Avatar billede hvelplund Nybegynder
11. marts 2002 - 13:33 Der er 14 kommentarer

Netværk mellem 2 pc'er

Jeg har 2 pc'er stående hvor imellem jeg gerne vil have lavet et netværk. Den ene kører Windows XP og den anden Windows 2000. For øjeblikket er de begge 2 koblet på en hub som er koblet på et kabelmodem på nettet så begge 2 kører fint internet. Nu vil jeg gerne have lavet nogle shares mellem diss computere, hvordan gør jeg nemmest dette? Begge computere har hvert et patchkabel som de er forbundet til en hub med. Kan det på denne måde være muligt at få lavet et share mellem dem eller hvordan skal jeg gøre dette???
Mvh.
Hvelplund
Avatar billede moreless Nybegynder
11. marts 2002 - 13:39 #1
Det burde da virke? har du installeret "NWLink IPX/SPX/NetBIOS Compatible Transprt Protocol" på dem begge?
Avatar billede moreless Nybegynder
11. marts 2002 - 13:40 #2
..og "NWLink NetBIOS"..
Avatar billede fastwrite Nybegynder
11. marts 2002 - 13:42 #3
Har du delt dine mapper på fx windows XP? Gå i en KØR eller RUN og skriv system.msc (mener jeg det er), eller Windows mangagement, og sæt dine delte drev til GUEST account, så de andre på netværket har adgang uden adgangskode. (dette gælder på XP'en)
Avatar billede fastwrite Nybegynder
11. marts 2002 - 13:43 #4
IPX/SPX er vel nærmere hvis man spiller over netværk og kræver link via denne?
Avatar billede moreless Nybegynder
11. marts 2002 - 13:44 #5
Nah, mit netværk virker ikke uden IPX/SPX :)
Avatar billede jones_net Nybegynder
11. marts 2002 - 14:17 #6
Hvilke IP adresser bruger du? Og hvilke subnetmasks?
Hvis de ikke står rigtigt, kan dine maskiner ikke se hinanden...

Når du har fundet dine IP adresser, så prøv at pinge lidt frem og tilbage, for at finde ud af, om de kan se hinanden. Når de kan se hinanden, kan du gå videre:-)

Del dine drev, og du skulle nu kunne kigge gennem dit netværk:-)

Skriv evt. lidt mere om dit netværk, for der kan desværre være en masse små detaljer, som lige skal rettes, og vupti, så virker det:-)

/J
Avatar billede boner Nybegynder
11. marts 2002 - 22:23 #7
din ip-adresse skal stå på automatisk ellers kan du ikke komme på nettet mere
Avatar billede boner Nybegynder
11. marts 2002 - 22:24 #8
kan du slet ikke se den anden computer under andre computere??
Avatar billede boner Nybegynder
11. marts 2002 - 22:28 #9
du skal kun bruge tcp-ip produkolen for at få et netværk til at køre
Avatar billede boner Nybegynder
11. marts 2002 - 22:28 #10
der kan tit være problemer med port 5 i en hub/switsh
Avatar billede becko Nybegynder
11. marts 2002 - 23:07 #11
Du har dit netværk ingen probs der, tjek om begge pc er i samme workgroup/arbejdsgruppe og har et unikt maskinnavn, herefter vælg run/kør og skriv \\maskinnavn\c$  c$ er det administrative share c drevet på en nt boks, altså du skal bruge samme admin brugernavn og adangskode.
PS. brug TCPIP protokollen den er standard for w2 og xp, ipx/spx er novell/spille? protokol
Avatar billede jones_net Nybegynder
12. marts 2002 - 08:40 #12
boner>> Det er nu ikke altid at ens IP adresse skal stå til automatisk... Det netkort med internetopsætning, skal sættes op, som der står i de papirer som man har fet fra ens internetudbyder.

hvelplund>> Hvilken internetudbyder har du - er det med statiske eller dynamiske ip adresser?

/J
Avatar billede sanded_shadow Nybegynder
13. marts 2002 - 10:20 #13
Skal du ikke bare patche computerne sammen med patchkablet og derefter evt. tildele ip adresser!! skulle jeg nu nok mene! et patch kabel er jo det som i bruge til at connecte directe uden hub og switch!
Avatar billede jones_net Nybegynder
13. marts 2002 - 11:27 #14
Jeg synes sq ikke det er så let at komme videre, hvis ikke hvelplund kommer med nogle af de oplysninger som han/hun bliver spurgt efter...

Der er jo snart svar til alt ang. netværk...

/J