Avatar billede jostine Nybegynder
07. marts 2002 - 09:16 Der er 13 kommentarer og
6 løsninger

Problemer efter formatering....

Jeg har store problemer efter en formatering (FORMAT C:), af hard-disken. Kørte før WIN 98 (og skal egenligt bare installere den igen, men på en "frisk" hard-disk).

Format C:
Kørte OK.

Har sat BIOS til boot fra A.
Indsæt WIN98-startdiskette og restart.
Viser : Veryfying DMI-pool-data og herefter fyldes skærmen med jljljljljljljl (j & l). Og her står jeg lige nu !!!

Er der nogen der har prøvet noget tilsvarende ?
Og hvad er der galt ?
Og sidst, men ikke mindst, hvad skal man gøre for at komme videre ?

/jostine
Avatar billede goatshrine Nybegynder
07. marts 2002 - 09:17 #1
prøv med en anden bootdiskette.
Avatar billede rafn Nybegynder
07. marts 2002 - 09:18 #2
Hej Jostine

Hvilke pc er det, jeg er bange for at du har fået virus, ellers syntes jeg at kan huske at der på nogle bestemte boards var et tricks med den besked.
Avatar billede hub Nybegynder
07. marts 2002 - 09:22 #3
Jeg tror ikke dit A-drev kommer i gang--kan du høre det??
Hvis du kan, så må goatshrine's kommentar være den rigtige..
Disse jl vises, når systemet møder en forkert bootsector--altså uden systemfiler..Har sandsynligvis intet med virus at gøre
Avatar billede keysersoze Guru
07. marts 2002 - 09:22 #4
umiddelbart ligner det en fejl-bootdisk... prøv at hent en helt ny på; http://www.bootdisk.com/
Avatar billede jakeman Nybegynder
07. marts 2002 - 09:26 #5
Det kan kun være en forkert bootdisk! :-)
Avatar billede goatshrine Nybegynder
07. marts 2002 - 09:34 #6
im allways right ;)
Avatar billede summer Mester
07. marts 2002 - 09:38 #7
Vi må lige vide om A-drevet virker. Hvis det gør, er det en god ide, at hente "frisk" bootdiskette på http://www.bootdisk.com/ som keysersoze skrev. Hvis der er mistanke om virus, kan du hente F-Prot antivirus gratis, som fylder 2 disketter og starter op i A-drev. Uhyre effektiv og er med dansk tekst.
http://www.avirus.dk/startf-prot.htm
Øh, du har gjort det rigtigt i Bios?
Avatar billede goatshrine Nybegynder
07. marts 2002 - 09:40 #8
Det er ikke virus...

prøv en anden bootdisk.
Avatar billede summer Mester
07. marts 2002 - 09:58 #9
goatshrine>>> Jeg ved godt at sandsynligheden for virus er microskopisk, men er dog tilstede ik'.
Avatar billede goatshrine Nybegynder
07. marts 2002 - 09:58 #10
nej, ikke med den fejl.
jeg har selv oplevet det et par gange.. sååå :)
Avatar billede jostine Nybegynder
07. marts 2002 - 11:26 #11
Jeg prøver lige at danne et ny startdisk (fra bootdisk).

Mht. BIOS så har jeg først resat den til "fabriks-instilling" og derefter gået ind og ændret Boot sequence til : A,CDROM,C ; og selvfølgelig gemt inden exit.

Og om floppye? Ved opstart lyser drevet ihvertfald. Jeg har ikke prøvet at høre efter om den også snurrer rundt.

Intil videre så tak for rådene. Jeg vender tilbage når jeg prøvet det.

/jostine
Avatar billede grinderslev Praktikant
07. marts 2002 - 11:48 #12
Sæt computeren til at boote fra CD-ROM og installer Windows98 fra denne.
Avatar billede jostine Nybegynder
07. marts 2002 - 12:23 #13
-->grinderslev

Har forsøgt med boot fra CDROM (på en WIN98), men resultatet blev det samme.
Eneste forskel var at ved boot fra CDROM skrev den flg. : Boot from ATAPI CD-ROM... (og sådan en har jeg ikke ! Og jeg ved heller ikke hvad det er for en !).

/jostine
Avatar billede lazac Nybegynder
07. marts 2002 - 15:00 #14
Hvordan har du fået formateret maskinen, hvis du hverken kan boote fra diskette eller CD???
Mht. tegnene der fylder din skærm, så har jeg for nylig selv oplevet samme symptomer. Her var det en bruger der havde "ryddet op" på c:\-drevet... Dvs. alle system-filer etc. manglede og det gav selvfølgelig en 'smule' start-problemmer.
Mht. formateringen så skal du huske at overføre system-filerne enten mens du formaterer (FORMAT C: /S) eller manuelt efter (SYS C:).
Avatar billede summer Mester
07. marts 2002 - 16:51 #15
jostine har nok formateret sådan: C:\>format c og tastet enter. Det virker da upåklageligt.
lazac>>> Hvad er problemet med en "almindelig" format C. Det er jo boot problemer jostine har. Hvilke system-filer, etc. skulle være nødvendig at gemme hvis man har en startdiskette, eller bios er sat til cd-rom boot. Det er måske mig der er uvidende ':-))
Avatar billede grinderslev Praktikant
07. marts 2002 - 23:39 #16
Hvis den skriver "Boot from ATAPI CD-ROM", så er det jo fordi den starter fra dit CD-ROM drev. Så sådan en må du jo have alligevel, måske ikke lige en ATAPI, men er det ikke ligemeget, bare det virker?
ATAPI er vistnok en standart samtidig med et firmanavn, nøjagtig som IBM.
Avatar billede jostine Nybegynder
08. marts 2002 - 08:32 #17
Så lykkedes det endeligt. Det var floppyens stik der var "hoppet" ud af motherboardet. Meget, meget dum fejl. Men kunne den den så ikke skrive at der ikke var kontakt med floppy istedet for j & l'ere.

Men tak for hurtig indsats. Alle deler da de jo var lidt af en "dummer-fejl".

/jostine
Avatar billede jostine Nybegynder
08. marts 2002 - 08:33 #18
Og lige for at slutte af. Disken (altså C-drevet) blev formateret fra C (C:\format C:). Og det virkede jo også, hvis ikke bare lige ......

/jostine
Avatar billede summer Mester
08. marts 2002 - 08:59 #19
jostine>>> takker for point. Vær ikke ked af din "elementære" fejl, hvis du vidste hvad jeg har dummet mig med i tidens løb så....
                \ \\ // /
                  ( @ @ )
----oOOO----(_)----OOOo-------