Avatar billede goulduck Nybegynder
15. juni 1999 - 10:49 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Nul-stilling af Skærnstørrelse / farve antal

Hver gang jeg gensater min computer, bliver min skærm-størrelse sat til 640 * 480 og farverne til 256 farver.
Dette vil jeg gerne være fri for, så derfor ville jeg være meget glad, hvis der er nogen som kender dette problem, og hvis der er nogen som har en løsning. En løsning som jeg helst ville være fri for er "Installer Windows igen".
Jeg skulle ikke mene at jeg har installeret nogle programmer som kan lave sådan en fejl.

Information:
Computer: IBM 300 GL
Windows 98 UK, med alle de opdateringer som der på Windows Update.
Cirrus Logic 5446 PCI Skærmkort, som er indbygget på bundkortet.
Gammel IBM skærm. Har prøvet med en meget ny IBM skærm.
Avatar billede killer.dk Nybegynder
15. juni 1999 - 11:08 #1
hvilken model er det af IBM du har ??
du kan download den sidste driver fra ibm hjemme side
http://www.pc.ibm.com/support?page=brand&brand=IBM+PC%7CPC+300GL

det er ofte den driver fejl men den kan også godt være realteret til en hardware fejl jeg har haft samme problem selv hvor vi måtte skifte pcér ud

Med venlig hilsen

Mikel
Avatar billede joker73arb Nybegynder
15. juni 1999 - 11:15 #2
Det kan nu også være en konflikt imellem dit Cirrus kort og et udefineret PCI adapter. Hvis du højre klikker på My Computer, og går ned i properties, så vil du se på faneblad nummer 2, en lille liste over hvilke enheder der er inde i den PC. læg mærke til om der evt. er to grafikkort.
Avatar billede goulduck Nybegynder
15. juni 1999 - 11:50 #3
Efter at have "opgraderet" til den "nye" driver (Microsoft driveren var over 1 år nyere), kunne jeg slet ikke sætte skærmen op i noget højere.... ÆV
Avatar billede goulduck Nybegynder
15. juni 1999 - 11:52 #4
Jeg har ikke tilføjet/fjernet noget hardware i længere tid. Og jeg har chekket om der skulle være nogle ting der var to af i Enhedhåndtering, eller andre ting, som ikke var som det skulle.
Avatar billede killer.dk Nybegynder
15. juni 1999 - 11:55 #5
Hvilken Monitor bruger du ???
Avatar billede mark Nybegynder
15. juni 1999 - 12:43 #6
Jeg ved du ikke er meget for det, men brug dog løsningen der (næsten) altid virker: Geninstaller Windoze!
btw: Har du prøvet at bruge et "almindelig" skærmkort? Hvis problemet da stadig er det samme, så er det nok en software-fejl :-)
Avatar billede hobbez Nybegynder
15. juni 1999 - 17:27 #7
Jeg sidder selv ved et par maskienr i IBM's 300 serie på arbejdet, og har oplevet tilsvarende problemer og fandt følgende løsning:

I BIOS er der en indstilling der fortæller IBM-maskinen at den skal redetecte den tilsluttede skærm for hver gang man booter. Af p.t. ukendte årsager betød det at BIOS ikke kunde finde ud af skærmen når det var en G50 (tror jeg det var).
Løsningen: Indstil BIOS så maskinen IKKE forsøger at 'genkende' skærmen for hver boot.
Kan du bruge det?
Avatar billede goulduck Nybegynder
15. juni 1999 - 17:51 #8
Hobbez:
Det passer meget godt... Men jeg skal lige på arbejde igen, før at jeg kan teste det. Har egenlig harft et lign. problem, bare hvor skærmen ikke kunne klare at køre Windows....

Men i morgen, så......
Avatar billede gremlin Nybegynder
15. juni 1999 - 20:38 #9
held og lykke med det....det lyder som om Hobbez har ret.. :)
Avatar billede goulduck Nybegynder
16. juni 1999 - 07:47 #10
Hobbez svar var løsningen... jeg var bare så heldig at min skærm var understøttet af BIOS'en, så hvis du lige vil svare, så han kun få sine point.

TAK
Avatar billede goulduck Nybegynder
16. juni 1999 - 07:48 #11
"... så hvis du lige vil svare, så han kunne få sine point...." Er det bare mig som er morgen-træt, eller er der noget galt med den sætning??
Avatar billede hobbez Nybegynder
18. juni 1999 - 14:12 #12
Øøøh, jamen så laver jeg et svar så jeg kan få mine første (ikke automatisk tildelte) point :o)
Avatar billede goulduck Nybegynder
19. juni 1999 - 10:11 #13
Her er de... vær nu glad !!