Avatar billede jpi Mester
10. marts 2002 - 17:46 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Compuer starter ikke op

Jeg har opgraderet computer med nyt bundkort og processor. Computeren starter, men der kommer intet frem på skærmen.
Efter et par sekunder kommer der det lang bip efterfulgt af to korte. Efter endnu 2 sekunder begynder den at bippe hele tiden, og man skal slukke på strømforsyningen for at få den stoppet.

Jeg har fjernet alt undtagen ram og processor. Den bipper også selvom jeg har fjernet grafikkortet.

Er der nogen der ved hvad der kan være galt evt. hvad de forskellige bip-lyde betyder ?

Avatar billede jefa Nybegynder
10. marts 2002 - 17:47 #1
Se om dit grafikkort sidder ordentligt.
Avatar billede riversen Nybegynder
10. marts 2002 - 17:49 #2
måske er dine RAM defekte eller er ikke sat ordentligt i.
Avatar billede ztyxx Nybegynder
10. marts 2002 - 17:50 #3
prøv at pille dine ram ud, se om der skulle være kommet belægninger på, de kan fjernes med et viskelæder, du kan evt forsigtigt støvsuge soklen til ram´ene inden du sætter dem i igen, måske det kan hjælpe??
Avatar billede retaxes Nybegynder
10. marts 2002 - 17:56 #4
har du sat den CPU rigtigt på plads, den skal vende rigtigt og kørter blæseren til CPU?

Ellers skal du være opmærksom på at bundkortet ikke kortslutter til kabinettet, fjern evt. metalskruer der holde bundkortet på palds og erstat dem med nylon afstandsstykker.
Avatar billede spx Nybegynder
10. marts 2002 - 17:56 #5
Ifølge min store computerbog og min erfaring er et langt bip efterfulgt af 2 korte bip noget med grafikkortet! de vedvarende bip tyder på noget med strømforsyningen! Og forøvrigt..hvis der er noget galt med grafikkortet hjælper det jo ikke det store at tage det ud før du starter op da computeren så vil brokke sig over at der ikke er noget grafikkort i..! :)
Avatar billede retaxes Nybegynder
10. marts 2002 - 17:56 #6
kørter=kører even
Avatar billede riversen Nybegynder
10. marts 2002 - 17:59 #7
spx: korrekt :-)

http://www.pchell.com/hardware/beepcodes.shtml

der står også noget om det lange bip.
Avatar billede jpi Mester
11. marts 2002 - 10:45 #8
Jeg har prøvat at køre det uden at den sider i kabilettet, så der er ikke nogen kortslutning den vej. Jeg har forsøgt 2 forskellige AGP og et PCI grafikkort uden resultat. Grafikkortene virker på andre PC'er.
KMit eneste bud er at bundkortet før har kørt med SDRAM PC 133 og de RAM jeg bruger nu er PC100 (og de virker på en anden PC) Kan det have en indflydelse ?
Avatar billede ztyxx Nybegynder
11. marts 2002 - 10:47 #9
det kan det, da de er langsommere end PC 133
Avatar billede jhol00 Nybegynder
11. marts 2002 - 10:48 #10
Ja det har en temmelig stor indflydelse!

Hvis ikke du har indstillet timingen i BIOS korrekt, og hvis der ikke er autodetect af RAM i BIOS, tror compen stadig at der er tale om PC133. Noget PC100 kan følge med til PC133 specs, men det lyder ikke som om dine kan!
Avatar billede jpi Mester
12. marts 2002 - 22:12 #11
Tak for hjælpen til alle sammen !

/jpi
Avatar billede retaxes Nybegynder
12. marts 2002 - 22:22 #12
velbekomme ;o)
Avatar billede spx Nybegynder
17. marts 2002 - 19:10 #13
jpi >

virker det nu? ellers kunne d godt tyde på at din strømforsyning, som det jo tyder på at der er noget galt med, har givet dit motherboard et stød og eventuelt drænet dit bios batteri. Hvis dit motherboard har fået stød, så er det også højst sandsynligt at de diverse busser og lignende er gået i stykker..!
Avatar billede jpi Mester
22. marts 2002 - 16:53 #14
Ja, det virker fint nu. Med noget andet RAM så virkede det. Men om det kun var det er jo ikke til at vide, men det virker og jeg er glad ;-)

/jpi