Som en kontrolfunktion overfor ens leverandør ser jeg, at idéen har muligheder. D.v.s. den må være helt frigjort fra samarbejde med hostingfirmaer og alene prioriterer brugers behov for øjeblikkelig information pr. epost, fax og sms.

Hvis det på nogen måde kan kombineres med en eller anden form for diagnostik af hvad der er galt, vil den (efter min mening) fordoble sin værdi.
Avatar billede -benne- Nybegynder
11. marts 2002 - 14:22 #10
tony: Dvs. (for på fynbo-sprog), at der skal være en slags nede-statistik?
Avatar billede -fiskeren- Nybegynder
11. marts 2002 - 14:23 #11
Dette er jo en temmelig god ide.. man kunne evt. muligvis lave en ping med f.eks. 60mins mellemrum og pinge forskellige ip'er som f.eks. Mail, Web el FTP server. Og derved smække dette i en log. og hvis ping failed så lave en mail/sms sender til..!
Avatar billede -benne- Nybegynder
11. marts 2002 - 14:23 #12
Udover at tjekke for f.eks. ping-timeout (en timeout brugeren selv sætter, mht. langsomme servere), hvad kan man så ellers chekke for?
Avatar billede -benne- Nybegynder
11. marts 2002 - 14:28 #13
Den skal vel også kunne tjekker forskellige porte ved enten at connecte via TCP og tjekke for timeout, men også ha' en database med UDP-svar, således den kan sende en UDP-pakke og chekke om det korreste svar kommer retur, og stadig chekke for timeout på svaret...?
Avatar billede cblayout Nybegynder
11. marts 2002 - 22:57 #14
Interseer.com leverer denne fortrinlige service - ganske gratis og sender en månedlig mail med statestikken. De tilmeldte sider bliver kaldt én gang i timen. Servicen kan varm anbefales.
Avatar billede cblayout Nybegynder
11. marts 2002 - 22:59 #15
Undskyld. Det hedder www.internetseer.com og IKKE Interseer.com - det var en tyrkflejl.
Avatar billede -benne- Nybegynder
11. marts 2002 - 23:22 #16
Den ser helt fin ud, men tjekker den kun webservere?
Avatar billede cblayout Nybegynder
11. marts 2002 - 23:29 #17
Ja, det går jeg da ud fra - var det ikke det servicen skulle ? Måske kan man betale sig fra yderligere - check selv efter. Men det den skal, gør den upåklageligt. Har brugt den mindst et par år til flere domæner.
Avatar billede professoren Nybegynder
15. marts 2002 - 11:16 #18
Der er flere services af denne art som stadig er gratis: check din
IP, check din homepage, finde fejl i HTML kode, finde fejl i links, osv.  Hvad er det du vil tjekke og hvad er det du vil overvåge??
Avatar billede -benne- Nybegynder
15. marts 2002 - 11:22 #19
En service der holder øje med ens servere - det kan bare være en maskine, eller der kan være flere services der er på den pågældende server - opstår der problemer med serveren, eller en services, får administratoren en sms