Avatar billede webing Nybegynder
08. marts 2002 - 09:37 Der er 59 kommentarer og
1 løsning

Lokalt netværk i W2k virker ikke

Jeg har et problem med at opsætte et lokalt netværk i et rent windows 2000 miljø. Det drejer sig om blot 2 maskiner. Jeg har afprøvet et hav af indstillinger, men måske er problemet at nætværksikonet i nederste højre hjørne, melder at nætværkskablet ikke er tilsluttet. Det er dog tilsluttet til begge maskiner, og både kabel og begge netværkskort fungerer 100%. Der er heller ikke lys i netværkskortet bag på maskinerne.

Kablet og netværkskortene virker som sagt fint, med lys og det hele, hvis jeg tilslutter den enkelte maskine til mit webspeed modem, med samme kabel og netkort.
Avatar billede bundgaard Nybegynder
08. marts 2002 - 09:39 #1
hmm..er det et krydset kabel?

eller bare et lige-igennem-kabel?

og har du en hub/switch imellem?
Avatar billede noon Nybegynder
08. marts 2002 - 09:40 #2
Prøv at formater dine computere, det virkede for mig. det er den eneste løsnin og jeg er programmør
Avatar billede bundgaard Nybegynder
08. marts 2002 - 09:41 #3
noon > det er jo et lidt plat svar..synes du ikke selv det?
Avatar billede noon Nybegynder
08. marts 2002 - 09:42 #4
Nah, jeg jeg hatr haft det samme problem, og det blev løst af sig selv da jeg formaterede begge harddiske!!!!!!
Avatar billede fastwrite Nybegynder
08. marts 2002 - 09:43 #5
noon - selv om du er programmør er dine svar jo ikke automatisk de bedste :o)

Jeg er god til at lave kaffe, ergo skal du høre hvad jeg siger.. hæhæhæ
Avatar billede bundgaard Nybegynder
08. marts 2002 - 09:43 #6
ja..

men hvad har det at gøre med at du er programmør? og hvem siger det er den eneste løsning?
Avatar billede bundgaard Nybegynder
08. marts 2002 - 09:43 #7
fastwrite > ;)
Avatar billede noon Nybegynder
08. marts 2002 - 09:43 #8
:) Det er ok j prøver bare at hjælpe
Avatar billede fastwrite Nybegynder
08. marts 2002 - 09:43 #9
Webing - har du prøvet med andre kabler?
Avatar billede webing Nybegynder
08. marts 2002 - 09:43 #10
Jep, det er et krydset kabel.

Nej jeg har ikke en hub/svitch imellem. Det skulle efter sigende ikke være nødvendigt mellem 2 maskiner?

Jeg har prøvet adskillige gange at formatere.
Avatar billede fastwrite Nybegynder
08. marts 2002 - 09:44 #11
noon - helt i orden, men jeg faldt bare over din kommentar "og jeg er programmør".. :o) :o)
Avatar billede webing Nybegynder
08. marts 2002 - 09:44 #12
Nej jeg har ikke prøvet med andre kabler, da det virker fint med min internetforbindelse
Avatar billede fastwrite Nybegynder
08. marts 2002 - 09:44 #13
hvordan er din netværksopsætning? Har du delt nogle mapper?
Avatar billede noon Nybegynder
08. marts 2002 - 09:44 #14
installer win 98. der er der ikke nær så mange fejl i
Avatar billede bundgaard Nybegynder
08. marts 2002 - 09:45 #15
webin > hmm..du har vel installeret TCP/IP på begge maskiner?
Avatar billede deacon Nybegynder
08. marts 2002 - 09:45 #16
Har du prøvet "Guiden Hjemme-netværk" ?
Avatar billede noon Nybegynder
08. marts 2002 - 09:45 #17
win 98 kan køre næsten alle drivere
Avatar billede fastwrite Nybegynder
08. marts 2002 - 09:46 #18
Webing - du siger at netkortene virker 100% men at de ikke lyser når du har kablet siddende i dem begge? For mig at se virker det som et kabel-problem.
Avatar billede bundgaard Nybegynder
08. marts 2002 - 09:46 #19
noon > du bliver plattere og plattere..der er sq flere fejl i win98 end win2k..desuden er win2k langt bedre end netværk..

hvor er du programmør henne?
Avatar billede noon Nybegynder
08. marts 2002 - 09:46 #20
Ok.....hvis i ikke vil høre på mig må i sq selv om det :(
Avatar billede fastwrite Nybegynder
08. marts 2002 - 09:46 #21
Hvordan er du koblet på internettet? Via modem?
Avatar billede noon Nybegynder
08. marts 2002 - 09:46 #22
Ikke i 98 anden udgave
Avatar billede webing Nybegynder
08. marts 2002 - 09:47 #23
Der er delt mapper på begge maskiner. Oprettet samme bruger på samme maskiner. oprettet diverse ip-adresser lige efter bogen.

Har forsøgt med win98, som gav samme resultat
Avatar billede fastwrite Nybegynder
08. marts 2002 - 09:47 #24
noon - jeg er enig med bundgaard.. Man skifter jo ikke bare lige sådan et system ud, fordi der er et enkelt problem. Vil du også skifte bilen hvis dækket punkterede, og du ikke lige kunne få det lappet, fordi du ikke helt ved hvordan?

Be serious, man. :o)
Avatar billede noon Nybegynder
08. marts 2002 - 09:48 #25
ok, så kan jeg ikke hjælpe mere, har ikke så meget forstand på windows. arbejder mest i DOS
Avatar billede noon Nybegynder
08. marts 2002 - 09:48 #26
:)
Avatar billede fastwrite Nybegynder
08. marts 2002 - 09:49 #27
Så længe den skriver at du ikke er tilsluttet netværket, kommer du ikke nogen vegne, desværre.

Har du mulighed for at smide nogle andre netkort i? Jeg tror stadigvæk det er enten kablet eller netkortet der er noget i vejen med
Avatar billede webing Nybegynder
08. marts 2002 - 09:50 #28
Koblet på nettet via TDCs webspeedmodem.
Win98 var SE.

Jeg har også selv luret på kablet, men det virker jo fint når jeg sætter kablet til webspeed modemet og ind i gennem netværkskortene.?
Avatar billede bundgaard Nybegynder
08. marts 2002 - 09:50 #29
yeah..er af samme mening..

og btw..noon > du er programmør og arbejder iDOS? programmerer du batch-filer eller hvad?
Avatar billede pbudk Nybegynder
08. marts 2002 - 09:53 #30
Tag lige og kig på kablet.
Er du helt sikker på at det er krydset !

Der skal såvidt jeg huske være byttet rundt på lederne på ben 2 og 8.
Avatar billede bundgaard Nybegynder
08. marts 2002 - 09:55 #31
webin > der er forskel på et patch kabel og et cross over kabel

det fandt jeg selv ud af, da jeg købte et patch kabel i fona..jeg spurgte ham ekspedienten "er det her et krydset kabel?"..""øhhh...jaja" :/

det var det så ikke
Avatar billede fastwrite Nybegynder
08. marts 2002 - 09:59 #32
øhh.. kører dit modem igennem dit netkort? Det er ikke smidt op i en seriel-port som de fleste modem? Nu har jeg godt nok ikke haft med modems i lang tid...

Kan dog stadigvæk huske da jeg fik mit 2400 baud modem til Amigaen, og min forældrede besvimede i lag da de så telefonregningen.
Avatar billede webing Nybegynder
08. marts 2002 - 09:59 #33
Det skulle meget gerne være krydset. Det er bestilt i en edbbutik på nettet. Det virker jo også fint mellem mit webspeedmodem og netværkskortene?
Avatar billede pbudk Nybegynder
08. marts 2002 - 09:59 #34
Glem lige min kommentar om ben 2 og 8.
Se her istedet:
http://hwb.sunsite.dk/ca_Ethernet10BaseTCrossover.html
Avatar billede pbudk Nybegynder
08. marts 2002 - 10:04 #35
Hvis det er et webspeed modem - så er det ikke et krydset kabel. Der bruges så vidt jeg husker patch kabel tli at forbinde computer og webspeed.
Avatar billede pbudk Nybegynder
08. marts 2002 - 10:07 #36
Jeg fandt lige det her på kabeltv.dk
Det understøtter teorien om at det ikke er et krydset kabel.

http://www.kabeltv.dk/?UniversID=293

"Kabelmodem installation

USB-porten kan anvendes for nyere Microsoft operativsystemer dvs. Win98, WinME, Win2000 eller XP.

Hvis du har brug for Ethernet-porten, skal et standard 10/100BaseT Ethernetkort være installeret i computeren.
Tilslut strøm til kabelmodem
Tilslut antennekabel til kabelmodem
Vent på at kabelmodem lyser stabilt i Power, Receive, Send, Online.
Tilslut nu enten USB eller RJ45 Patch kabel fra modem til computer."
Avatar billede webing Nybegynder
08. marts 2002 - 10:15 #37
Det er muligt I har ret. Jeg var lige fraværende et øjeblik fordi jeg ledte efter fakturen på kablet, som blev købt for et halvt år siden. På den stod der: Crossed patch RJ45 kabel - crossed patch rj45 vith TP-connecter.

Vil det sige det ikke skal være et patch kabel, men...?
Avatar billede bundgaard Nybegynder
08. marts 2002 - 10:17 #38
det lyder godt nok som et krydset kabel..

men køb evt det her :)

http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1614597911

det er hvertfald et krydset kabel..
Avatar billede pbudk Nybegynder
08. marts 2002 - 10:35 #39
Har du taget et kig på kablet som jeg anbefalede ovenfor. Ellers har vi jo ikke vished for, om det er et patchkabel eller et krydset.
Hvis det er nøjagtig ens i begge ender er det et patch kabel.

Lad være med at tage for gode varer, hvad der står på en faktura.
Avatar billede rasmus_h Nybegynder
08. marts 2002 - 10:40 #40
En ting der virkede for mig: Prøv at flytte begge netkort, en enkelt eller to slots.

fastwrite og mig, sad engang og havde noget net-halløj, og mit netkort havde samme problem som dit, så jeg flyttede bare mit netkort til soklen ved siden af, og så virkede det....

- Rasmus!
Avatar billede webing Nybegynder
08. marts 2002 - 10:53 #41
Kablet er godt nok ens i begge ender, hvis man ser dem begge fra den samme side. Vil det så sige at det ikke er krydset?
Jeg har lige talt med forhandleren, som ellers bekræftede at det var det rigtige kabel jeg havde fat i. Men han kan selvfølgelig også kun refererer til fakturen, og ikke de faktiske kendsgerninger.
Avatar billede bundgaard Nybegynder
08. marts 2002 - 10:54 #42
så er det IKKE krydset!
Avatar billede pbudk Nybegynder
08. marts 2002 - 11:13 #43
bundgaard har ret det er ikke krydset - du må ud og have dig et krydset kable, så tror jeg dine problemer er ovre !
Avatar billede webing Nybegynder
08. marts 2002 - 11:16 #44
Jeg har lige talt med forhandleren igen. Han måtte krybe til korset og ud fra de oplysninger jeg gav ham om at kablerne var ens i begge ender, indrømme at det ikke er et krydset kabel. Støn.

Håber det hjælper med et nyt kabel. Vender frygtelig tilbage når det nye kabel er skaffet.
Avatar billede pbudk Nybegynder
08. marts 2002 - 11:18 #45
Husk lige at du ikke kan bruge det samme kabel ml. webspeed og computer - som ml. computer og computer. Så du skal have et alm patch kabel til internet og et krydset til lokalnet.
Avatar billede webing Nybegynder
08. marts 2002 - 11:26 #46
Det er der noget der tyder på. Lige nu kører jeg godt nok internet via usb-port, men hvad angår det manglende funktionsdygtige netværkskort/kabel gør det ingen forskel, om hvorvidt jeg kører internet gennem usb eller netværkskort. Håber et nyt kabel løser problemet.
Avatar billede pbudk Nybegynder
08. marts 2002 - 11:42 #47
Ok - jeg troede du brugte det samme kabel til at komme på internettet.
Men hvis ikke, så skal du bare have et andet kabel.
Avatar billede webing Nybegynder
18. marts 2002 - 09:56 #48
Nu græder jeg snart. - En af mine nørdede venner påstår hårdnakket, at det ER et krydset kabel jeg har.
Jeg har derfor som foreslået byttet rundt på netkortene, (jeg har 3 ialt) skiftet slot og nærmest forsøgt alt. Der kommer på intet tidspunkt lys i netværkskortene. Kun hvis jeg sætter mit kabelmodem til, som kører via netværkskortene - så virker alle netværkskortene fint-fint.
Kunne det tænkes at hvis jeg købte en switch eller en router og koblede de 2 computere på den, at det ville kunne hjælpe på det? Og i så fald, kan jeg bruge mit krydset kabel mellem switchen/routeren og computerne, eller skal det være et "normalt" kabel?
Avatar billede pbudk Nybegynder
18. marts 2002 - 10:08 #49
Som jeg også har skrevet ovenfor vil jeg vove stadig at påstå, at dit kabel altså IKKE ER krydset.

Her kommer min teori:
1. Kabel mellem computer og webspeed skal IKKE være krydset jvf. http://www.kabeltv.dk/?UniversID=293 . Havde det været krydset kunne du slet ikke komme på nettet. Da ville du have samme problem mellem computer og kabelmodem, som du har nu ml. computer-computer.

2. Hvis det er et krydset kabel opnår du samme effekt, som hvis du havde en hub/switch, da der tilsyneladende ikke kommer forbindelse mellem dine to computere er det altså IKKE et krydset kabel.

Min konklusion er altså at dit kabel IKKE er krydset. Med andre ord et ganske almindeligt patch kabel.
Kan du evt. tage et digitalt foto af de to ender og uploade det her - så kan vi se det med egne øjne.

/pbudk
Avatar billede webing Nybegynder
18. marts 2002 - 10:16 #50
Nu spørger jeg nok dumt (igen!) Vil det sige at når det hedder Patch, så kan det ikke være krydset?
Digitalt kamera har jeg ikke lige adgang til. Se lige på hvad jeg ellers kan gøre.
Avatar billede pbudk Nybegynder
18. marts 2002 - 10:23 #51
nej et patch kabel er ikke krydset.

Men giv mig lige to sek. så smider jeg lige farvekoderne til både patch og krydset. Så kan du se hvilken der passer på dit kabel.
Avatar billede pbudk Nybegynder
18. marts 2002 - 10:24 #52
Patch skal se sådan her ud i begge ender:

orange/hvid
orange
grøn/hvid
blå
blå/hvid
grøn
brun/hvid
brun
Avatar billede pbudk Nybegynder
18. marts 2002 - 10:29 #53
Krydset:

ende 1:
orange/hvid
orange
grøn/hvid
blå
blå/hvid
grøn
brun/hvid
brun

Ende 2:
grøn/hvid
grøn
orange/hvid
blå
blå/hvid
orange
brun/hvid
brun
Avatar billede pbudk Nybegynder
18. marts 2002 - 10:35 #54
men jeg kommer da lidt i tvivl om, hvorvidt et patch kabel kan være krydset.
Måske er patch rent faktisk bare typen.
Så for at gøre forvirringen fuldstændig lad os for fremtiden kalde et ikke-krydset kabel for straight-through.
Avatar billede webing Nybegynder
18. marts 2002 - 10:53 #55
Undskyld jeg er lidt længe om at reagere, men lige pt. sidder jeg på mit arbejde. Så jeg kan desværre ikke lige se om hvordan mine kabler ser ud.
Jeg kan godt se på http://www.kabeltv.dk/?UniversID=293 at der ikke står et ord om at det skal være krydset.
Jeg kan dog huske at når man vender kabelenderne den samme vej, altså ikke hoved mod hoved eller bund mod bund, så er farvekoderne ens.
Avatar billede webing Nybegynder
18. marts 2002 - 13:25 #56
Har lige konferede med min nørdede ven. Han havde åbenbart misforstået et eller andet, så efter en god lang diskusion, er vi blevet enige om at det temmelig sandsynligt IKKE er et krydset kabel.
Så jeg vil gå hjem og forsøge at lave et "rigtigt" krydset kabel, efter den gode beskrivelse, du er kommet med pbudk.
Avatar billede pbudk Nybegynder
18. marts 2002 - 15:06 #57
god fornøjelse ;o)

Men jeg vil dog lige påpege, at du altså skal være temmelig omhyggelig, når du laver dine kabler selv.
Avatar billede jp1406 Nybegynder
27. marts 2002 - 14:31 #58
Jeg har samme problem som første skribent.
Ja Kablet er krydset. det virker mellem andre computere
Netkortet virker i andre computere
Win 2000 melder ikke om fejl nogle steder

Har dog haft problemet på en anden computer som efter 3 timer kom der lys i netkortet.

Er der ikke nogle der har en løsning
Avatar billede webing Nybegynder
15. april 2002 - 08:41 #59
Det hjalp unægtelig at lave kablet om til et krydset kabel. Fra jeg begyndte på kablet til hele netværket kørte, gik der mindre end en halv time. Så tusinde tak til pbudk for hans stædighed og tro på at det IKKE var et krydset kabel. Opret et svar pbudk og pointene er dine.
Avatar billede pbudk Nybegynder
15. april 2002 - 09:23 #60
there you go -

Tillykke med det ;o)