Avatar billede zc Nybegynder
08. marts 2002 - 17:34 Der er 21 kommentarer og
3 løsninger

Install af win98: Ugyldig Truetype-skrifttype fundet

Hejsa

Jeg er ved at sætte en maxtor D740X (6L020L1) 20gb disk på et Asus TX97-L bundkort. Det skulle fungere i følge asus's tyske techinfo, som siger at bundkortet med den nyeste bios, skulle kunne klare 32gb.

anyway, disken bliver også detectet fint og kan partitioneres, men når jeg kommer til install af Win98 (min søsters maskine), så opstår problemerne.

På et random tidspunkt under installtionen får jeg følgende fejl.

<fejl>
Ugyldig Truetype-skrifttype fundet
Et program som brugte en Truetype-skrifttype, som forårsagede en fejl i windows.
Afslut alle programmer og genstart windows.
(knap = luk)
</fejl>

Det kan ske i sekundet efter jeg har trykket "næste" første gang i installationen eller først efter f.eks. 80% install.. (total random).

Jeg kan også få en anden fejl som kan være forskellig fra gang til gang, denne fejl opstår ikke så tit.

<eks. på fejl2>
SUWin caused a General Protection Fault in module kernl386.exe at 0001:0001
</eks. på fejl2>

Hvad kan dette værre???

Jeg har forsøgt alt synes jeg. Konfiguret bios på 117 måder, forsøgt flere forskellige win98 cd'ere, 2 forskellige cdrom drev osv.

Håber på hjælp :)
Avatar billede jakeman Nybegynder
08. marts 2002 - 18:05 #1
har du haft prøvet på at installere windows 2000 FØR du besluttede at installerer win98?
Avatar billede zc Nybegynder
08. marts 2002 - 18:14 #2
har jeg godtnok ikke, men det var ikke et problem med den gamle 4gb disk der sad i maskinen.

Jeg er ved at forsøge at installere win98 på den nye 20gb disk, men i en anden computer, for at konstatere om det er disken der f..ker mig.

Vil prøve win2k bagefter hvis disken fungere der.
Avatar billede halifax Nybegynder
08. marts 2002 - 18:23 #3
Installerer du 98 efter boot fra en 98 Bootdiskette? Eller booter du fra cd-rom.
Fejlen med truetype opstår når/hvis skærm eller keyboard ikke kan fortolke de skrifttyper, som bruges under installationen - efter hvad jeg kan huske fra et gl. udmærket svar her opå E.dk
dvs hvis du bruger en bootdiskette skal den indlæse driver til tastatur (keybrd.com og keyboard.sys) fra config.sys samt en rigtig codepage fil. På samme vis skal den indeholde display.sys con=(ega,,1)
Har du mulighed for at prøve med en anden 98 bootdisk? Ellers kan en hentes fra www.bootdisk.com
Avatar billede zc Nybegynder
08. marts 2002 - 20:35 #4
Disken fungerede fint på mit andet system (Asus P2b MB).

Jeg har forsøgt at installere win2000 nu og den laver også fejl, ikke helt den sammen, men kunne godt tydes som det der svarer til den jeg får i win98.

Prøver med anden bootdisk fra www.bootdisk.com nu
Avatar billede moldrup Nybegynder
08. marts 2002 - 23:15 #5
Hvis jeg var dig, ville jeg anskaffe et overlay til at styre hd.
Her skal du bruge MaxBlast, som er gratis for Maxtor brugere:
http://www.maxtor.com/SoftwareDownload/default.htm

Dette skulle afhjælpe problemet, hvis det er din BIOS der er problemet!
Avatar billede moldrup Nybegynder
08. marts 2002 - 23:16 #6
Der kan du også finde programmer der tester om den er gal med dit bunkort og den størrelse hd.
Avatar billede jefa Nybegynder
08. marts 2002 - 23:24 #7
Avatar billede jefa Nybegynder
08. marts 2002 - 23:25 #8
CAUSE
This behavior can occur when any of the following conditions exist:

There are incorrect basic input/output system (BIOS) settings for a built-in peripheral device on your motherboard (for example, cache settings, CPU timing, hard disks, and so on).

Your computer has bad or mismatched random access memory (RAM) or cache (for example, if you are using EDO and non-EDO RAM, or you are using different RAM speeds).

The motherboard in your computer is not working properly.

RESOLUTION
To work around this behavior, try to slow down your computer by changing the BIOS settings. For information about how to change these settings, consult the documentation that came with your computer or contact the hardware manufacturer.

WARNING : If you change the BIOS settings for your computer incorrectly, serious problems can occur.

NOTE : Make the following changes, one at a time. After each change, save the setting, quit the BIOS, and then try to run Setup. If one step does not resolve the problem, try the next step, and so on.

Modify the bus mastering setting.

Modify the externalor internal cache setting.

Modify your RAM setting.

Modify other settings that are specific to your BIOS and that contribute to the speed at which your computer runs.

Disable the Level 1 and Level 2 cache from the BIOS Setup tool for the duration of Setup.

Disable the Ultra DMA setting (if applicable) for the hard disk or CD-ROM drive. For information about how to change these settings, consult the documentation that is included with your computer.

If the error message still occurs after you perform these steps, the hardware may be damaged. Contact your hardware manufacturer for assistance.
Avatar billede zc Nybegynder
09. marts 2002 - 00:21 #9
Moldrup -> jeg er modstander af programmer som maxplaster, men det kan blive sidste udvej. Jeg har kørt alle test i Maxtor PowerDiag nu og den siger min disk er helt fin og at mit bundkort understøtter den korrekt.

Jefa -> Havde allerede fundet det link (tak google), men jeg har været igennem det hele næsten, på nær det med at bundkortet fejler noget. Jeg har også forsøgt at skifte SD-ram modulerne i maskinen.

Det er somom disken fungere fint, bare ikke når man skal installere Windows på den. Partitionering osv. giver ingen problemer overhovedet.

Jeg har fundet en beta bios, som er en smule nyere end den MB'et kører med, men har ingen informationer om den. Ville det være et godt forsøg måske?
Avatar billede zc Nybegynder
09. marts 2002 - 01:17 #10
Kører nu med beta bios'en og det gav ingen ændring..

for pokker da..
Avatar billede jakeman Nybegynder
09. marts 2002 - 16:04 #11
Jeg har faktisk så sent som i torsdags været ude for NØJAGTIGT det samme! -Det "sjove" ved det er at jeg lige havde installeret win2k på maskinen men besluttede, på gund af for sløv en pc, at skifte til win98 istedet. Efter en formatering kom den med samme skod fejl som du nævner nu!?
Avatar billede halifax Nybegynder
09. marts 2002 - 17:50 #12
jakeman - fik du det løst eller hvad?
Prøv fra 98 bootdiskette at køre kommandoen fdisk /mbr
Avatar billede zc Nybegynder
10. marts 2002 - 18:21 #13
Jakeman -> problemet opstod før win2k nogensinde er blevet forsøgt installeret på den maskine.

halifax -> Master boot record er forsøgt slettet.

Jeg har testet lidt mere med en 8gb disk nu og det viser sig at den laver samme fejl, så nu tror jeg ikke på det er noget med disken længere..  det må være noget med bundkortet, måske noget bios opsætning, men default settings er loadet. Det må næsten være bundkortet der fejler et eller andet hardware mæssigt ??  (eller hvad?)
Avatar billede jakeman Nybegynder
10. marts 2002 - 21:02 #14
Nej jeg fik det faktisk ikke løst... Jeg havde ikke frygteligt meget tid til at kigge på problemet, og derfor har jeg ikke kigget på det siden!
Avatar billede halifax Nybegynder
11. marts 2002 - 01:40 #15
Her kan ses en liste over SUWin fejlmeddelelser under setup. De har alle et nummer. I dit spm. har du desværre ikke angivet nr., fx SU00xx
Avatar billede halifax Nybegynder
11. marts 2002 - 01:41 #16
Avatar billede zc Nybegynder
11. marts 2002 - 16:16 #17
Halifax -> Jeg angav fejlbeskeden nøjagtig som jeg fik den på skærmen, der var altså ikke sådan en fejlkode desværre :(
Avatar billede m.kroeger Nybegynder
12. marts 2002 - 10:23 #18
Har du renset dit cd-rom drev ???
Avatar billede zc Nybegynder
12. marts 2002 - 17:29 #19
m.kroeger -> har forsøgt at installere Windows fra en anden harddisk, en gammel 500mb. Der lavede den nøjagtig samme fejl, så det er ikke det. :(
Avatar billede m.kroeger Nybegynder
13. marts 2002 - 08:37 #20
Så er det formentlig en RAM fejl.
Har du mulighed for at bytte modulerne ud ??
Avatar billede zc Nybegynder
13. marts 2002 - 16:00 #21
m.kroeger -> Det eneste der er tilbage af det oprindelige system er bundkortet selv og kabinettet..  Alt andet er byttet ud med andet udstyr, grafikkort, lyd, ram osv..

Jeg kan næsten kun konstatere at det må være noget med IDE kontrolleren på bundkortet. Om det er en Bios fejl/instilling er mit sidste lille "håb" inden jeg erklærer bundkortet kaput ???
Avatar billede halifax Nybegynder
13. marts 2002 - 16:26 #22
Enig med dig, at der må være fejl på bundkort eller BIOS indstilling. Har fulgt med i udviklingen her og troede længe, det var fejl ved grafikkortet. Men det har du jo også skiftet.  :)
Under installation af Windows bruges kun skrifter af typen .FOT (og ikke TTF=TrueTypeFont)Troede derfor det var en fortolkningsfejl af skrifttypen vedr "Ugyldig Truetype-skrifttype fundet" Hvilken type kort, PCI ell. AGP?. Er BIOS indstilling sat rigtig efter det?
Tror ikke det har noget med IDE controleren at gøre. Du kan prøve med forskellige BIOS indstillinger, ellers må det nok ses i øjnene at bundkort er røget.
.
Avatar billede zc Nybegynder
13. marts 2002 - 20:03 #23
halifax -> det er 2 PCI grafikkort jeg har forsøgt med, der er ikke AGP port på bundkortet.

Jeg kan bare ikke rigtig tro at der er forkerte settings i bios. Jeg har jo forsøgt at opdatere den og den nye bios der bliver loadet ind, vil vel køre med en "standard" setting til at starte med og problemet havde ikke ændret sig.

Jeg tror jeg erklærer bundkort kaput, det var alligevel på tide at opgradere. Bare kedeligt det skal være på den måde =)
Avatar billede zc Nybegynder
04. juli 2002 - 04:45 #24
Har vist et hængeparti her.. Jeg vil dele point udfra arrangement i tråden.

Det blev til en hel ny maskine næsten og det fungere helt perfekt nu.