Avatar billede enigmatical Nybegynder
07. marts 2002 - 17:08 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hvorfor knas på tlf. linien når isdn-modem tilsluttes PC'en?

Jeg har en computer og et isdn-modem, når modemmet tilsluttes min computer, kommer der knas på tlf. linien, mit modem er blevet tjekket og det fejler intet, og min pc er jordet, der er intet i nærheden som forstyrer (tror jeg), hvad kan der være galt?

Jeg har endvidere en bærbar computer med oplader, når opladeren ikke er tilsluttet, virker modemet på den computer, men når opladeren er tilsluttet og der kommer ekstra strøm, kommer der igen knas på tlf. linien.
Avatar billede jakeman Nybegynder
07. marts 2002 - 17:15 #1
Sidder din oplader på samme kontakt til lysnettet som dit modem? Dette er nogen gange et problem eftersom det ikke er alle installationer i huse som er ligegodt installeret! -Prøv evt. at sætte den til en anden stikkontakt i huset/lejligheden (din oplader)!

/Jakeman
Avatar billede jakeman Nybegynder
07. marts 2002 - 17:16 #2
Det er jo ikke alle kabelkrigere der er ligegode til deres job! ;-)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. marts 2002 - 17:17 #3
Det lyder som om et eller andet apperatur på dit elnet har en tendens til at støje.

Hvis du selv skal finde ud af det, skal du nok fremprovokere støjen, og så slukke dine elektriske apperater efter tur. Når støjen forsvinder, har du apperatet der støjer.
Hvad det så fejler, kan være mange ting. Formentlig en dårlig forbindelse, en elektrolyt der er gået, overgang i apperatet m.m.

Du kan formentlig også fjerne symptomerne ved at sætte computerne over på en anden fase, hvis du har sådan en ledig.

I værste fald kan du blive nødt til at alliere dig med en elektriker, der kan måle sig frem.
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
07. marts 2002 - 17:28 #4
det kunne godt lyde som et "jord/stel" problem.
med at telefonlinjen er jord forbundet, men opladeren ikke er
Avatar billede enigmatical Nybegynder
07. marts 2002 - 17:58 #5
Jeg har prøvet alle stikkontakter herhjemme og intet virker, computerne er jordforbundet. Skal det være 220 volt, eller gør det ikke noget hvis kontakten er 230 volt?
Avatar billede enigmatical Nybegynder
07. marts 2002 - 17:59 #6
Jeg har endvidere også prøvet med nye forlængerledninger og det er det samme.
Avatar billede enigmatical Nybegynder
07. marts 2002 - 18:01 #7
Det er foresten 2 computere jeg har, en stationær og en bærbar, der sker det samme på dem begge.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. marts 2002 - 18:17 #8
Det har ikke noget at sige, om det hedder 220 eller 230 volt. En EU standardisering gør, at al strøm herhjemme er 220-240 volt, uanset hvad der så måtte stå på kontakten (1 faset vel at mærke).

Men jeg gætter på, at du så kun har 1 fase i din bolig, hvis du har prøvet alle stik.

Det behøver jo slet ikke at være dit udstyr, der er problemer med. Netop fordi du har jordet, har du en ekstra mulighed for at få støj ind med din netspænding. Derfor kunne du også prøve at sætte dit udstyr til, uden jordforbindelse. Så får du at vide, om det er i jorden der er støj.

Hvis støjen stadig er der, er det i fasestrømmen.

Uanset hvilken af de 2 ting det er, skal du på et større detektivarbejde, for at finde ud af hvor det er. Det kan være en sikring der er sat dårligt i, en dårlig forbindelse i el-tavlen, eller faktisk også en dårlig vaskemaskine hos naboen. Derfor - finder du ikke ud af noget ved selv at gå rundt og slukke for apperater, må du have fat i en epelektriker.