Avatar billede rapp Nybegynder
02. juni 2000 - 14:34 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Faktura

Hi!

Jeg har udformet en faktura i Filemaker og ønsker nu at kunne oprette ny faktura fra en adresseliste (Filemaker)...
Den skal virke sådan, at når kunden er fundet klikker man opret faktura og fakturadok. åbnes med Firmanavn, adr. o.s.v
udfyldt...
- samt nyt fakturanr.

Men hvordan...
Avatar billede warnich Nybegynder
12. juni 2000 - 22:09 #1
Du laver en relation mellem et kundeID-felt i din kundebase og et kundeIDFrel-felt i din fakturabase. I din kundebase kan du lave en portal med denne relation, der viser fakturaer tilknyttet kunden.
Så indstiller du portalen, så der kan oprettes nye fakturaer fra kundebasen. I praksis vil det være sådan, at når du udfylder den næste tomme linie i portalen, vil der blive oprettet et relateret kort i fakturabasen. Dette kort skal naturligvis have et unikt ID til fakturanummer.
Avatar billede shekwan Nybegynder
04. juli 2000 - 17:39 #2
Prøv at kig i de medfølgende eksempler. Der er talrige eksempler på netop det du ønsker
Avatar billede soholm Nybegynder
17. august 2000 - 18:41 #3
Når du er nået så langt som til forstå relationerne, så er der en ting, du skal være opmærksom på: Det er fint at have et adresse-ID-nr. knyttet til hver faktura, men sørg for at adresse-felterne på fakturaen IKKE hentes dynamisk fra adresselisten. Måden at hente det på, at bruge den gamle opslagsfunktion i FileMaker. Men byg opslaget på Adresse-ID-feltet, og lad fx Gade-feltet i fakturaer hente sin data fra Gade-feltet i adresse-arkivet, og men således at gadenavnet ikke ændres, hvis du 2 måneder senere ændrer adressen på den pågældendes adresse.
Håber ikke, jeg er for uklar. Ellers er du velkommen til at brokke dig her.
Avatar billede bassebisse Nybegynder
13. oktober 2000 - 14:48 #4
Hvis du mangler hjælp i praksis kan jeg lynhurtigt vise dig - hvordan du relaterer felter og filer på en rationel og praktisk måde. Kontakt mig hvis du vil have hurtig respons.
Avatar billede rapp Nybegynder
17. januar 2001 - 10:07 #5
Lukket, sorry!