Avatar billede denboj Nybegynder
31. maj 2000 - 18:57 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Hvordan renser man en mus ?

Jeg er træt af at købe en mus hvert halve år fordi jeg slider dem op. Så er der en der har et eller andet super tip til hvordan man renser en mus.

Jeg har prøvet sprit og det dur ikke

Hvad gør f.eks. netcafeérne
Avatar billede netsrac Praktikant
31. maj 2000 - 19:03 #1
Har du prøvet at rense musen med en vatpind og videorens ??
Det virker fin for mig :)
Avatar billede scandycom Nybegynder
31. maj 2000 - 19:22 #2
Jeg har skilt min mus ad. Fjernet de små plastaksler, som kuglen kører på. Akslerne har jeg renset for hår og fnuller med en pincet. Kuglen er renset med sprit. Det hele samles og fungerer fint igen - til næste gang.
Avatar billede krusell Nybegynder
31. maj 2000 - 19:41 #3
Jeg bruger bruger kun en vatpind på min snart 3 år gamle mus og det virker fint. Men sprit ville måske gøre den endnu bedre....
Ej jeg holder mig bare til vatpinde o.l. til at fjerne det fnuller, der uværgeligt kommer.
Ellers køb den en optisk mus, der kommer ikke fnuller.
Avatar billede denboj Nybegynder
31. maj 2000 - 20:20 #4
Den sidste rensede jeg med vatpinde og sprit - Det var ikke nok, men ideen med at tage plastakslerne helt ud er måske ikke hel dårlig. Videorens er sikkert heller ikke tosset. Er der ellers andre gode forslag
Avatar billede manon Nybegynder
31. maj 2000 - 20:50 #5
Køb Microsofts "næsten" nye IntelliMouse OPTICAL.

Der findes ingen kugle i den mus !

Jeg har været yderst tilfreds med den - godt nok skal man lige vænne sig til at bruge den på en anderledes måde, som eks. når musen skal flyttes ud til siden på skrivebordet.

Til grafikredigering syntes jeg den er perfekt, hvorimod til nogle spil kan det være lidt af en ulempe. Men alt kan indstilles på den, så den passer til den enkeltes behov.

Det er en USB og en PS2 mus, så kan du selv vælge.

Læs mere på: http://www.microsoft.com/hardware/mouse/optical.htm

Prisen ligger mellem 350.- og 500.-

Bare spørg, hvis du yderligere spm.

\Manon
Avatar billede philiph Nybegynder
01. juni 2000 - 02:58 #6
Du tager kuglen ud og renser rullerne med en negl hvis der sidder synligt "plak" på rullerne. Derefter renser du de 3 ruller med en vatpind med propylalkohol (købes hos Matas). Tør efter med en fnugfri klud, og saml musen igen. Det er kun i meget sjældne tilfælde nødvendigt at rense kuglen: Cola f.eks. ;). Brug ikke sprit, da det kan skade musen.
Avatar billede denboj Nybegynder
01. juni 2000 - 15:05 #7
Jeg prøver lige at uddybe en smule. Jeg købte en ny mus igår magen til den gamle. så jeg har to microsoft muse med scroll-bar. Jeg kunne godt tænke mig ikke at købe flere muse. Men hvis jeg ikke kan rense dem så de kan bruges vil jeg overveje Manon´s id'e næste om et halvt år.

Men okay, min gamle mus har jeg prøvet at skille ad og sidde og køre lidt med uden låg på. Problemet må være at den måske er blevet for glat. Så man må kunne putte et eller andet på der giver en hinde der kan skabe frikion.
Avatar billede denboj Nybegynder
01. juni 2000 - 15:07 #8
Manon / kan man få en optisk mus med scroll-bar ?
Avatar billede denboj Nybegynder
01. juni 2000 - 15:09 #9
Hov - jeg glemte at sige at da jeg testede musen uden låg, bevægede kuglen sig overhovedet ikke/meget meget meget lidt - Jeg har desværre renset den med sprit
Avatar billede manon Nybegynder
02. juni 2000 - 07:19 #10
Denboj> Hvis du mener om den optiske mus har en scrollknap som 3. klik/trykknap, så er svaret ja!

Den har 3 på overflade og 2 på siden. Scrollkanppen kan både bruges til scroll af eks. websider og til klik - dvs. 2 funktioner i en.Så 6 klikbare funktioner på én mus.

Så er der 2 på hver sin side af scrollknappen.

Ved tommelfingeren sidder der så yderligere 2 - bruges med stor fordel ved surfing - den ene til "frem/forward" og den anden til "tilbage/back", en feature som jeg er blevet meget glad for.

Desuden skal du ikke tænke på musemåtter mere, den virker på hvilken som helst underflade/bord.

Eneste minus - hvis man vil starte sin PC i fejlsikkret tilstand, skal man fjerne den usb-adapter og sætte ledningen ind i ps2 porten inden genstart.
Avatar billede denboj Nybegynder
02. juni 2000 - 14:32 #11
Jeg tror at Manon har overbevist mig - Næste gang køber jeg en optisk mus
Avatar billede denboj Nybegynder
11. august 2000 - 16:40 #12
Jeg tror lige at jeg vil følge op nu her hvor jeg også har slidt den mus op jeg købte da jeg åbnede dette spørgsmål - idag har jeg været ude for at købe mig en
logitec optisk scroll mus - den virker helt suveren - der er dog ikke de ekstra funktioner som Manon snakkede om

Jeg fik den til 350,- hos Zitech

billigt når man tænker på at jeg købte den sidste til 500,- hos fredgaard
Avatar billede krusell Nybegynder
11. august 2000 - 20:47 #13
Jeg holder mig til alm. musehjul indtil de har fået en hurtigere opdatering på de optiske, men god fornøjelse med din nye mus. Har selv logitech trådløs, lækker mus.

krusell

Ckan stadig ikke få trådløs med optisk, endnu en grund til jeg venter)
Avatar billede denboj Nybegynder
13. august 2000 - 05:21 #14
Jeg kan aldrig nogen sinde i mit liv købe en trådløs mus da jeg ved med 100 % garanti at den lynhurtigt ville blive væk - men jeg kan sige at min nye fine mus nu to dage i træk har lavet den regelmæssige ekspert.dk fejl at den pludselig har åbnet en tilfældig af svarerne i et vilkårligt spørgsmåls brugerside
Avatar billede krusell Nybegynder
13. august 2000 - 15:41 #15
Hvordan klarer den det?
Er det fordi du pludselig har rykket hurtigt til den og så klikket og den ikke har kunne følge med?
Eller noget andet?

Avatar billede denboj Nybegynder
14. august 2000 - 01:27 #16
næh, jeg har fundet ud af hvad problemmet var - scrollhjulet skulle indstilles til kun at scrolle ved et eller andet office kompatibelt noget - der skulle være et flueben et sted i settings
Avatar billede krusell Nybegynder
14. august 2000 - 10:44 #17
Ja jeg så det andet sprøgsmål du havde oprettet lige bagefter jeg havde skrevet.
Avatar billede grande Nybegynder
14. august 2000 - 11:07 #18
du skal bruge tis, tis er sterilt og renser derfor bedst.