Avatar billede kristian Nybegynder
11. marts 2002 - 13:07 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Blæserstøj

Jeg har sammenstykket en ny computer – blandt andet med en ThermalTake Volcano 6 Cu-blæser og køler (model A1139). Ifølge producenten afgiver den 31 dB. Jeg blev overrasket over, hvor højt det egentlig er – specielt når jeg tænker på, at plusmodellen (storebroderen) afgiver 39 dB, hvilket er mere end dobbelt så højt.

1. Er 31 dB bare rimelig højt, eller tror I, der er noget galt med blæserens lejer?

2. Hvis lydniveauet er normalt, hvilke muligheder har jeg så for at udskifte blæseren uden at hive heatsinken af?
Avatar billede nonick Nybegynder
11. marts 2002 - 13:13 #1
er 39 dB det dobbelte af 31 dB?? LOL
Avatar billede nonick Nybegynder
11. marts 2002 - 13:15 #2
Men 31 dB er ikke særlig meget. Det er som folk det hvisker.

Hvis du taler med normal stemme er du på 60-65 dB
Avatar billede kristian Nybegynder
11. marts 2002 - 13:20 #3
Nu er jeg ikke ekspert, men hvis ikke jeg husker meget galt, så er dB-skalaen logaritmisk. Det vil sige en forøgelse på seks dB svarer til en fordobling af lydstyrken.
Under alle omstændigheder: Bør en 31-dB-blæser tydeligt kunne høres gennem et kabinet?
Avatar billede cwd Nybegynder
11. marts 2002 - 13:22 #4
Ja fordi  måling i DB logaritmisk
Avatar billede groggy Nybegynder
11. marts 2002 - 13:25 #5
Jep. Man siger at en støjforøgning på 6-10 DB bliver opfattet som en fordobling af støjen.

kristian >> Nu kender jeg ikke så meget til den køler specifikt. Men du kan jo evt. lave 6 volts trikket på den. Så er jeg temmelig sikker på at du stort set ikke vil kunne høre den. Jeg har selv gjort det samme med min Taisol køler.
Avatar billede kristian Nybegynder
11. marts 2002 - 13:30 #6
Det vil sige, jeg halverer spændingen. Hvordan gør jeg det, og hvordan sikrer jeg mig, at min Athlon 1700 XP ikke pludselig futter af?
Avatar billede groggy Nybegynder
11. marts 2002 - 13:39 #7
Sorry. Det hedder 7 volt ikke 6 volt.

Nu ved jeg ikke om den blæser er forbundet med et trepinsstik til motherboardet. Men det er den sandsynligvis.

Og hvordan man gør. Tjae. Hvis du ikke selv vil igang med noget "klippe klister" af ledninger kan du købe sådan et kabel her: http://www.studiedata.dk/product.asp?product=115&page=1

Det kan man da vist ikke ligefrem kalde dyrt.
Avatar billede kristian Nybegynder
11. marts 2002 - 13:45 #8
Det lyder som løsningen for mig - tak for hjælpen. Lige til sidst: Hvordan er temperaturen på din CPU efter dette trick?
Avatar billede groggy Nybegynder
11. marts 2002 - 13:55 #9
Den ligger på ca. 61 grader med åbent kabinet og ved full load. Dertil skal det lige siges at det er en AMD 1333 mhz og køleren er en Taisol der faktisk kun er beregnet til højst 1200 mhz. Og ved nærmere eftertanke tror jeg faktisk kun min cpu køler kører ved 5 volt. Mener vist det var 5 volts kablet jeg købte.

Så din burde ligge på en lavere temperatur end min.
Avatar billede kristian Nybegynder
11. marts 2002 - 13:59 #10
Tak for det!
Avatar billede groggy Nybegynder
11. marts 2002 - 14:18 #11
Det var så lidt... Takker for points... :)