Avatar billede prebenped Nybegynder
07. marts 2002 - 02:08 Der er 39 kommentarer

Deling af Internet

Hej.
Jeg har installeret Windows 2000 Server US-Udgave på min server, og nu vil jeg gerne have tildelt en deling af min internetforbildelse. Så min client 1 som køre Windows XP Pro DK-Udgave kan komme på nettet.

Men på min server får jeg den meddelelse at netværket ikke vil køre rigtigt.

Er der nogen som kan hjælpe
Avatar billede grinderslev Praktikant
07. marts 2002 - 02:13 #1
Måske... Har du installeret de rigtige drivere?
Avatar billede prebenped Nybegynder
07. marts 2002 - 02:17 #2
Jeg har installeret det hele fra windows 2000 server cd'en
Avatar billede grinderslev Praktikant
07. marts 2002 - 02:20 #3
Men ikke de originale netkorts drivere fra produkcenten?
Avatar billede prebenped Nybegynder
07. marts 2002 - 02:26 #4
Nej det gjore Windows.

Men server & client'er kan godt se hinanden, det er kun internettet fra client'en igennem serveren som ikke køre.

Serveren kan nemt gå på nettet. Men jeg skal jo nok dele internettet på serveren.
Avatar billede grinderslev Praktikant
07. marts 2002 - 02:28 #5
Avatar billede prebenped Nybegynder
07. marts 2002 - 02:39 #6
OK, Den har jeg udskrevet nu.

Skal jeg dele netværksforbindelsen fra clienten til serveren.

Eller er det kun internetopkald på serveren som skal deles.
Avatar billede grinderslev Praktikant
07. marts 2002 - 02:41 #7
Det er på serveren det skal gøres, hvis det da er den du har 2 netkort i.
Avatar billede prebenped Nybegynder
07. marts 2002 - 03:02 #8
Ja der er 2 netkort i serveren.

Egenskaber på 3com etherlink XL 10/100 PCI kan jeg kun vælge 2 faneblad
General el. Sharing. ??

Og der har jeg prøvet at gå ind på Sharing, og at flueben i Enable internet connection sharing for this connection.
Avatar billede grinderslev Praktikant
07. marts 2002 - 03:06 #9
Retter den så ikke Ip adressen på det andet kort?

Du skal sætte flue benet på det kort som vender ud mod Internettet, det andet kort, vil så ændre sin IP adresse til 192.168.0.1
Denne iP adresse banker du ind som default gateway ovre på klienten og genstarter begge maskiner.
Avatar billede pixelstorm.dk Nybegynder
07. marts 2002 - 03:06 #10
Brug din ip add. ex hvis win2000 har en ip: 201.021.032.01 så lav winxp ip:201.021.032.02 hmm.. måske virker det ?
Avatar billede grinderslev Praktikant
07. marts 2002 - 03:15 #11
Pixelstorm.dk> Hvorfor skal han ikke køre med en privat IP adresse?
Han resikerer jo at Maskinerne vil forsøge at connecte ud på Internettet, hver gang de skal have fat i hinanden...
Avatar billede prebenped Nybegynder
07. marts 2002 - 03:22 #12
Jeg kan slet ikke vælge at sætte flueben i sharing for mit internetopkald, den fortæller godt nok at når jeg vil sharing min internetforbindelse, vil mit netkort til clienten  ændre sin ip-adresse til 192.168.0.1

Men jeg kan kun komme videre hvis jeg vælger annuller under sharing til mit internetopkald. Jeg får en masse fejlmeddelelser.
Avatar billede grinderslev Praktikant
07. marts 2002 - 03:26 #13
Lad os lige høre lidt om hvad du har for ip adresser på nuværende tidspunkt.
Avatar billede prebenped Nybegynder
07. marts 2002 - 03:37 #14
Serveren's ip adresse er 192.168.0.1
Clienten's ip adresse er 192.168.0.5
Avatar billede grinderslev Praktikant
07. marts 2002 - 03:37 #15
Har serveren ikke 2 IP adresser????
Avatar billede prebenped Nybegynder
07. marts 2002 - 03:39 #16
192.168.0.1 er på det kort som peger på clienten
Avatar billede prebenped Nybegynder
07. marts 2002 - 03:42 #17
Det kort som peger ud på nettet har ingen ip

0.0.0.0
Avatar billede grinderslev Praktikant
07. marts 2002 - 03:43 #18
Det kort ud mod nettet, det hedder vel forhåbentligt ikke 192.168.0.X??
Avatar billede prebenped Nybegynder
07. marts 2002 - 03:43 #19
Det er noget med at den skal stå som automatisk ip, ifølge TDC
Avatar billede prebenped Nybegynder
07. marts 2002 - 03:45 #20
Nej det gør det ikke.
Avatar billede grinderslev Praktikant
07. marts 2002 - 03:46 #21
Prøv at rette kortet ind mod klienten til 172.17.0.1 subnet 255.255.0.0 og genstart maskinen.
Herefter er der selvfølgelig ingen forbindelse, men så går du ind i egenskaber for kortet ud mod Internettet og aktiverer deling, så Win2k retter adressen på kortet ind mod klienten igen.
Avatar billede prebenped Nybegynder
07. marts 2002 - 03:55 #22
Nu får jeg en opstartsmeddelelse

Microsoft Windows2000 Configure Your Server

Finish Setup. ?
Avatar billede prebenped Nybegynder
07. marts 2002 - 04:00 #23
Ip adressen til kortet ud mod internettet står stadig på

0.0.0.0
Avatar billede grinderslev Praktikant
07. marts 2002 - 04:00 #24
Aha.... og hvad sker der hvis du svarer YES???
Avatar billede prebenped Nybegynder
07. marts 2002 - 04:03 #25
Det har jeg ikke gjort endnu

Skal jeg bare trykke på Finish Setup
Avatar billede grinderslev Praktikant
07. marts 2002 - 04:08 #26
Ja, ellers kommer du jo aldrig vidre :-)
Avatar billede prebenped Nybegynder
07. marts 2002 - 04:11 #27
Så kommer jeg ind i Tilføj & Fjern Programmer
Avatar billede grinderslev Praktikant
07. marts 2002 - 04:13 #28
Øh, det lyder mærkeligt...Har du installeret/afinstalleret inden du begyndte at rode med internetdeling?
Avatar billede grinderslev Praktikant
07. marts 2002 - 04:17 #29
Du må selv lige prøve at rode lidt med det, følg evnt. Duelunds anvisning. Jeg kikker på eksperten igen engang i formiddag, men har ikke tid til at sidde her mere... Held og lykke
Avatar billede prebenped Nybegynder
07. marts 2002 - 04:19 #30
Der er 3 ting som kan fjernes

1: Certificate Services
2: Configure Message Queuing Services
3: Configure Remote Installation Services
Avatar billede grinderslev Praktikant
07. marts 2002 - 11:56 #31
Ja..ja... vent nu med at fjerne noget før systemet kører, og ikke mindst.. fjern ikke noget du ikke ved hvad er.
Avatar billede chthon Nybegynder
14. marts 2002 - 16:03 #32
Skal vi ikke bare gøre det nemt og overskueligt...?

Gå ind på http://www.analogx.com og find deres proxy - den kan du også indstille til diverse andre porte --> OG den er særdeles nem og easy at installere.

Prøv det ;0)
Avatar billede prebenped Nybegynder
15. marts 2002 - 00:44 #33
Chthon:

Og hvordan configurer jeg den til at køre på bredbånd, da det er et analog proxy. ????
Avatar billede chthon Nybegynder
15. marts 2002 - 08:20 #34
Den er ikke analog - dem der har lavet den hedder bare AnalogX.

Men ikke destro mindre, er her en lille vejledning:

Gå ind på http://www.analogx.com/files/proxyi.exe for at hente filen.

'Server':
1)
Den skal installeres.

2)
Du opretter et link i 'Start | Programs | Startup' således at proxy.exe køres ved start af maskine. (Har ikke prøvet at tilføje den som service under NT/W2K, men kunne muligvis lade sig gøre)

3)
Du starter proxy.exe and you are ready to go.

'Klient':
1)
Du skal i de respektive programmer pege mod 'serveren'. Eksempelvis i IE skal klienten sættes op til at bruge en proxy server på port 6588.

En lille Oops'er - den kan ikke indstilles til egne defineret porte (har de taget ud p.t. - filen proxy.txt viser hvilke porte der er understøttet)

For mere uddybende vejledninger, henvises til deres skrevne materiale ;0)
Avatar billede chthon Nybegynder
15. marts 2002 - 08:22 #35
Den er forresten også særdeles nyttig hvis man hiver sin mail- / webserver ned og skal have pege midlertidig til en anden server ude på internettet.

Man ændrer simpelt og let i sin router til at pege på maskinen med dette software og sætter 'proxyen' til at pege på serveren ude på nettet. Det er så meget nemmere end at ændre sin DNS info. på sit domain ::wink::
Avatar billede bundgaard Nybegynder
15. marts 2002 - 08:23 #36
chthon > det program er usselt :I

det understøtter ikke ICQ :/
Avatar billede chthon Nybegynder
15. marts 2002 - 09:17 #37
Nu var der jo ikke defineret nogle steder hvad den skulle kunne :p

Og nej, det er ikke usselt, idet hensigten med den er at simpel og let at anvende.

Men ellers kan proxy+ (freeware så vidt jeg husker - findes på tucows) vist enten sættes op til egne porte eller har flere definerede porte - deriblandt icq o.l.

Den er dog noget anderledes og mere forvirrende at sætte op ;0)
Avatar billede bundgaard Nybegynder
15. marts 2002 - 09:33 #38
chthon >

jeg bruger selv All Aboard :D det er nice!

med NAT forwarding osv osv ;)
Avatar billede chthon Nybegynder
15. marts 2002 - 09:42 #39
Kunne være man skulle kigge på det, altid rart at have en nødløsning ved hånden.